Kalimera Grekland Skopelos.

Flytta från 39 Steps till Del Sol på Skopelos

Sista frukosten på detta fantastiska boende är snart tillända. Sofia kom förbi och ville presentera mig för en konstnär som bor runt hörnet. Konstnären visade sig bo i Stockholm sex månader om året, och här på Skopelos sex månader! Det första jag såg när jag kom in var er stor skylt där det stod KALIMERA. Världen är liten.

39 Steps i Skopelos stad.

Camilla stänger dörren till 39 Steps för sista gången. Snyft.

Efter frukost var det dags att säga hejdå till 39 Steps för sista gången denna resa. Vi kommer sannerligen att sakna detta fenomenala lilla pensionat, och vi kommer garanterat bo här igen. Det känns mycket sorgligt att flytta ut. Men finns det inga lediga rum så finns det inte. Vi pratar om att åka tillbaka hit i slutet av juli, då är "vårt" rum ledigt några nätter.

Boka 39 Steps här »

Sofia hjälpte oss att bära packningen ner till hamnen där Sophie från Del Sol väntade på oss med sin bil. Lite lustigt att flytta från en Sofia till en Sophie. Sophie har ett pensionat som heter Takis - Sophie Studios & Apartments, men kallas allmänt för Del Sol.

Redan när vi träffade Sophie, och kom fram till pensionatet och såg vårt rum, kände vi att vi skulle trivas. Efter flytten har det mest blivit jobb eftersom vi hade en del att ta igen.

Utsikt från vår balkong på Del Sol på Skopelos.

Jobb med utsikt från vår balkong på Del Sol.

När vi jobbat klart gick vi längs kustvägen in till Skopelos stad. Del Sol ligger en bit från själva centrum, men det är inga problem att gå för det är nära, och det är en trivsam promenad längs med vattnet.

Takis - Sophie Studios & Apartments. Skopelos.

Del Sol ligger vid klustret av hus i mitten av bilden.

Vi hade stora "problem" att välja var vi skulle gå och äta denna kväll. Inte för att det inte finns så mycket att välja på, för det finns det sannerligen. Till slut hamnade vi på Restaurant Englezos. Maten är god, servicen är helt fantastisk och det är otroligt trevlig personal. Jag åt Kleftiko, och Camilla åt något som kallades Alexandra. Precis som kleftikon smakade alexandran himmelskt! Jag kan lova att vi blev mätta och belåtna.

Kleftiko på Skopelos.

Kleftiko till vänster och Alexandra till höger.

När vi kom bjöds vi på varsin paj som förrätt, utan att ha beställt det. Efter middagen bjöds vi på varsin oerhört god pannacotta. När den var uppäten släcktes lyset och personalen kom in med en stor tårta sjungandes "happy birthday to you". Det var en engelsman som hette Lesley, som fyllde år. Vi sjöng glatt med. Efter en liten stund fick vi varsin (stor!) bit tårta av Lesley, och varsin Metaxa. Allt gick ner. När vi skulle betala bjöd ägaren oss på varsin stor Metaxa. Den fick däremot inte plats i magarna. Sen gick vi hem och sov, mätta och belåtna.

« Föregående dag | Nästa dag »