![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kenneth Duell, Herr Galen i Grekland himself, har idag träffat Röda Korset i Chania och fått veta hur illa det är ställt i området. Röda Korsets representanter påtalade då att behovet av barnkläder och barnskor är akut.
Jag klipper in hela inlägget från facebook så kan ni andra också läsa: ¨I morse hade jag möte med Röda Korset i Chania och det var inte så trevligt att höra hur många familjer har det. Jag frågade henne bla om det är folk från grannländer eller Greker som har det svårast då svarade hon att svaret är nu ett helt annat än för ett år sedan. Albaner, Rumäner och Bulgarer har åkt hem till stor del, och det är nästan enbart Greker som har det svårt. Mitt i mötet (konstigt nog, det kändes som en skänk från ovan..) ringde den andra leverantören som jag frågade om mat få ifrån och gav ett Ja, efter en månad kom svaret. 1.000 euro till i mat. Tacka Voulgaris om ni ser deras lastbilar på Kreta. Jag fick en lista från Röda Korset på vilken mat dom behöver. Socker, mjöl, linser, pasta, konserver osv. Nu har jag 2.000 euro att köpa mat för av Bagakis och Voulgaris (plus 1.000 från mig och Ira). Röda Korset har 350 familjer på sin lista av de som måste ha akut hjälp, upp 25% på 2 månader. Jag fick en liten story som var lite extra sorglig. ¨En man i min ålder hade fått sparken, han har lån som måste betalas och banken har tagit allt han äger. Han är ensam, utan familj på ön och har inte pengar till mat. Han gick till kyrkan och fick svaret att barnfamiljer prioriteras, sen gick han till kommunen för att få hjälp, samma svar där. han fick med sig lite konserver från Röda Korset i alla fall¨. För er som undrar över överblivna mediciner osv så är det bara att ta med så mycket ni orkar, receptbelagda och utan recept, läkare hjälper Röda Korset att distribuera allt så att det går rätt till.¨ Ps: Jag fick reda på att det behövs barnkläder så har du lite som bara ligger och samlar damm så skicka dom till: The Chania Red Cross, El Venizelou, 126 Chania, Crete, Greece Så, ska du/ni till Chania, vill hjälpa en medmänniska och har plats kvar i resväskan är ni välkomna att bidra till adressen ovan. //Kikh |
|
|