Kalymnos med utflykt till Telenodos & Leros. Del 2.

Onsdag 25/6
Denna dag hyrde vi bil. Körde mot Pothia med ett stopp vid klostret Agios Savvas. Från klostren är det ju oftast fin utsikt mot omgivningarna och inte behövde vi bli besvikna den här gången heller. Man såg hela staden Pothia och långt ut mot havet med de närliggande öarna. Själva klostret var också trevligt att besöka, fotsida benklädnader fanns att låna för oss "halvnakna" turister.

Färden fortsatte sedan till Vathi-dalen. I byn Rina blev det "frappé-stopp" och till dessa kom det "loukumades on the house", små munkar dränkta i honung och pudrade med kanel. Dottern som bor med en grekisk familj i Boston hade berättat om dessa bakverk, men jag hade aldrig fått smaka dem förut i Grekland. Nu förstår jag hennes entusiasm över dem, de var så goda så vi nästan tävlade om vem som fick äta den sista på tallriken! Dagen var varm och i stort sett vindstilla, så vi orkade inte vandra i själva byn, utan gick en bit längs viken vars vatten skiftade i alla möjliga nyanser av grönt och blott.

Här fanns ett litet klipp-bad också. Vattnet såg väldigt inbjudande ut, men det var mycket vi ville se under dagens biltur, så vi for vidare genom de lummiga mandarin-odlingarna till byarna Platanos, Metochi och Stimenia. Därefter följde endast enstaka hus med bikupor, Kalymnos-honung är ju en berömd lokalprodukt. Då var det bara att vända tillbaka mot Pothia igen.

Lunchpaus hade vi vid Akti-bukten på en liten lummig taverna där undertecknad dock kände hur myggorna eller möjligen några andra flygfän bet så förskräckligt hela tiden så matron blev det lite si och så med. (Dagen efter poppade också de första ordentliga myggbetten upp, så härefter ska myggmedel följa med på varje utflykt!)

Strax innan vi kom till Pothia såg vi en skylt om en svamp-fabrik. Kanske skulle vi få se hur de förbereder svamparna? Visst fick vi det! En utav killarna som jobbade där var riktigt duktig i engelska så vi fick höra om hela processen. Självklart köpte vi några svampar också. De kostade ungefär hälften jämfört med svampar vi hade sett till salu förut, men det visade sig att svamparna i denna fabrik var importerade från Amerika…så kan det gå! (Köpte dock senare ett par "äkta" Kalymnos-svampar också, mest troligt fiskade utanför Afrikas kust, men av kalymniska fiskare. Det här med "äktheten" kan man ju förstås aldrig vara så säker på!)

Nästa stopp blev i Pothia där vi dock stannade endast en kort stund för förfriskningar vid hamnpromenaden. Vi ville ju gärna hinna med kustvägen norrut också. Oj, vilka vyer det var, speciellt under sträckan Myrties-Arginonda! Vägen mellan Arginonda och Emborios var väldigt kurvig, och framme i Emborios mådde Ulla, som lätt drabbas av åksjuka, riktigt dåligt. Efter en kort paus i byn, som såg väldigt inbjudande ut med en härlig liten strand, styrde vi kosan mot Arginonda, där det blev kvällsdopp i härligt klart vatten. Vi var ganska så trötta efter dagens upplevelser, så det blev ytterligare en "hemmakväll" på hotellet.

Torsdag 26/6
Vi tog taxi till stranden Plati Yalos. Stranden var lång och fin med grovkornig sand, men tyvärr ganska skräpig, och solbäddarna hade nog många använt före oss. Lasse blev som vanligt rastlös efter en stund, så han hyrde en vespa och styrde kosan mot Pothia och Vlichadia.

Middag åt vi vid Myrties lilla hamn på taverna Stalas, där undertecknad åt grillad svärdfisk som smakade himmelskt! Rekommenderas med det varmaste! Kvällen avslutades på Nefeli med "special coffee" och ouzo.

