![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag skulle behöva lite tips på vad vi ska ta med oss till våra grekiska goda vänner på Skiathos i sommar. Har varit på ön i nästan 12 år av och till, även arbetat där i Apollos tjänst. Vi har sådan tur att vi får ligga på privat båt varje dag, fiska vår egen fisk som vi tillagar på båten mm. Vi har tagit med oss allt möjligt genom åren som t ex: Snaps, Norrlands guld, hjortron sylt, dammsugare, gene tunnbröd, västerbottenost, grevé, kaviar (vanlig och randig),makrill på tub, små godis, marabou choklad, olika sorters sill, rökt lax , fiskbullar, samt surströmming (uppskattades inte). Känner att fantasin börjar tryta, har funderat på rökt makrill, kanelbullar. Tacksam för förslag. /Jeanette |
|
|||
|
|||
![]()
Nu är inte jag så duktig på grekisk mat men kanske ni kan ta med några grönsaker som inte används så mycket i Grekland, som typ rädisor eller så.
Kanelbullar är ju jättegott eller kanske ingredienser till att göra semlor. Kanske lite för pyssligt dock (har dom vispgrädde i Grekland?). Men kanelbullar kan ju ge lite "spin-off", kanske gå på temat "sju sorters kakor". Baka olika klassiska svenska småkakor. Och komplettera med någon god hallonsaft. Matmässigt verkar ni ju täckt in det mesta av den svenska traditionen. Kommer inte på något just nu, återkommer om jag skulle få någon snilleblixt (vilket inte händer så ofta tyvärr). |
|
||||
|
||||
![]()
Ta med några burkar anjovis och bjud på Janssons, rulla "svenska" köttbullar på plats, bjud på pepparkakor och glögg. Kanelbullar är en höjdare men själv ger jag hellre bort "microtrasor" än bakar
![]() Kickie |
|
|||
|
|||
![]()
Torkat renkött! Och det väger inte mycket heller i bagaget.
Microtrasor låter bra, finns det inte att köpa i Grekland? ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ett tips är gelehallon, de stora från Stockholms konfektyrfabrik som säljs i burkar på flygplatsen. Jatteuppskattat! Dumlekolor är också ett hett tips, jag hinner knappt räcka fram påsen innan den är slut. Grekerna blir som tokiga. Annars har du väl med allt på din lista, vissa saker kan man ju faktiskt ta med flera gånger. Rökt lax brukar t.ex. vara uppskattat. |
|
||||
|
||||
![]()
Visst var det!
![]() Dumlekolor som du föreslog är inte heller dumt. Knäckebröd vet jag inte om det stod på "listan", annars är det inte dumt. En annan grej är en vetekudde som man värmer i mikron, perfekt under kalla vinterkvällar. |
|
||||
|
||||
![]()
Ahlgrens Bilar och Kexchoklad brukar vara omtyckta i andra länder! Vi har haft med hemkokt lingonsylt till Aten, men nja ... det var ingen hit
![]() Moster ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är det till svenskar? Dajm. Messmör. Löfbergs Lila. Böcker. Korsordstidningar.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jo, de finns på Lidl. Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Många saker är ju svåra att transportera men några vänner till mig brukar ta med fruset älg och renkött som sen lagas till på plats och de ställer då till med fest för sina grekiska vänner. Renskaven bryns med finhackad röd och gul lök, lite finhackad morot. Kryddas bara med salt och peppar och sen på med lite matlagningsgrädde, creme fraice och toppa med lite persilja före serveringen. Finns det kantareller kvar i frysen blir det också gott i skavgrytan. Även 1 msk messmör bryter av den rätten bra. Mums det lovar jag att många greker gillar. Serveras med kokt potatis hel eller pressad. Älgsteken tillagas i gryta eller i favoritrestaurangens ugn på låg värme över natten.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jasså?! Inte när jag kollade i somras. Men utbudet på Lidl är kännt för att skifta, eller kanske någon grekisk tant köpt hela lagret
![]() Kickie |
|
|||
|
|||
![]()
Rökt lax som någon nämnde brukar vara väldigt uppskattat i Grekland. Men du har ju inte bjudit på det Svenskaste som finns! Ärtsoppa, Punsch och pannkakor! Ta med några paket gula ärtor och laga till där nere.
![]() ![]() Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Lagrad Västerbottensost och lagrad Grevé borde också uppskattas. Är det människor som är nyfikna på mat från andra länder kanske mandelpotatis, korntunnbröd och torkat renkött går hem. Älgkorv, blåbär att laga en god paj av eller åkerbär till parfait. Svensk choklad från Åre. Annat jag själv gillar väldigt mycket är gotländsk saffranspannkaka serverad med grädde och sylt.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Mandelskorpor, jordgubbsaft, rabarber ( gör en paj och ha med vaniljsås, kalles kaviar, inlagda rödbetor och ättiks gurka.
Camilla |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla tips
![]() /Jeabys |
![]() |
|
|