![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Har inte varit i Grekland på 20 år och ska snart åka dit med min familj. När jag var där sist skulle man i princip akta sig för det mesta, vattnet förstås men även färsk frukt, grönsaker och framför allt glass (som jag älskar). Är det fortfarande likadant? Tacksam för svar. Marianne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag reste till Grekland första gången 1979 och har aldrig aktat mig för någonting sådant - särskilt inte vattnet! Det har heller aldrig funnits några rekommendationer att göra det.
Om frukt och lösglass har jag ibland hört folk säga att man inte ska äta det, men jag anser att det bara är okunnigt snack. Risken är inte - och har aldrig varit - större där än här att det ska bli bakterier i sådant. Om jag ser frukt som verkar ha legat länge i solen, så brukar jag inte köpa den eftersom den kan ha blivit för mjuk för min smak då, men det ser man sällan. |
|
||||
|
||||
![]()
Har rest till Grekland i många år nu. Vatten köper vi på flaska . Frukten tvättar jag som jag gör här hemma.Och glass älskar jag äter den även i Grekland.Har aldrig varit dålig där nere./mvh kastas
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har just kommit hem från 2 veckor på Kreta. Vi har varit där massor av gånger och aldrig blivit sjuka varken av vatten, glass, grönsaker eller något annat.
Däremot är dricksvattnet där ur kranen inte någon höjdare kanske beroende på klorering och temperatur (det går ju inte att få kallt som här hemma). Jag dricker ibland vatten som hämtats från bergen som är jättegott! PS. Vilka två veckor, inte ett moln på himlen! DS. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag reste till Grekland första gången i slutet av 70-talet och det har aldrig funnits några speciella rekommendationer. Frukt sköljer ni naturtligtvis som vi alltid gör här hemma. Om du kan dricka vattnet eller bör köpa det på flaska beror på vilken ö du ska besöka. På Folegandros kommer vattnet i tank och det går att använda till matlagning etc men lokalbefolkningen dricker det inte. På Santorini är det bräckt och smakar därför inte gott medan det på Kreta nästan alltid är underbart gott.
Jag fick salmonella på Karpathos för några år sedan men det hade jag lika gärna kunna fått här hemma. Känner aldrig av några bakteriefloraförändringar när jag besöker Grekland och jag äter allt inkl glass. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tack så mycket! Det låter härligt!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ät, njut och var inte rädd för att prova på den grekiska husmanskosten eller att beställa in flera smårätter tillsammans med ouzo, s k ouzomezé ![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Var det inte förra året eller året innan det var skriverier om att en del av GB Glaces sorter tillverkas i Grekland och fraktas hit? // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Bakterierisken när det gäller glass handlar inte om GB eller andra märken av pinnar och strutar som är färdigpaketerade på fabrik och inte öppnas innan man äter dem.
Det gäller "kulglass", mjukglasss och liknande som ligger i öppna förpackningar. Då finns en risk att det utvecklas bakterier, men det är lika stor i Sverige som i andra länder. Det finns glassbarer i Sverige som inte har blivit godkända vid bakteriekontroller. Det finns säkert sådana i Grekland också, men det är större hälsorisk att passera en trafikerad gata än att äta sådan glass! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har också för mig att jag hört samma som du och det är ju egentligen inte så märkligt heller för den delen ![]() //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är man det minsta osäker kan man ju välja mat som kommer direkt från grillen.
Vi har aldrig under en mängd resor råkat illa ut. |
![]() |
|
|