Kalimera Grekland Naxos.

En dag hemma på Pension Sofi i Naxos stad

Vår långa vistelse på Kreta, och den långa resan från Kreta till Naxos, hade satt sina spår. Vi kände att vi behövde vila och ta det lugnt. Och lugnt - det tog vi denna dag. Den började som vanligt med att jag gick och köpte färskt bröd. Jag köpte även några godisbitar. Minns inte när vi åt godis senast.

Äta frukost på Pension Sofi i Naxos stad.

Frukost med godis på vår balkong hos Pension Sofi i Naxos stad.

Resten av dagen tillbringade vi hemma på rummet och på balkongen. Vi hittade en hotspot för WiFi i ena hörnet av sängen så vi kunde både blogga och jobba. Bra, för det var ett tag sedan vi hade tillgång till internet hemma på rummet.

Efter nära fem månader på resande fot kände vi ett behov att ta ett fotbad. Vi hade gått i samma Teva-sandaler i stort sett varje dag, och det hade satt sina spår. Teva ska vara luktfria, men det stämmer inte, i alla fall inte om man använder dem varje dag under lång tid. Tro nu inte att vi hade med oss ett fotbad bara för att fotbada under resan, så tokiga är vi faktiskt inte. Vi hade det med oss för att tvätta kläder i. Om det kan du läsa här.

En kopp kaffe, en god bok och ett fotbad på Naxos i Grekland.

En kopp kaffe, en god bok och ett fotbad. Vad mer behöver man?

Äta lunch på Pension Sofi i Naxos stad.

För ovanligheten skull åt vi lunch hemma på Pension Sofi. Vi brukar alltid äta lunch på taverna.

När det började mörkna, vilket det gör tidigt så här års, gick vi ner till hamnpromenaden och drack varsin ouzo. När vi gick ut var det vindstilla och drygt 20 grader. Vi gick ut i klädda i fleece och vindjacka, men fick klä av oss så vi satt i t-shirts. Jeansen hade vi kunnat lämna hemma, om vi hade vetat. Det hade räckt med shorts. På kvällen den 31/10! Väldigt få ställen öppna och väldigt lite folk i rörelse. Efter ouzon gick vi en runda i hamnen och beundrade kvällsvyn över Portaran. Middagen åt vi på Metaxi Mas (som var fullsatt!) även denna kväll, och det var lika gott och trevlig som igår.

Portaran i Naxos stad på kvällen.

« Föregående dag | Startsidan | Nästa dag »