Fredag 27/6
Lasses sista dag på Kalymnos, så han styrde vespan igen mot Pothia för att bl.a.besöka huset där Nikolaos Vouvalis, som organiserade svampfisket på ön, bodde med sin hustru på 1800-talet. Huset är ett museum numera. Strandliv för damerna på Myrties lilla strand. Där blåste det rejält och vår parasoll brakade ihop direkt! Vi flyttade bäddarna under skuggan av det största trädet på stranden. Inte så dumt det heller!

Vi hade nu fått klartecken från "the old lady" att det gick alldeles utmärkt för oss damer, som stannade ytterligare en vecka på ön, att flytta in i ett rum på hotellet där vi fick en fin havsutsikt och såg Telendos-båtarna kajka fram och tillbaka. Mycket underhållande!

Vi åt middag på hemmatavernan "Smugglers", deras parmesan-kyckling drömmer vi fortfarande om! Sedan var det dags att vinka av Lasse, som måste fara tillbaka hem och jobba, stackarn.

Lördag 28/6-fredag 4/7
Den här veckan blev det för det mesta strandliv under dagarna, oftast på stränderna i Melitsahas och Massouri. Temperaturen började ligga stadigt kring 30 grader nu, och speciellt mot slutet av veckan var dagarna även vindstilla, så utflykter blev det inte så många av. En utav dagarna åkte vi dock med lokalbussen till Pothia för inköp av lite souvenirer. Då passade vi också på att besöka "Sjöhistoriska muséet", där rummen om svampfiske var de mest intressanta. Här kunde man köpa Faith Warns bok "Bitter Sea" (mycket läsvärd om man är det minsta intresserad av Kalymnos historia!) till bättre pris än vid hamnpromenaden.

En till båtutflykt med båten "Barbarossa" orkade vi också med. Det blev flera badstopp i vikar som vi turister oftast inte har möjlighet att besöka, och det lagades en fantastisk lunch ombord med grillade kycklingfiléer, grekisk sallad, tsatsiki, stora vita bönor i tomatsås (ska inte förväxlas med de konseverade vi har i Sverige!) och bröd.

Det som ändå fastnade bäst i minnet under denna utflykt var besöket i Kefala-grottan. Det var en svettig vandring på ca 20 minuter i middagshettan från stranden till grottan, men väl värd besväret. Ett par killar från besättningen hade gått in i grottan i förväg för att tända ett hundratal värmeljus därinne. Det kändes som om man var inuti en stor katedral, alla levande ljus förstärkte denna känsla ytterligare, absolut oförglömligt! En av guide-killarna hade flyttat från London några år tidigare för att bo och arbeta i Grekland. Han berättade mycket intressant om grottorna på Kalymnos.

Skulle man ha tillgång till alla "rummen" i Kefala-grottan, skulle man kunna vandra igenom det största grottsystemet i hela Grekland enligt honom. Samma kille visade sedan vilka kryddväxter som växte vid stigen och berättade vilka ormar, spindlar och skorpioner man kunde träffa på ön om man hade (o)tur! Denna utflykt inkl.lunch kostade 24 euro per person och var absolut värd pengarna!

På kvällarna blev det oftast återbesök till tavernorna Akrogiali, Limionari, Stalas och Smugglers, nöjda matgäster kommer så klart åter…Självklart hann vi med några ytterligare besök till den rofyllda baren Nefeli, en gång besöktes även den aningen mindre rofyllda baren Babis och självklart vår egen Smugglers Bar, där vi till slut kände att Alexis och Eleni hade blivit våra vänner.

Vill vi återse Kalymnos? Vilken fråga! Det är så många ställen där som vi vill besöka åter och så många ställen vi har kvar att besöka. Framför allt så vet vi att vi kommer att känna oss varmt välkomna nästa gång också…och nästa… till den vänligaste ön vi hittills har besökt i Grekland.

Rensning av sjöborrar på Kalymnos.