Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-26, 08:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Hälsning från Aten

Underbar stad att besöka denna tid på året. Kläderna är överlämnade och igår lämnade jag även pengarna. Tack till er som bidrog.
Efter lite om och men och med god hjälp från en vän från Sverige igår, så hittade jag till slut var The Other Human/Social Kitchen fanns. Jag hade en fantastisk eftermiddag/kväll med dem.
Vi klädde julgranen, åt tillsammans med dem vi lagat maten till, serverade de traditionella julkakorna. Enligt Social Kitchens "filosofi" så är det grundläggande, förutom de rent praktiska insatserna, att vara uppmuntrande i en svår situation men framför allt att visa solidaritet istället för "tycka synd om". Jag träffade så många varma och fina människor igår kväll. Dels bland de som jobbade naturligtvis men även bland dem som hamnat i en svår situation. Vi jobbade i Thissio igår kväll men de brukar vara i Pireus och på Viktoria också. Det är mycket tydligt nu att åtstramningspaketen ställt till det för många greker. Detta går inte att blunda för längre.Återigen tack för era bidrag. Det är mycket tydligt att ni gav till en bra och seriös organisation. Jag rekommenderar varmt att ta en dag av er semester och hjälpa till om tid och möjlighet finns. Jag kan lova att man går därifrån med en stor ödmjukhet för livet men också med en bredare insikt om krisens påverkan.
Jag återkommer med bilder och resebrev då jag kommit hem från denna varma myllrande underbara stad. Grekland i mitt hjärta!!!
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 08:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Aten

Tack Thira för rapport! Du väcker många tankar om hur man borde använda sin semester, eller del av den för att se en annan sida. Jag var ju lite lat och köpte "bara" ett antal tidningar av hemlösa och gav pengar I bössa. En annan gång följer jag ditt exempel med arbete. Nu har Du ju bra kontakter att förmedla. Njut nu vidare av denna underbara stad med så många ansikten.
Kram!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 09:54

Det fina med alla varianter av hjälpinsatser som uppkommit i Grekland i samband med den ekonomiska krisen är att det finns ett sätt för alla som vill. Vara månde det att köpa tidningar, lägga saker i "fattiglådan" i den lokala affären såsom Arne berättade om i min andra tråd, lämna kläder, ett litet ekonomiskt bidrag, stötta olika föreningar eller jobba någon dag med dem. Allt är lika värdefullt. Inget är för litet, göra som Monika P arbeta frivilligt med flyktinghjälp osv osv. Allt är värdefullt och av stor betydelse. Ska man jobba en dag på sin semester så krävs det ju också att det funkar med övrig planering, att man inte reser med barn osv. Jag hade kunnat gjort mer och jobbat idag också. Jah gjorde inte det. Det får räcka med insamlingar och jobb igår. Har en stressig situation hemma med två jobb osv och sånt spelar ju också in. Men vill man och har möjlighet så rekommenderar jag det faktiskt. Inte bara i hjälpsyfte utan även för ens egen skull. Det är väldigt givande på många sätt.
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 10:01

Ha det fint!!!! Man ska INTE ha dåligt samvete nånsin för att man har semester!!! Den är intjänad och efterlängtad ...
Följer Dig och fina bilder även på FB.

KRAM

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 11:40
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vad fint att høra hur du upplever dina dagar i Aten!
Man kænner verkligen vad din insats ger dig också.
Ha nu några fina dagars semester med bæsta samvete och ja, visst ær Aten helt specielt underbar på den hær årstiden.
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 13:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag återkommer med bilder och resebrev då jag kommit hem från denna varma myllrande underbara stad. Grekland i mitt hjärta!!!
Tack för din rapport och för att du återkommer när du kommer hem. Njut nu av fina Aten!
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 14:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Så FINT å lese om din hjertevarme innsats i Athen, Thira
- nå skal du nyte fridagene og lade "batteriene" i deilige Athen
Svara med citat
Gammal 2015-12-26, 14:28
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Svara med citat
Gammal 2015-12-27, 07:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Skall bli väldigt intressant att få läsa ditt resebrev efter att du har kommit hem. Njut av Aten!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-12-27, 09:27

Nu när jag sett alla fina bilder Du lagt ut blir längtan tillbaks ännu större . Det är något magiskt med denna stad!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 05:04

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är något magiskt med denna stad!

Lissi
Så är det Lissi.
Nu är jag hemma igen och när vi åkte till flygplatsen igår morse så kunde man se molnen torna upp sig runt bergen i Attika.
Idag på morgonen har jag fått veta av min grekiska väninna att det snöar i Aten och, om jag förstod det rätt, även stormar?
Hade nog en vansinnig tur med vädret som hade 15-18 grader varmt i princip varje dag och strålande sol.
En magisk stad. Jag fattar inte riktigt att Rom lockar så många turister året runt men inte Aten. De båda städerna påminner i mångt och mycket om varandra (ja - Aten har ingen påve då förstås så är man katolik blir kanske valet mer självklart). Men Aten, precis som Rom, har ju gamla kyrkor och antika sevärdheter som poppar upp lite varstans i myllret och bland allt det moderna. Julen är en bra tid att besöka staden. Så mysigt!
Är helnöjd med min veckolånga semester och återigen nykär i Aten.
Rekommenderar verkligen ett besök där kring jul och nyår.
Tack alla för kommentarer i tråden. Hoppas ni får ett fint slut idag på 2015.
Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 13:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
En magisk stad. Jag fattar inte riktigt att Rom lockar så många turister året runt men inte Aten. De båda städerna påminner i mångt och mycket om varandra (ja - Aten har ingen påve då förstås så är man katolik blir kanske valet mer självklart). Men Aten, precis som Rom, har ju gamla kyrkor och antika sevärdheter som poppar upp lite varstans i myllret och bland allt det moderna.
Håller med dig. Jag tror att maten är en dragningskraft i Rom, alla vet tyvärr inte hur god den grekiska maten kan vara.
Citat:
Härligt!

Välkommen hem!
Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 19:35

Citat:
. Julen är en bra tid att besöka staden. Så mysigt!
Rekommenderar verkligen ett besök där kring jul och nyår.
.
Thira du har verkligen inspirerat mig till ett Aten-besök över Jul och Nyår.. 2016 hoppas jag att det kan bli av!
Tack för alla fina bilder du delat med dig av på FB..!!..

Även Nafplio skulle jag kunna tänka mig över Jul&Nyår.. tål att tänkas på!!

GOTT NYTT 2016!!
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 04:59

Tack Sunny. Jag hoppas verkligen det. Flera greker jag pratade med sa att de önskade fler turister till Aten över jul och nyår.
Och även de höll med om att det är den bästa perioden för ett besök.
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 13:00

Citat:
Tack Sunny. Jag hoppas verkligen det. Flera greker jag pratade med sa att de önskade fler turister till Aten över jul och nyår.
Och även de höll med om att det är den bästa perioden för ett besök.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.