![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kan meddela att det har dykt upp ett grekiskt vin på bolaget, som får mycket bra betyg i GP. Ska självklart avnjutas till lammkotletterna!
![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag blev nästan chockad över att se att det kommit ett grekiskt rött vin, hur länge sedan kom det förra???
Jag hann inte köpa något idag men får göra det i början av veckan. Vad som är extra roligt är att druvsorten är Xynomavro som är ovanlig för svenskt vidkommande. Men när jag ser Systembolagets egen beskrivning av smakerna blir jag orolig. "Nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av korinter, svarta oliver, tranbär, lagerblad och kanel". Med erfarenhet av säkert flera tusen viner under ett par decennier har jag nog aldrig stött på en sådan beskrivning. Inget annat av "röda smaker" än tranbär som för mig visserligen är ett bär men SURT (juice) och svarta oliver innebär sälta i min smakpalett. Kanel känns som en viss sötma, lagerblad menar jag bara är en stabiliserande del i t.ex en köttgryta och dylikt. Systembolagets doft- och smakbeskrivningar är ett resultat av total blindprovning, ett antal personer som provar drycker utan att kunna tala med varandra under själva provningsomgångarna. Köp alltid viner (och annat på Systembolaget) med tanken att prova själv UTAN deras beskrivningar i minne. Köper vinet så småningom, försöker vara neutral och "ta det för vad det är" så får vi se. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Någon som köpt och provat ?
|
|
|||
|
|||
![]()
Måste absolut testa detta,kanske något att dricka till påskalammet.
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nä, det var slut hos leverantören, när jag skulle köpa
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det finns i 3 butiker i ditt område, om jag minns rätt angående var du bor någonstans ![]() För övrigt, Ramnista har väldigt mycket norditalienska drag, ett medelfylligt vin med strävhet och kärvhet från den karaktär av röda bär det innebär. Detta är typiskt för den druvsort det är tillverkat av, Xynomavro. Med tanke på årgången 2009 så är c:a 5 års ålder något som visar sig i smakerna, vinet är mycket angenämt om man uppskattar balansen mellan det sträva, kärva och fruktigheten. Vid en högst personlig jämförelse mellan t.ex väldigt öppna och tillgängligt fruktiga chilenska viner och Ramnista så är det grekiska i jämförelse inte lika enkelt att gilla men blir det om man kan blunda lite för det lite kärva inslaget. I sammanhanget så är som ovan, chilenska viner inte alls av negativ art utan snarare viner som betyder att jag gärna testar dem då de genom åren gått från "kladdiga" fruktbomber till karaktärsfulla och personliga. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har just kommit tillbaka fr vintervistelsen på Kreta .I år har vi druckit ett Cianti vin pris 2.99 Euro som vi tycker har varit gott ,Förra Året hittade vi ett Merlot vin för 3.49 Euro Fr Grekland.Bägge inköpta på Lidl. Priserna på Grekiska viner av samma klass som säljs på Kreta i andra butiker är 3-4 ggr högre.Jag tycker i regel att Kretenska röda viner har en smak som ligger utanför den som andra vinproducenter i övriga världen har och till ett högre pris. Kretensarna själva dricker ju med förtjusning sitt bruna rödvin som har en sherry smak .Det vinet har jag svårt att tycka om .
|
|
||||
|
||||
![]()
Athena Agiorgitiko (nr 2313) är ett bra allsidigt vin och mycket prisvärt i mitt tycke.Jag brukar beställa olika viner i olika prisklasser,ofta grekiska.
Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Mavrodaphne har jag f¨ör mig att det heter.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //maji ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Denna kjöpte jag sist på Kreta och den var väldigt god, enligt min smak. Menar jag betalade 14 euro i en vinbutik, ska kolla på den stora mataffären nästa gång om den finns där till en billigare peng...
När jag var hemma på besök nu i östersund frågade jag efter grekisk vitvin (assyrtiko) på systemet, men det fanns inte, jag kunde beställa. Heller inte på taxfreen Arlanda ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Köpte en flaska och provade ,syrligt var ordet sa Bull.Nej för 99 kr kan man hitta bättre .Synd !
|
|
||||
|
||||
![]()
Oxå testat det nu och det får klart godkänt. För att vara grekiskt, alltså.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns c:a 50 produkter från Grekland,tyvärr beställningssortimentet,men det går rätt fort att få.
"Boa"tror jag har ändrat lite i tänket...om nog många frågar efter drycker från ett visst land har din butik möjlighet att lägga upp en del..Retsina är ju bortplockat så jag beställer hem en kartong för sommaren ![]() Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Vilken Retsina beställde du?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Retsina Kourtaki ( nr. 7185 ) finns i 148 butiker så vad är det du menar med uttalandet ovan ? / Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte vad det är som pågår? Även i vår stad - vid Mälaren - håller systembolaget på att ta bort Retsinan.
![]() ![]() Om så blir fallet att vi måste beställa vinet, får vi se till att det blir så många beställningar att de måste ta in det i ordinarie sortimentet igen. ![]() Senast redigerad av sjöborren den 2014-06-07 klockan 08:44. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
![]() |
|
|