Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-28, 19:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Politik

Inget enkelt eller särskilt muntert tema.

Dock tror jag att i skenet av den omdebatterade grekiska ekonomin att det inte skadar med lite information.

Vi fick ju en ny regering förra året. För den som inte alls brytt sig om läget kan jag berätta att ND, Ny demokrati ( motsvarande moderaterna) fick träda tillbaka för Pasok ( motsvarande socialdemokraterna). Det finns fler partier till höger och vänster om dessa, men de har begränsat inflytande.

Ekonomikrisen bryr jag mig inte om att relatera, det sköter världens media om.
Men det kommer en del intressanta reformer nu, om regeringen kan genomdriva dem , inte populära i alla läger, verkligen inte.

"Kallikratis" har man döpt en reform till, som ska reducera nuvarande kommuner från 1034 till 343. 16150 kommunalråd minskar till hälften. Samma ändring kommer att gälla/drabba/förändra/försämra/förbätta olika överordnade organ, och 6000 olika kommiteer och utredningar kommer att skäras ner till 2000............Ministern Jannis Ragousis hade en lång föredragning i dag och jag antar att det finns mycket att protestera mot, men jag är inte kapabel att bedöma det.

Det pågår liknande förändringar inom sjukvård, skolväsende, försvar o.s.v

Man har också lovat/hotat att avslöja mutor och liknande, redan har ett par höga chefer avslöjats.

Det är ett gigantiskt arbete man har framför sig, för det finns oerhört mycket som behöver förändras, och oerhört komplicerade sammanhang, eftersom sannolikt en hel massa människor är inblandade i olika affärer.

Den som är utan skuld kaste första stenen...

Lite hoppfull är jag i alla fall. Låt mig få tro att den unga generationen inte kommer att acceptera att beslut tas i det fördolda. Låt mig få tro att vi kommer att välja en lång rad med nya och ärliga politiker i kommunalvalen i höst. -
Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 19:15
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Politik

Tak Monica for at være tilbage. Tak for dit livssyn.
Svara med citat
Gammal 2010-04-28, 19:58
Ankan Ankan är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Lite hoppfull är jag i alla fall. Låt mig få tro att den unga generationen inte kommer att acceptera att beslut tas i det fördolda. Låt mig få tro att vi kommer att välja en lång rad med nya och ärliga politiker i kommunalvalen i höst. -
Det hoppas jag med! Över hela världen!
Anki
Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 08:17
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Spennende framtid for Hellas! Ting tar tid og vi følger utviklingen.
Svara med citat
Gammal 2010-05-01, 09:02
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Tack för din syn på saken från den "rätta" sidan! Svensk i Grekland alltså!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 09:55
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

TACK Monica för din intressanta och nyttiga info. Allt intresserar nu stort mig som är ingen ekonomist men ville lära mig att förstå denna situation .
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:42.