Min första öluff

Spänningen steg för varje dag ,skulle det vara stor skillnad att öluffa mot att ta en tur till det välkända Rodos. För att kom igång åkte flygstol dit.

Tilos

Tilos var min första anhalt och färjan dit gick fem timmar efter ankomst så jag hann att besöka min specielle vän Jorgos och allas vår Thalassa med man. Vilken början!!

När jag kom fram till Tilos stod det mycket riktigt någon i rumskiosken och lät mig välja hotell efter bilderna på väggen .Jag gjorde ett bra val och tog Anastasia 7000grd. Det satt väl i ryggmärgen att jag läst på Kalimera om hur bra det var.

Ovan som jag var av luffarlivet gick bara och strosade den första dan och tänkte kanske att det var ju inte så stor skillnad mot charter. Nästa dag blev det i alla fall en härlig båttur runt ön med en gummibåt modell större. På tisdag kvällen hade jag bestämt mig för att fortsätta och travade in på en av öns två resebyråer, som också var det enda växlingskontoret.

Det var proppfullt med folk och alla stod och glodde på TV. Vilken chock när jag fick se vad det handlade om. Min dotter hade kommit hem från NY för 3 veckor sen tack och lov!!!!! Sms till henne om hur glad jag var och fick svar att hennes vänner klarat sig.

Nissyros fanns det inga rumskiosker men väl flera bra hotell vid hamnen .Jag valde Xenon, ett hotell och inget annat, men ett trevligt sådant. 6000 grd. Det bodde mycket greker där bla många av jägarna som kom från Kalymnos Kos Leros och Patmos för att skjuta småfågel i Nissyros skogar.

Nu började jag komma igång. Var på tur till vulkanen. Hade turen att få komma på en byfest med 10-15 icke greker och 500-600 greker. Började fatta att vågar man inte köra mc eller vespa så är det långa promenader som gäller. Jag gick till Pali två gånger och andra gången tänkte jag fortsätta till Lies, men de höll på att bygga ut getstigen till en stor väg och det var inte så roligt att promenera bland lastbilarna. Till nästa gång ska jag träna på vespa hemma.!

Jag trivdes jättebra och kom i kontakt med många greker, ön är ju inte så stor. Min grekiska dög också, fast alla förstod engelska. Det finns ju mycket grekamerikaner här och alla hade någon släkt i NY som var inblandad i katastrofen med positivt eller negativt slut.

På söndagen skulle jag iväg klockan 12-30 och fick förstås vänta till 14-30, hade redan på morronen sett att 5-30 båten kom 7-30 så jag var förberedd. Tyckte jag såg några kända ansikten bland de som gick av båten och det visade det sig vara Janne och Camilla fick jag veta i efterhand...

Kom fram till Patmos vid 21 tiden och var ordentligt trött, så jag sa ja till första bästa rumsraggare. Det visade vara ett hotell Effie mycket modernt och fint Lite i överkant för vad jag behövde bara .8000 grd. Först tyckte jag Patmos liknade Rodos turist kvarter för mycket, men kom snart underfund med att det bara var en mycket liten del av stan som såg sån ut. Orkade aldrig upp till klostret ,men tog i alla fall en busstur ut på landet. Badstrand kyrka och restaurang typ "kom ut i köket och titta vad vi har att erbjuda".

Köpte en biljett hem till Rodos till fredag kväll för att vara på den säkra sidan: Se fortsättningen!! Jag hade nämligen bestämt mig för att åka till Lipsi och dit gick det en utflyktsbåt varje dag -med återresa klockan 16.Jag tänkte stanna några dar.

Även på Lipsi fanns det rumsraggare och jag fastnade för studio Anna. Det visade sig vara en lägenhet med stort sovrum ännu större kök med all utrustning och normalt badrum och uteplats.5000 grd!!!!!! I detta hus bodde förutom en hel del gäster, tre generationer greker, så mina grekiska kunskaper kom verkligen till pass, liksom över hela Lipsi. Gjorde en båttur dan där på runt 5 öar mycket härlig tur 1030- 1800.

Efter en skön natts sömn gick jag till bageriet 0715 för att köpa frukostbröd och sedan bar det iväg på en dryg timmes promenad längst kusten för att hitta en mycket omtalad badstrand. De enda jag mötte var sopbilen, som hade sin avstjälpnings plats på det hållet. Stranden var enligt min åsikt inget särskilt så jag åt min frukost och gick tillbaka för återvända till stan via en bergsväg som fanns enligt kartan.

