Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-31, 20:58
Ingrid_2 Ingrid_2 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Bad i platanias, strömmar?

Ska troligen resa till Kreta och Platanias i mitten av september.
Är det ofta så strömt så barn inte kan bada i havet här?

Går det isåfall bra buss till "bättre" strand?
Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 22:11
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Bad i platanias, strömmar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid_2 Visa inlägg
Ska troligen resa till Kreta och Platanias i mitten av september.Är det ofta så strömt så barn inte kan bada i havet här? Går det isåfall bra buss till "bättre" strand?
Hej,

Det kan oberoende av årstid bli strömt i havet här, det beror mest på från vilket håll vinden ligger på. Om ni ska bo nära Agia Marina, kan man promenera till en fantastiskt långrund och barnvänlig strand. Tala gärna om vilket hotell ni valt så ska jag försöka förklara lite utförligare.
Den allra bästa strandbiten här i området börjar på gränsen Platanias - Agia Marina

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 07:23

Tack, jag vill gärna ha tips.
Vi har inte bokat ännu, men det som det troligen blir är det prisvärdaste det är Platza di Porto. Vet du något om det hotellet, det är faktisk bland det billigare trots lite lyxigare, finns det någon hållhake?

Vi kan gå en bit, och buss kan ju vara spännande men det vill ju helst inte varje dag. Tidigare när vi rest har vi alltid bott en bit från havet, men nu när det finns bra alternativ så blir det nog vid havet.
Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 09:02
Kikhs avatar

På Porto Platanias bor ni både bra och "centralt" utan att vara mitt i smeten. Ni har en liten hamn och strand strax nedanför hotellet, stranden har lite sten och några klippor. Går ni stranden eller huvudvägen minst 500 meter mot Chania så börjar härligheten, ca en kilometer ner kommer den långgrunda delen. Ett bra riktmärke är paralellt med ön, Thodorou.

Drygt 150 meter från ert hotell har ni en "nöjespark" för barnen, Pandou Funpark, och det finns ytterligare en när ni tagit er igenom Platanias.

Bussar har ni helt utanför hotellet, strandbar med liten pool, internet café (och svensk personal om Lisa jobbar kvar) finns på Hotel Marika något till höger om ert hotell.

I den lilla hamnen finns en bra fiskrestaurang, Limanaki, och en bit upp i gamla byn har ni Platanias Palace med sin fantastiska utsikt.

Om det är blåsigt och strömt kan ni gå ner till Hotel Epimenidis i Agia Marina. Där finns en mycket barnvänlig pool, fyllda pannkakor (crepés) och bar för föräldrarna. Ytterligare ett plus är att man även kan klippa sig i den tillhörande salongen, priserna startar vid 15€ och eftersom det är min frisör vågar jag rekommendera henne . Hotellet ligger vid "stora vägen" drygt 300 meter från er. Hälsa ägarna från Kiki så tar de hand om er.

I Agia Marina hittar ni även Kretas bästa stenugnsbakade pizzor, på Uncle Tom's. Om ni hittar till dem kan ni gå ytterligare 10 meter och vinka till mig i den lilla butiken med smycken.

Det finns mycket att se och uppleva i och kring Platanias. Jag rekommenderar en tur med Blå Tåget runt i byar och olivlundar eller ta tåget till vattenparken Limnopoulis. Ta med en tröja att sitta på, träsmak kan man leva utan

Runt Platanias har ni bad, minigolf, pedalbåts-uthyrning, lekparker med spelmaskiner, caféer och restauranger. Bussen till Chania tar 20-30 minuter beroende på hur många som vill åka. Man kan få vänta ett tag på bussen och om den är fullsatt kör den bara förbi. Bussbiljetterna kan ni köpa på Medusa, snett till höger om Porto Platanias. Bankomater har ni flera runt om i byn, den närmaste ligger vid postkontoret till vänster om Porto Platanias.

Ha en härlig semester och har du fler frågor får du gärna höra av dig.

Glad Påsk!
Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 18:19

Tack för all info
Jag kommer säkert på fler frågor längre fram, vi ska ju inte resa förrän i september.
Svara med citat
Gammal 2010-04-01, 20:52
evlis evlis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Vi har bodd på Plaza di Porto 2 år på rad , og skal tilbake dit i juni så som du forstår så trives vi kjempegodt der . Vi bruker å bade på stranden rett nedenfor hotellet , ellers vil jeg anbefale en tur til Elafonissi , ca. 2 timer med buss men det er det verdt .
Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 11:40

Hej
Låter bra, var ni bara vuxna eller hade ni barn med?
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 03:51

Vi er 2 voksne . Et spisested som vi kan anbefale er Platanos , ligger like ved torget i Platanias , men ellers finnes det jo mengder , bare og prøve seg fram. Håper dere får en flott ferie !
Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 16:58
Vonnan Vonnan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Vi har varit i Platanias 2 ggr. Jättefint. Har inte hellerhaft några problem med strömmar. Barnen var bara 6 o 8 första gången vi var där. Vill gärna också rekommendera att hyra en bil och åka till Elafonissi. Otroligt vackert. En dagsutflykt som verkligen var värt det. Det fanns en kanon mysig restaurang ca 300 m upp från stranden med en bedårande utsikt!!
Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 21:50

Hei igjen , Plaza di Porto ligger nærmest havet , vi bruker å ha leilighet med havutsikt , herlig !
Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 09:34
Desires Desires är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Har bara varit i Platanias i april och juli och då hade vi inga som helst problem med strömmar, vet ej om det är annorlunda i september. Vill bara tipsa om att ni när ni är i detta område ej ska missa den otroligt vackra lagunen Balos med sin kritvita sand och azurblåfärgade vatten, sägs påminna om Karibien... Se foton här: http://www.desires.se/#post54
Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 15:39

Låter bra,

Ni som varit på hotellet, vi fundera rpå antingen Plaza di Porto eller Casa di Porto? Det är ju inom samma anläggning, men på bilderna ser ut som man bor vid trevligare område på Plaza än Casa?
Svara med citat
Gammal 2010-04-04, 23:24
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid_2 Visa inlägg
Låter bra,

Ni som varit på hotellet, vi fundera rpå antingen Plaza di Porto eller Casa di Porto? Det är ju inom samma anläggning, men på bilderna ser ut som man bor vid trevligare område på Plaza än Casa?

