![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Glädjande finns från och med idag det röda vinet Skalia Syrah Aghiorgitiko i 338 av Systembolagets butiker. Ett vin som beskrivs så här: "Fruktig, något kryddig smak med inslag av fat, mörka bär, plommon, peppar, örter och lakrits.
Det är Domaine Skouras på Peloponnesos som med 70 % Syrahdruvor och 30 % Aghiorgitiko från odlingar på 600 m.ö.h, producerat detta vin jag tycker ni ska handla omedelbart. Verkar spännande, Skouras gör riktigt kvalitativa viner som vi alltför sällan ser i våra butikshyllor. Artikelnummer 98042 för sökning i vilken butik de finns "nära dig" ![]() / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Stort tack för ditt tips.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Typiskt! Varje gång jag besöker systembolaget brukar jag fråga om de inte har fått in något grekiskt vin. Idag - då jag inhandlade retsina - frågade jag inte.
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vill påstå att du har en betydligt bättre sökfunktion på deras hemsida än att du frågar personalen. Visserligen har de kunskaper om det mesta men då varje butik i princip har sitt eget sortiment, olikt butiken "i andra änden av stan", så kan de rimligen inte ha exakt koll på alla nyheter. Dessutom släpps grekiska nyheter färre gånger per år än handen har fingrar. Jag säger ALLTID, sök i beställningssortimentet där det finns 23 röda och 19 vita från Grekland. I ordinarie sortimentet är det klent, de grekiska vinerna säljer för dåligt. / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipset. Är precis hemkommen från inköpsrundan o en flaska Skalia står i vinstället.
![]() RAN ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Spännande!
Tack, nu är lördags middagens vin säkrat. // KR |
|
|||
|
|||
![]()
Har nu testat detta vin. Inget jag ger högt betyg alls, ganska "stumt", tydliga drag av mörka bär, lakrits och medelsträvt. Ganska tydliga Syrah-smaker men då druvsorten Aghiorgitiko är betydligt tunnare och saftigare så känns det som om vinet blir aningen obalanserat pga de båda druvsorternas stora olikheter. En viss kärvhet drar också ned betyget. Smakrikt och inbjudande - nej.
Skulle nog passa till kötträtter med sås och lite tillbehör. Eller så förlorar vinet till samkrik mat, svårt att säga. Jag har provat så mycket vin de senaste dryga 10 åren att jag "lärt mig att vara kritisk" men det bygger på nyfikenheten att hitta det optimala vinet. DET är inte många sådana jag funnit, kanske 5 av 1000. Det är på flera sätt en prövning att påstå att man "kan" vin. / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är det avsmakat.
Helt OK men det roligaste var att det var Grekiskt. Alltid kul med lite nya sorter. Tack igen för tipset! // KR |
|
|||
|
|||
![]()
Jo visst är det kul att det dyker upp grekiska nyheter, däremot känns det som om priset 76:- är ungefär vad betyget blev från min sida - dvs. hyggligt, stumt, ej smakrikt men i och för sig inte dåligt.
Kommer du att köpa "ett partille-ller" (Hegerforsare). Tyvärr kommer det sällan numera inga mer spännande vin-nyheter från Grekland till Sverige. Systembolagets procedur är stenhård, debatten om statens hårda inblandning är i och för sig mest till godo, andra tycker tvärtom. Proceduren som används tror jag tyvärr innebär att en del grekiska vintillverkare aldrig får varken chansen alls eller en rättvis chans (det är många steg mot lansering) att konkurrera mot det stora flöde av viner från andra länder. Dessvärre tror jag (utan att ha belägg för det) att grekiska vintillverkare visserligen mycket väl känner till Sveriges potential att deras viner kan få genomslagskraft här. Men......logistikproblem samt nyss nämnda krav från Systembolaget (mest kvalitetshänseende) tror jag är de största käpphästarna. Att försäljningssiffrorna historiskt sett av grekiska viner i Sverige dessvärre har dalat katastrofalt är ju bara fakta. För bara några år sedan fanns det över 10 st. grekiska viner i det ordinarie sortimentet. / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det kommer nog inte att bli ett patille-ller.
Det jag längtar efter just nu är Boutari Demi Sec Rosé. På Systembolaget finns Boutari Sec Rosé men det är inte i närheten av Demi Sec. Som tur är åker jag till Kreta på fredag så räddningen är nära. // KR |
|
|||
|
|||
![]() Druvsort Xynomavro, en klar favorit bland både torra röda och andra röda i olika färgskiftningar samt stilar. Inget torrt rött av Xynomavro finns just nu i Sverige, tyvärr. / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har också provat och det blev inte heller någon favorit hos mig. Vinkännaren Hasse skriver stumt och det sätter ord på min upplevelse också. Kommer nog inte att köpa det igen. Just nu är jag väldigt förtjust i Coffe Pinotage för 89 kr. Det vinet passar mig bra.
Eva |
![]() |
|
|