Nåja det gällde att ha bra ögon för att hitta den vägen ,men med hjälp av glasögon så gick det. Rena getstigen, fast jag såg inga getter .De tyckte kanske också att vägen var dålig. Tillbaka till stan kastade jag mig varm och trött rakt ner i havet och sen "hem" och sov middag. När jag var på väg tillbaka till stan ropade Manoulis på mig och berättade att några släktingar kommit på besök och undrade om de kunde bo i extra rummet hos mig. Det visade sig att de även ockuperat köket ,när jag kom tillbaka.

På kvällskvisten gjorde jag en båttur med en grekisk man, som visade sig vara mycket närgången. Jag klarade mig ur den knipan genom att tala om för honom på ren grekiska vad jag tyckte om det hela. Det tog skruv för han körde snällt in till hamnen igen och ville bjuda mig på ouzo lite senare .Jag stannade dock på mitt rum den kvällen omgiven av mycket tysta och försynta greker som verkligen inte gjorde mig något förnär. Trots att det varit lätt att ta sig in på mitt rum om de velat. Det finns rötägg överallt.

Nästa dag var min sista på Lipsi och jag gick till en närbelägen strand dvs det tog bara 30 min dit. Kl 0830 var det lugnt och skönt där och det kom inte någon förrän vid 10 tiden bla en svenska som jag stod länge och pratade med. När jag skulle gå till hotellet var mina skor försvunna ,så jag fick gå barfota hemåt ,fast jag hade tur så badbussen dök upp efter halva vägen.

Innan jag gick till hotellet kastade jag ett öga mot hamnen för att kolla in utflyktsbåten, som jag skulle åka tillbaka med. Ingen båt i sikte Panik i bygget !!!!!!!.Närmaste resebyrå var stängd men nästa var öppen. Nej, du måste ta Flying dolphin istället sa han. Jag såg för min inre syn drakmerna flyga iväg med Delfinen med det var faktiskt exakt samma pris som med utflyktsbåten.

Jag kom tillbaka till Patmos klockan 17 och gjorde vad jag kunde för att slå ihjäl tiden till kl 23 när Rodos båten skulle gå. Första gången på hela tiden som jag köpte något som inte gick att äta ,sova i eller åka med. Vid halvelva tiden såg jag ett par som jag kände igen från Lipsi och frågade dem om de också skulle till Rodos. Jodå och helt plötsligt var båten där,
över en halvtimme för tidigt. Något måste vara fel. Jodå detta var Athen båten Vår båt till Rodos var inställd pga maskinhaveri. Ridå!

Som tur var så var naturligtvis vår gemensamme vän från hotell Effi nere för att ragga gäster så vi lastade bagaget i hans bil och gick till resebyrån för att få tillbaka pengarna. Nikolaos lovade att se till att vi blev väckta i god tid innan nästa Rodos båt kom. Jo tack i god tid !!!! De ringde mig 20 min innan båten kom till hamnen. Hur få biljett så tidigt på morron 0730.

Ingen kommer på båten utan giltig biljett ,så mycket hade jag lärt mig. Nikoloas från Effie kom till hjälp igen och visade på en man som sålde biljetter. Båten skulle snart gå så han pinnade iväg till resebyrån själv och kom tillbaka med en biljett till Leros!!!!? När jag ifrågasatte det hela sa han bara gå ombord nu Du har ju biljett. Ja det gick det också. Jag åkte i elva timmar på en biljett som räckte i en timme.

Nu fick jag alla mina öar och några till serverade på ett silverfat. Först kom Leros sen Kalymnos Kos Nissyros och Tilos. Nu skulle det inte vara så långt kvar, men pyttsan där fick jag för gratis biljett. Naturligtvis tog båten en tur om Symi också så att jag verkligen skulle få se så mycket som möjligt eller var det inte därför.

Jorgos fixade ett rum till mig mitt i stan för 5000 grd, sedan jag fått ett erbjudande på 40000 grd för ett rum!!!!!!! Vilket antingen berodde på att stan var rätt fullbokad pga något stort Lions möte eller helt enkelt på bristande kunskaper i engelska. Han kanske menade 4000.

Jag fick en chock när jag såg restaurang priserna nästan det dubbla mot öarna .Min kvällsmat blev i stället en stor sandwich och en flaska retsina på hotellrummet, sen somnade jag gott.

På förmiddagen gick jag till hotell Helios igen och fann Merete (Thalassa) och hennes man just uppstigna efter en sen avskedskväll. Vi satt och snackade en lång stund och hade det jätte mysigt med jägermeister, som tycks höra till norsk morronmad.

Sen var det bara att vänta på flyget hem till Sturup och naturligtvis fundera över vilka öar jag ska ställa in mig på nästa gång. Att inget går som planerat det har jag förstått, men lite planer måste man ju ha.