Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-25, 14:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Så var den påsken över

...och våra öron och nerver får lite ro igen. Det är en fast rotad tradition här att väsnas med små och stora smällare. - De små är såna som jag tror vi kallade ettöres på min avlägsna tid. De stora är hemgjorda bomber med för mig okänt innehåll, som slängs ner i bergsbranterna runt stan. Ju mer oväsen, desto nöjdare kalymnier. Man är förmodligen hörselskadad från fosterstadiet...själv stoppar jag bomullstussar i öronen och låter det dundra på, finns inget annat att göra. Mest synd är det om alla hundar, som enligt en vän till mig kryper in under hennes säng och vägrar att komma ut.

Andra fasta traditioner är förstås de kyrkliga. Så gott som alla på ön går åtminstone någon gång under sista veckan i kyrkan. På långfredagen går mängder av människor i ett långt tåg nere på stan, sjungande och bärande på de stora bärstolarna med Kristi avbild, smyckade med blommor och ljus. Jag såg detta från ovan i år,uppe på vägkrönet mot Agios Savvas, och det var otroligt vackert.

På lördagsnatten är det som bekant midnattsmässa och "Christos Anesti".

Även för en ljummen kyrkobesökare som jag är det något fascinerande med dessa ritualer.

Jag får bara inte ihop det med bomber och smällare.

Sen, på söndagen äts det sanslösa mängder av traditionell mat. Mina snälla grannar bär hit skål efter skål med allt (som de inte orkar äta upp), de tycker nog synd om mig som inte kan laga "moouri", ungnsbakat lamm med ris och leverbitar.

Grillning har blivit mer och mer populärt, men "moouri" är den gamla kalymniska påskmaten.

På söndagen dansar man folkdans på centrala torget. Klädda i de traditionella folkdräkterna och med musik och sång av lokala förmågor.
Den här ön tar allvarligt på gamla traditioner.

Söndagskvällen är utekväll. I går var vi till en nyöppnad kafeteria i Linaria, som jag vill rekommendera: "Kafé kai Alati", precis ovanför badstranden. Massor , massor med folk var ute i går kväll, somliga i sommarstassen, vi i vinterjackorna...

Lite kul att tänka på att de unga kvinnorna och männen som svepte fram i minikjolar och finkostymer någon timma innan dansade i lång folkdräkt och schalett , fiskarmössa och påsbyxor.

Enstaka bomber smälls fortfarande, det vore väl synd att inte använda alla. (På Rodos dödades förrresten två unga män i förrgår, de gjorde bomber i källaren och något gick fel.)

Vore det nu "förr i tiden" skulle i dessa dagar svampfiskarna ge sig av för flera månaders frånvaro och hårt arbete , ofta på Afrikas nordkust. Bengazi och Tripoli är välkända ställen för den äldre generationen.

Nu säger vi i stället välkommen till soltörstande nordeuropéer och andra !
Välkommen!
Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 18:18
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Så var den påsken över

[quote=Monica P;238045 Nu säger vi i stället välkommen till soltörstande nordeuropéer och andra !
Välkommen![/quote]

Hej Monica,
Har funderat i många år om inte påskresa till Kalymnos vore nåt... Och din berättelse om hur det är gör inte lusten mindre!

Och snart är vi där! 24 dagar kvar, idag har jag tagit fram "rullbagen" så jag ska ha något att packa i. Brukar slänga ner allteftersom jag "går förbi" den och sen blir det till att rensa när jag väl ska iväg! Bra att kunna förbereda sig i alla fall.

Vi har haft ett fantastiskt väder hela påskhelgen! På morgnarna/förmiddagarna har det nästan varit greklandsdoft/känsla. Så där som det är när jag sitter på balkongen i skugga på morgonen, innan solen har gått runt. Varmt men ändå en lite småkylig, klar luft innan hettan kommer...

/Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 18:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag gläds åt att ni i Sverige haft varmare än vi här!
Men nu törs vi tro att det inte blir fler kyliga bakslag eller stora regn. Kanske jag rentav kan putsa fönstren...
Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 22:24
bluesky
Gäst

Vi har hatt en fin påske her på Kalymnos. Været har ikke vært det beste men det gjør ingenting. Anbefaler absolutt en tur hit for å feire påske.

Jorunn- som akkurat nå sitter på Babis i Myrties.
Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 11:56
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av bluesky Visa inlägg
Vi har hatt en fin påske her på Kalymnos. Været har ikke vært det beste men det gjør ingenting. Anbefaler absolutt en tur hit for å feire påske.

Jorunn- som akkurat nå sitter på Babis i Myrties.

Vi ska absolut fira påsk på Kalymnos, nästa gång den infaller så här tidigt. Det ska ju vara en speciell upplevelse..
Så trevligt att sitta på Babis Bar! Vi längtar också efter det och om 27 dagar sitter vi också där. Längtan till Kalymnos är stor

Lena (och Anders) ska först till Kreta två veckor

Siw o Lena som längtar till hela Kalymnos och speciellt till Myrties
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.