Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-23, 13:46
Challe Challe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 2
Standard priser i juni

Tänkte jag kunde skriva lite priser på vanliga saker som fanns på ön. Kom själv hem från Thassos och Skala Potamias precis innan midsommar..så priserna är nog fortfarande aktuella (kanske kan ändras när det är säsong där?!)
Försökte själv få hjälp med prisnivån i Grekland innan jag åkte, då det var första gången i Grekland för mig överhuvudtaget. Men då det enda svaret ja fick var att det var billigare på Thassos än i resten av Grekland..så hjälpte det inte mig specielt mkt med min budget innan jag åkte. Så ni som inte varit i Grekland/Thassos och funderar över priserna kan ju ta en liten kik här om ni vill!
Måste först bara inflika vilken fin ö Thassos är

Affär
juice 1liter 1,60-2E
brödlimpa 0,9E
brödfralla 0,2E (bröd på bageri i Skala Potamias)
3-4st yoghurt ca1,60-2,50E
vin 1liter 2,2E (fanns vin som hade samma priser som i Sverige oxå, men det billiga vita som var medium sweet var helt okej!)

Badlakan 4-6E (fint att ha som minne från ön )

Buss (en väg)
Skala Potamias - Thassos stad 1,40E
Thassos stad - Limenaria 4E
Limenaria - Skala Potamias 4E

Restaurang
huvudrätt ca5-9E , fiskrätter var dyrare än kötträtter!
förrätt runt 3E (vi tog t.ex. en friterad fetaost för 3E en gång)
Henieken 50cl 3,30E
Husets vin 50cl 3,50E
Läsk 1,50E
Isthé 2E

På snabbmatställen kunde man köpa gyros i bröd för runt 3E.

Sen när man är på restaurangerna längs stranden i Skala Potamias på kvällen så får man varsin Ouzu, man kan på vissa restauranger även få bröd och en liten förrätt, och sen får man alltid en efterrätt. Kan vara bra att tänka på, så man inte beställer in massa mat i onödan

Ha en underbar resa ni som ska dit!
mvh
Challe
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-25, 11:55
Relativity Relativity är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: priser i juni

Jätteintressant information. Huvudrätterna lät ganska billigt. Vi var på korfu förra året och då kostade huvudrätter från ca 9-10 Euro, lite beroende på vilket läge restaurangen hade.

Vi längtar riktigt mycket och vi far den 1:a juli från landvetter till Thassos.

Tack för informationen!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-30, 08:38
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: priser i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Challe Visa inlägg
Tänkte jag kunde skriva lite priser på vanliga saker som fanns på ön. Kom själv hem från Thassos och Skala Potamias precis innan midsommar..så priserna är nog fortfarande aktuella (kanske kan ändras när det är säsong där?!)
Försökte själv få hjälp med prisnivån i Grekland innan jag åkte, då det var första gången i Grekland för mig överhuvudtaget. Men då det enda svaret ja fick var att det var billigare på Thassos än i resten av Grekland..så hjälpte det inte mig specielt mkt med min budget innan jag åkte. Så ni som inte varit i Grekland/Thassos och funderar över priserna kan ju ta en liten kik här om ni vill!
Måste först bara inflika vilken fin ö Thassos är

Affär
juice 1liter 1,60-2E
brödlimpa 0,9E
brödfralla 0,2E (bröd på bageri i Skala Potamias)
3-4st yoghurt ca1,60-2,50E
vin 1liter 2,2E (fanns vin som hade samma priser som i Sverige oxå, men det billiga vita som var medium sweet var helt okej!)

Badlakan 4-6E (fint att ha som minne från ön )

Buss (en väg)
Skala Potamias - Thassos stad 1,40E
Thassos stad - Limenaria 4E
Limenaria - Skala Potamias 4E

Restaurang
huvudrätt ca5-9E , fiskrätter var dyrare än kötträtter!
förrätt runt 3E (vi tog t.ex. en friterad fetaost för 3E en gång)
Henieken 50cl 3,30E
Husets vin 50cl 3,50E
Läsk 1,50E
Isthé 2E

På snabbmatställen kunde man köpa gyros i bröd för runt 3E.

Sen när man är på restaurangerna längs stranden i Skala Potamias på kvällen så får man varsin Ouzu, man kan på vissa restauranger även få bröd och en liten förrätt, och sen får man alltid en efterrätt. Kan vara bra att tänka på, så man inte beställer in massa mat i onödan

Ha en underbar resa ni som ska dit!
mvh
Challe
Anar att det har blivit lite dyrare i Skala Potamias än förra året då. Tror den dyraste ölen (50 cl) kostade €2.50.
Brödet man får innan / i samband med maten brukar man få betala för, enligt kvittot iaf.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-01, 08:57
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: priser i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Brödet man får innan / i samband med maten brukar man få betala för, enligt kvittot iaf.
Ja, brödet brukar ju ingå i "serveringsavgiften" när de lägger på duken och kommer med vatten... 1,5 € har det brukat kosta ungefär...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT