Tips från min resa till Karpathos. Del 2.

Matställen i Pigadia

Det kan sägas på en gång, maten på Karpathos är överlag mycket bra. Vi gick inte på pumpen en enda gång. Ambitionen är att försöka hitta favorittavernan, något som vi hittills lyckats med på våra sex tidigare resor till Grekland. Tyvärr, denna gång hittade vi ingen outstanding. Däremot flera jämbördiga som var riktigt bra. Kriterierna för en bra taverna är subjektiva. För familjen Assermark gäller följande: Inte för mycket turister, enkel och genuin, trevlig och humoristisk personal, god mat, mycket mat, vettiga priser.

Vårt hotells centrala läge gjorde att vi blev kvar i närområdet och nyttjade de tavernor som är belägna vid hamnen och gatorna strax ovanför. Visst kunde vi ha tagit hyrbilen och åkt till någon närbelägen by. Men det blev aldrig av. Om det är något vi ska ångra vet vi inte. Troligen gick vi miste om något smultronställe.

Varje kväll, och ibland någon gång på dagen, åt vi tzatziki och grekisk sallad. För oss är det basmat i Grekland. Det är så grymt gott att man blir tårögd. Dessa två anrättningar var det ingen taverna som misslyckades med. Snittpriset för ett fat med tzatziki låg på 2,50 €. Ett något för högt pris med tanke att det måste vara ganska billigt att göra och den mängd man normalt får. Den grekiska salladen kostade i snitt 3,50 €. För en stor Mythos fick vi oftast betala 2,50 €. Nej, man ska inte gnälla över priserna. Är man i Grekland ska man gå ut och äta, det är bara så. Hur kul är det att sitta och äta smörgås på hotellrummet?

Jag kommer nu att helt kort berätta om några av de tavernor vi besökte. I den miniguide vi fick på transferbussen från flygplatsen till hotellet gör en hel del av Pigadias matställen reklam för sig. Vi provade ett antal av dem. Jag betygsätter matställena på en skala från 1-5 utifrån de kriterier jag angivit. Plus och minus används när det står och väger.

To Koutouki ligger centralt på gatan ovanför huvudgatan. Den är inrymd på hörnet av en fastighet och har sina stolar och bord placerade en bit upp i en gränd samt ut mot den större gatan. Biltrafik förekommer men den är sparsam. Jag åt chicken souvlaki. Det var mycket gott. Personalen gjorde sitt jobb men inte mer. Betyg: 3

Anemoussa utger sig för att vara en italiensk restaurang och det kan jag inte säga emot. Den är belägen utmed hamnpromenaden och nås därifrån, eller från en trappa från Apodimon Karpathion. Man kan välja att antingen sitta på takterrassen eller under den i markplan. Vi valde takterrassen. Stället besökte vi två gånger därför att flickorna tyckte om deras chicken filé. Äter man på en italiensk restaurang måste man prova pizzan. Våra erfarenheter av pizza i Grekland är mycket goda. Vi har ätit otroligt god pizza på Samos, Lefkas, Thassos och Mytilini. Nu ville vi testa vad Karpathos gick för. Jane (hustrun) beställde en Mama Mia som innehöll olika ostar. Jag bad att få en Al Tonno eftersom jag gillar tonfisk. Den kvinnliga servitören, som jag tror var holländska, informerade mig om att den var inbakad. Det hade jag inget emot.

Pizzorna bars in på väl tilltagna tallrikar i brunt lergods. Kanske var det tallrikens storlek som förvillade mig. Min Al Tonno såg liten ut. Skalet på pizzan var ganska hårt och tjockt. Den smakade så där. Jag har som sagt ätit väsentligt bättre italienska smörgåsar. Jane var nöjd med sin och flickorna gillade kycklingen.

Personalen var mycket observant på restauranggästerna. Tre stycken stod uppradade och spanade hela tiden ut över gästerna som inte behövde sitta länge med tomma använda fat. De var snabbt där och städade undan.

Andra gången vi var där avstod jag från pizza pga. det tidigare besöket. Istället beställde jag en kycklingrätt som hette Chicken Parmesan. Den bestod av en kycklingfilé och bandspagetti i någon slags sås. Till det fick man en liten burk med riven parmesan. Det var mumsigt men kunde ha varit lite kryddstarkare. Inte riktigt samma uppvaktning av personalen denna gång.
Betyg: 3+

To Ellinikon ligger bra till i ett hörn utmed Apodimon Karpathion. Den är nog mer att betrakta som en estiatorio. Personalen är klädda i svarta byxor och vit skjorta som sig bör. Vi kom dit lite sent och det var kvällen när Sverige skulle spela kvartsfinal mot Holland. Det såg fullsatt ut men de lyckades hitta ett bord för fyra på en upphöjd plats i det inre av restaurangen. Killarna som servade var stressade men trevliga. En rejäl portion stuffed tomates and peppers gjorde mig mätt utöver det tillåtna.
Betyg: 3

To Perigiali är en riktigt klassisk grekisk taverna. Ägarinnan och hennes son sköter om gästerna på ett diskret och vänligt sätt. Bravo! Sa hon när jag lyckades haspla ur mig något på grekiska. Tavernan är placerad utmed hamnen inte långt från där båtarna till Olympos ligger förtöjda. Här åt jag god pork souvlaki. Jane prövade en tallrik med pasta översållad med några av havets läckerheter såsom musslor, räkor, kalamares, fisk mm. Enligt henne var detta en femetta. Betyg 3+

Poseidon eller Posidon ligger granne med To Perigiali. Här hamnade vi mer eller mindre av en slump. Vi voltade utmed hamnpromenaden och visste inte riktigt var vi skulle äta. När vi stannade till utanför Poseidon för att diskutera vart vi skulle gå började kvinnan på tavernan att ropa på oss så frekvent att flickorna tyckte att vi var tvungna att gå dit. Så blev det.

När vi väl satt oss till bords blev vi inte längre lika intressanta för dem. Inte så att de blev otrevliga eller att de brast i servicen. Det var snarare känslan av att vara några de skulle utfodra och ta betalt av. Jane och jag beställde swordfish. Den var ätbar utan att glänsa. För första gången passerade vi 40-Eurovallen. Priset för kalaset stannade på 45 €. Stället heter Poseidon efter havsguden. Ganska lustigt att kvinnan som betjänade oss var mycket lik Poseidonstatyn i Göteborg. Betyg: 2.

Sofias Place är granne med Anemoussa. Sofia själv var så hurtfrisk att det nästan gränsade till det otillåtna. Hon for runt bland gästerna och tog upp beställningar. Samtidigt försökte hon ropa in nya hungriga turister. Jag kan tänka mig att hennes sätt tilltalade många. I alla fall var det ofta mycket folk där. De som var där många gånger fick nog en extra dos av hennes munterhet. Hon var mycket för att pussas och kramas. Det "drabbades" vi aldrig av, men vi hade nog fått smaka på det också om vi gått dit fler gånger. Bakom ett fönster som vette ut mot restaurangen snurrade svettiga kycklingar och andra grillrätter. Vi käkade fågel och det smakade just det. Betyg: 3

Arhontiko är stället att gå till om man vill lyxa till det lite. Förmodligen är det Pigadias snyggaste restaurang. Den är en klar kontrast mot tavernorna vid hamnpromenaden. Restaurangen ligger lite avsides. Ett sätt att hitta dit är att utgå från Internetcaféet Pot Pourri. Det caféet är verkligen inte svårt att finna. Gå sedan gatan i riktning mot vattnet. Sedan är det bara att gå tills man är framme. Promenaden är kort.

Servitörerna på Arhontiko är klädda i vit skjorta, svarta byxor och runt midjan ett rött sidenband, tjusigt värre. Restaurangen har tre balkonger och en plats i markplan. Vi blev anvisade balkongen som vetter mot havet. Den vetter dessutom mot ett skräpigt tak och ett hotell vars balkonger är riktade mot Arhontiko. På balkongen närmast satt två tjejer och drack Mythos samtidigt som de försökte undvika att vara för nyfikna på restaurangens gäster. Återigen, typiskt Grekland. Det där var en "olägenhet" som man kan ta i Hellas, men näppeligen skulle acceptera i Sverige.

Hur som helst, dukningen och servicen var förstklassig och det var nästan lite svårt att veta hur man skulle uppföra sig. Normalt sett får man vattnet i vanliga plastflaskor. Här kom vattnet i glasflaskor. Det hälldes elegant upp i våra glas av kyparen som om det hade varit vin. Bröden kom in rejält varma och lades upp på våra fat med en silvrig tång.

Jag beställde chicken á la creme. Det var kycklingfilé i gräddsås. Till det serverades kokt potatis, blomkål och gröna ärtor. Detta serverades separat i en liten rostfri skål. Självklart var det mycket gott. För att vara stans lyxkrog var priserna mycket humana. Det är i alla fall inte för slutnotan som man ska undvika Arhontiko. Möjligen bör man välja en annan placering så man slipper beskådas av hotellgästerna. Betyg: 3+

Mike´s Restaurant är förlagd till en gränd strax ovan Apodimon Karpathion. Gå in i gränden precis vid Café Acropolis. Varför man aldrig kan missa det caféet berättar jag senare. Man kan också nå Mike´s från andra hållet. Det kan vara att föredra om man tycker att det är förargligt att passera granntavernan. Går man till Mike´s från Acropolishållet måste man i princip passera rakt igenom konkurrenten. Kvinnan står där och hälsar "Kalispera"! och man bara går förbi med ett ansträngt leende på läpparna. Det kanske är typiskt svenskt att känna så eller så är det bara typiskt oss.

Vid vårt första besök kom vi från andra hållet. Det var en kväll med utegångsförbud för folk med toupé. Vinden var grym. Det hade varit olustigt att sitta nere vid hamnen. Men i gränden var det lä, ja faktisk nästan vindstilla. Den mycket trevlige servitören (kanske var det Mike själv) hälsade oss välkomna och började genast skämta. Det var nästan fullsatt. Fler än vi hade upptäckt vindskyddet. Fast till Mike´s går man inte bara för att få skydd mot vinden, de har också god mat och trevligt bemötande.

