![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...alltså precis vad som helst. En händelse eller situation som andra kan ha glädje av att få höra. Små Greklandshistorier får man aldrig får mycket av
![]() Jag kan börja med att berätta om Svampfiluren på Lipsi. En liten man som hade det enda svampståndet på ön, det stod längst inne i hamnen. Dessutom puttrade han runt på moppe till stränder och till hamnen när båtarna kom och överallt hörde man hans sjungande rop: "ELLATE KALYMNIKA SFOUGGARIA. PENTE CHRONIA STO BANIO KAI DHEN CHALLANE" (Ungefär Kom och köp tvättsvamp från Kalymnos. Fem år i badet och de blir ändå inte utslitna). Var man än satt kunde man plötsligt höra hans "ELLATE KYRIES KAI KYRIES KALYMNIKA SFOUGGARIA ORISTE. VERY NICE SPONGES". "Kom mina damer och herrar, tvättsvamp från Kalymnos, varsågoda." Han försökte sälja till alla turister, utländska såväl som grekiska. En dag såg jag till och med hur han enträget förevisade sina svampar för två präster som just stigit av båten: ![]() Det lustiga är att man aldrig hörde honom säga något annat än sina svampramsor. Han påminde om fågeldamen i Mary Poppins som jag läste som liten, hon som sålde fågelfrön utanför St Pauls Cathedral. Hennes enda sätt att kommunicera var med "FEED THE BIRDS, TUPPENCE A BAG". Den där dagen när Svampfiluren försökt sälja svamp till prästerna såg jag dem alla tre mötas igen sent på eftermiddagen. Prästerna var på väg tillbaka till båten, Svampfiluren kom från andra hållet. I höjd med prästerna stannade han moppen och ropade "KALYMNIKA SFOUGGARIA ORISTE". Så tänkte han förmodligen till för han lade till, i samma sjungande tonfall: "KALO TAXIDI" (lycklig resa) Så bugade han åt prästerna och puttrade vidare ![]() ----- Berätta något från Grekland ni också ![]() |
|
|