![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Detta års greklandssemester har Frappen helt fått stå tillbaka för nya favoriten Freddo Cappuccino
![]() Simetra ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg drikker begge deler, men foretrekker frappé, sketo me gala
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har aldrig smakat på freddo, vad er skillnaden?
Admirala; jag gillar ochså sketo me gala, alltså utan socker men med mjölk, men ibland ler folk när jag beställer för de menar att sketo är utan nånting...har du nån förklaring på det? Jag har "lärt" mej att sketo i frappesammanhäng har betydelsen för sockret ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det kommer sig nog av att man inte alls tog mjölk i den klassiska lilla koppen med grekiskt (tidigare hette det turkiskt) kaffe. Däremot kunde man begära "vary glyko", starkt, med socker , "vrastå elafry" , kokt men svagt, och en mängd varianter. Jag tror att vanan att ta mjölk i har kommit med turisterna.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jeg liker også best "sketo me gala", og sier det når jeg bestiller
![]() - har aldri opplevd, i alle fall ikke merket, at noen har ledd/reagert på det ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Frappé såklart..
![]() ![]() Sunny, som ändå längtar till Grekland och avnjuta en på plats... snart så!!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Dricker helst svart kaffe och då föredrar jag det varmt. Kallt kaffe med mjölk och socker (
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Freddo lages på espresso eller gresk kaffe og fryst, pisket melk. Frappé lages på pulverkaffe og evt. melk er kondensert/boksemelk. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() I varmt kaffe använder jag aldrig socker, i kallt däremot föredrar jag en liten gnutta sött. Mjölk har jag alltid i, oavsett varmt eller kallt ![]() Vet du också Admirala ![]() Simetra ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Frappé för min del. Mέτριο.
/Lena |
![]() |
|
|