![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag älskar båtluffning i Grekland, men om man gillar öl som smakar nåt - som t.ex. en porter, stout eller IPA - är öl i Grekland ingen speciellt munter historia. Amstel, Heiniken, Mythos, Fix, Alfa... inget annat än ljus internationell lager enligt standardrecept 1A.
![]() På Serifos hittade jag dock en Guiness!! På burk visserligen, och svindyr, men jag bara MÅSTE ha den. Och då vill servitrisen ge mig en iskall frostad sejdel till denna Guiness! ![]() För ett par år sedan startade ett nytt grekiskt bryggeri - Craft Breweries - med ambitionen att brygga kvalitetsöl. Det är dock inte på många öar i Cykladerna det går att hitta Craft-öl. På Sifnos hittade jag en italiensk restaurang som hade två sorter från Craft. Inte de bästa sorterna, men ändå stor lycka! På en bar i Adamas på Milos såg jag att de hade en hutlöst dyr Newcastle Brown Ale. Det är egentligen en ganska medioker sak som jag aldrig köper här hemma. Men just då var det ingen tvekan - en sådan måste jag ha! När jag beställer tittar servitören på mig och säger: "I must warn you, it's a red beer". Inte mycket till ölkunskap där inte. Jag svarar: "No, read the label. It's a brown ale and I want one now!" /kimmen |
|
|