Menyn var välfylld med allsköns rätter. Där fanns också en liten handskriven lapp med kvällens specialiteter. Jane och jag valde en sådan. Det blev stifado. Ville man så var det fritt fram att gå in i köket och titta. Några pigga damer for runt bland grytorna och surrade med varandra och gästerna. Stifadon satt som en smäck.

Vid vårt andra besök hade våra vänner från Sverige anlänt. Vi var nu sju personer. Det såg fullsatt ut men de lyckades ändå få ihop några bord så vi fick plats. Ännu en gång provade vi kvällens specialitet. En slags pannbiff mättade våra magar.
Betyg: 4

Taverna Romios är ett mellanting mellan vanlig grekisk taverna och restaurang, typ Arhontiko. De har dukar i tyg istället för papper. Besticken kommer in i små tygfodral. Den manliga personalen har blå skjortor och svarta byxor och den kvinnliga har vita skjortor och svarta byxor. De är mycket stiliga och duktiga i sitt yrke. Tavernan ligger mycket nära Anemoussa och Sofias Place med ett utmärkt läge vid hamnen. Ur högtalarna strömmade mycket George Dalaras.

Denna taverna var ett av fyra matställen vi besökte mer än en gång. Brödet man får är rostat och tzatzikin är pyntad med grönsaker på ett sätt så det liknar ett ansikte. Vid vår debut på Romios provade jag en klassiker, nämligen mousaka. Den serverades i en liten lergryta och smakade bra. Vi blev proppmätta som vanligt.

Den andra gången var den sista kvällen för oss på ön och därför kostade vi på oss lite extra. Förutom det vanliga, bröd, tzatziki, grekisk sallad, så beställde vi in cheeseballs. Det är kort och gott friterad ost och är nästan lika delikat som de "florijeres" som vi åt på To Sidrivani i Ligia på Lefkas 2001. Det är ost som skurits i stavar och friterats.

Mätt som en plätt var jag redan innan huvudrätten kom in. Jag bestämde mig för att smälla i mig en stuffed souvlaki och Jane beställde fisk. Emily (äldsta dottern) drog till med en pizza och Jennifer (yngsta) sög i sig en spagetti bolognese. Souvlakin var stuffad med bl a fetaost och det gjorde inte min mage mindre stuffad. Janes fisk kom in med huvud och allt. Jag vet inte vad det var för sort men jag tror på multe. Hon tyckte det var helsmarrigt, fiskälskare som hon är. När måltiden var över fick vi lite dryck. Flickorna fick någon slags alkoholsvag snaps och jag fick en kupa Metaxa. Emily och Jennifers snapsar fick jag offra mig på.
Betyg: 4

Five Star Deli är ett snabbmatställe med hamburgare och gyros och borde kanske inte räknas upp i det här sammanhanget. Det ligger på affärsgatan Apodimon Karpathion alldeles i närheten av Internetcaféet Pot Pourri. Five Star Deli har öppet alla dagar utom söndagar. Vi nyttjade stället tre gånger. Ett snabbmatställe i Grekland som säljer gyros är inget att rynka på näsan åt. Gyros är förbaskat gott och mättande. Five Star Deli har lite speciell interiör som kanske inte faller alla i smaken. Man kan kanske få lite känsla av att sitta och äta i ett badrum, mycket kakel och starka neonljus. Men det är ändå snyggt, rent och fräscht. Man kan också välja att sitta ut på gatan eller på en smal balkong med havsutsikt. Betjänad blir man av en medelålders glasögonprydd plirande dam från Amerika. Hon var mycket trevlig och sa, "You're welcome", när man tackade för något.

Första gången vi var där var jag hungrig och beställde in en gyros platter. Det är en mäktig oval tallrik fylld med ett berg av gyros, pommes och pitabröd. Emily åt en chicken pita och hon uttryckte spontant hur gott det var. Det är inte alltid det sker. Kalaset kostade oss ca 20 €. Då hade vi också ätit tzatziki och grekisk sallad.
Betyg: 4+

Kontot för mat i Grekland är betydande. Men ät samma mängd mat och med samma kvalité i Sverige så får ni se vad det går på. Vår familj består av två vuxna och två barn, 12 och 16 år. Vi beställer aldrig in en tzatziki och en grekisk sallad var. Det är helt meningslöst eftersom vi inte skulle klara av att äta upp alltsammans. Det brukar oftast bli två tzatziki, två grekiska sallader och tre huvudrätter. Billigast åt vi en lunch på ett gyrosställe, drygt 10 €. Dyrast blev det sista kvällen på Romios, 55 €. Genomsnittet låg på ca 35-38 € per kväll. Det kan man leva med.

Jag tycker att man mycket väl kan äta några kvällar på ett gyrosställe till en hyfsat billig penning och sedan gå till en bar och spendera de pengar man så att säga fick över. Det går alldeles utmärkt i Pigadia eftersom det inte är något röjarställe, typ Kos stad. Och det för mig osökt över till ämnet barer och caféer som i Pigadia är synonymt.