Casa di Porto Platanias är den nyligen tillbyggda delen närmast "stora vägen", alltså strandvägen som leder från Chania till Kastelli. Var ni än bor bor ni bra och centralt nära hav och uteliv. I september är det inte så mycket trafik heller, ni har inget alls att oroa er för. Jag kan meddela från säker källa att "Nilam" med familj är väldigt nöjda med hotellet, de är på plats nu

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 08:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
I september är det inte så mycket trafik heller, ni har inget alls att oroa er för.

//Kikh
Nu skojar du väl. Det är väl alltid mycket trafik på Kreta. Nu är ju allt relativt där en del tycker att det är ganska lugnt som vid genomfartsvägen i Retymnon som för mig påminner om en tysk Autobahn men det låter ju underbart om det är sant.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 09:44
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nu skojar du väl. Det är väl alltid mycket trafik på Kreta. Nu är ju allt relativt där en del tycker att det är ganska lugnt som vid genomfartsvägen i Retymnon som för mig påminner om en tysk Autobahn men det låter ju underbart om det är sant. Eva
Om man jämför med augusti, när grekerna har semester, så är det inte så mycket trafik i Platanias. Platanias är, pågrund av flera större klubbar, ett populärt tillhåll för semestrande greker och kan då upplevas som störigt nattetid. Jag kanske missuppfattade frågan eftersom jag trodde den gällde risk för trafikbuller vid hotellet.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 11:03

Tack
Lite buller är ju ok, för vi vill ju bo centralt och där det händer lite annars hade vi ju valt annat resmål. Men det ska ju inte kännas som om man sitter på en trafikerad väg när man tar kvällsdriken på terassen/balkongen.

Jag frågar för sista valet är mellan dessa två, det som avgör blir nog om vi vill resa den 11/9 eller den 18/9, vädret bör väl inte skilja så mycket på en vecka utan det är mer när vi vill vara lediga?
Det bara kändes lite skumt att de lite lyxigare hotellen blev bland de billigaste så man nästan undrar om de försöker luras och den 18/9 är Plaza billigare än Casa, men den 11/9 blir Plaza dyrt men Casa ok. Det är mest att Casa's pool ser så tråkig ut på bilderna.....

Låter bra att ni gillar Kreta och Platanias, vi gillar det mesta så vad vi än väljer så blir det säkert bra hoppas jag.
Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 11:32
Kikhs avatar

Eftersom hotellen är mer eller mindre ihopbyggda tror jag helt säkert att ni kan nyttja den pool som verkar bäst. Jag har nyligen varit in på hotellområdet på en anställningsintervju och kunde utan problem gå mellan de båda byggnaderna. Jag ska upp och träffa Nilam nu i veckan hoppas jag, då kan jag spionera lite mer åt er

Puls har ni i byn, det kan jag lova, men även möjlighet till avkoppling. Ta den delen som ligger närmast stranden och njut av semestern!

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 11:16
mamasauruss avatar
mamasaurus mamasaurus är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Plaza di Porto är helt underbar! Vi var där på "bröllopsresa" Aug-Sept '09 i 2 veckor. Barnen (nu 2 och 3,5år) var med och hotellets egen strand funkade perfekt! Gud så de njöt av livet medans mamma och pappa lattjade i solen Strömmar tänkte vi aldrig ens på, ingen av oss var så långt ute.
Flera poolar finns det också, vi tyckte den nya var bäst och lugnast.
Trafiken skulle jag inte oroa mig alls, det var hyfsat lugnt. Vi hade iofs havsutsikt från balkongen, men inte ens trafiken till Limanaki restaurangen störde oss.
Hoppas ni får en härlig semester, kan inget annat än rekommendera.. och kanske boka en resa för bara mig och gubben i år
Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 17:17

Tack, låter underbart. Vi vill gärna uppleva lite bröllopsresa också även om det är 10 år sen bröllopet men kärleken kan behöva lite också.....

Då är det nog poolen vid Cas delen som är bäst.
Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 02:32
Kikhs avatar

Nu har jag spionerat så det räcker och blir över

Hotellen, Plaza och Palazzo, är som jag tidigare sa sammanbyggda, Palazzo är den äldsta delen och runt den är Plaza byggt. På området har ni hela fem pooler att välja på om havet är för kallt/oroligt. "Nilam" bor i Plaza-annexet helt vid havet, i ett fräscht rum med stor toalett och uteplats mot en stor fin pool. Rummet de bor i har en dubbelsäng och en bäddsoffa, är ca 15 kvadrat och har en något avskiljd köksdel - Kan nog passa en liten familj som vill tillbringa mer tid ute än inne.

Själva hotellet är flott så det förslår men inger mig aningen "hyreshuskänsla" med trapphus och loftgångar. Hela komplexet är STORT och trendigt och, om en öl kostar 4.30€, i mitt tycke dyrt. Men, om nu boendet i sig är billigt och bra tycker jag ni ska slå till. Ni kommer helt säkert få en skön och mysig semester hur som helst.

Hoppas det är till någon hjälp

//Kikh
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:07.