Resa från Telendos och Kalymnos till Rhodos

Morgonen bjöd på vackert väder. Tack för det! Vi åt en långsam frukost på vår härliga balkong. Idag har vi inga tider att passa förutom båten. En skön morgon med andra ord.

Exakt klockan 08.00 kommer solen fram bakom berget på Kalymnos. Då åker parasollet upp.

Efter frukosten gick vi bort till Hokhlakas beach för att titta på rovfåglar. Vi såg ett tjugotal elenonorafalkar segla över bergstoppen. En mäktig syn. Tyvärr såg vi ingen Kungsörn.

Elenonorafalk. Telendos.

På spaning efter elenonorafalkar.

Halv tolv tog vi båten över till Kalymnos för sist gången under denna resa. Vi har haft det helt fantastiskt. Kalymnos och Telendos har "vuxit" sedan vårt förra besök, och det är med sorg i hjärtat vi säger adjö, eller på återseende, för hit ska vi definitivt återvända snart. Finns ingenting att klaga på, allt är perfekt, och öborna torde vara de vänligaste vi har mött.

Telendos.

Hejdå Telendos - vi ses snart igen.

När vi kom till Myrties bad vi Katarina på AVIS att ringa en taxi åt oss. Den kom ganska omgående, och körde oss lugnt till Pothia. Det är något speciellt med taxichaufförerna på Kalymnos, till skillnad mot många andra taxichaufförer är de på Kalymnos väldigt trevliga, och de kör lugnt. När vi kom till Pothia åt vi en extremt god lunch på Ouzeri Kafanes. Missa inte när du kommer till Kalymnos! Sedan släpade vi oss mätta och nöjda bort till hamnen där vi äntrade båten som skulle ta oss till Rhodos.

Dodekanisos Pride i hamnen i Pothia.

Rhodos. Symi.

Båtresan över till Rhodos gick mycket bra. Båten stannade på Kos, och i supervackra Gialos på Symi.

Vi kom fram till Rhodos samtidigt som solen gick ner. Möttes av Ann-Kristin och Hanna från Kristinas Rum i hamnen. Det var ett mycket kärt återseende. Vi har bott på Kristinas Rum i gamla stan många gånger, men aldrig i ett så fint rum som det vi fick denna gång. Svenska madrasser, och bäddmadrasser!

Kolona port på Rhodos.

Hamnen Kolona i Rhodos stad.

Hämtpizza= mums-mums.

Vi var trötta och hungriga efter den långa resan. Att gå ut och äta orkade vi inte, så det fick bli en hämtpizza. Inte dumt det heller.

Dag 2 på Rhodos » | Kommentarer till inlägget »

Telendos på Kalimera » | Kalymnos på Kalimera » | Rhodos på Kalimera »