Resa från Leros till Kalymnos och Telendos

Tidigt i morse åkte vi med en Flying Dolphin från Agia Marina på Leros till Pothia på Kalymnos. Båtresan tog en timme ungefär. Väl framme i Pothia tog vi en taxi till Myrties. Vi kände så väl igen taxichauffören. Det visade sig att vi hade åkte med honom för mer än tio år sedan. Han mindes förstås inte oss, men vi gjorde. Konstigt så väl man kan minnas vissa saker.

Förra gången vi var här bodde vi på Telendos. Denna gång hade vi tänkt bo på Kalymnos. Jag lämnade Camilla i den lilla hamnen i Myrties och gav mig i väg för att leta rum. En timme senare var jag tillbaka. Utan rum. Jag kollade upp fem ställen som såg trevliga ut, och som hade WiFi. Alla var fullbokade. Det var inte mycket annat att göra än att åka över till Telendos och leta där. Jag gick runt hela ön och letade utan att hitta något ledigt rum. Nu började vi bli lite desperata. De pensionat som jag inte hittade någon att fråga ringde jag till. Men inte heller det hjälpte.

Leta rum på Telendos.

Inga rum trots idoga försök.

Vi gav upp och satte oss på Restaurang Rita för att äta lunch. När den supertrevliga kyparen Yannis dök upp för att ta upp vår beställning tog jag en rövare och fråga om han kände till något ledigt rum. Vänta lite, sa han, jag ska fråga min vän i affären. Någon minut senare kom han tillbaka med en nyckel. Jag gick och tittade på rummet, och sa genast ja. Äntligen hade vi ett rum, och inte vilket rum som helst!

Hotell på Telendos.

Detta rum var värt att vänta på.

Vy över Telendos från Kalymnos.

Vi hade tänkt att bo med denna utsikt.

Vy över Kalymnos.från Telendos.

I stället bodde vi med denna utsikt. Inte dum den heller. :-)

Efter en lång och härlig lunch gick vi till vårt rum och pustade ut. Resten av dagen strosade vi i sakta mak runt Telendos. Det är sannerligen en njutning för alla sinnen att vara på en plats helt utan motorfordon. Telendos är så litet att det bara tar någon timme att se i princip hela ön. Vi fågelskådade lite, såg dock inget speciellt. Men vi träffade en rolig hundvalp som vi döpte till Scuba. Han följde med oss över allt. Så söt!

Scuba. Telendos.

Camilla och Scuba.

Kvällen tillbringade vi på Restaurang Rita. Vi träffade Kalimerianerna Agge, Leif och Eva, och hade en trevlig pratstund. I morgon ska vi åka över till Kalymnos och hyra moped.

Dag 2 på Telendos och Kalymnos » | Kommentarer till inlägget »

Telendos på Kalimera » | Kalymnos på Kalimera »