Första resan till paradisön Karpathos

Varma friska vindar hälsade oss välkomna till Karpathos. Äntligen var vi där, efter många års väntan på att kunna besöka ön. Det var inte så illa med flygplatsen, som jag hade väntat mig efter vissa varningar på Kalimera. Litet var det, men fint med vatten runtomkring och mäktiga berg på avstånd. Bussfärden till Pigadia gick genom väldigt fint landskap. Man såg flera fina badvikar på håll. Det kändes med en gång att här kommer man och trivas.

Här kommer några intryck och tips från Karpathos:

Pigadia är en liten stad med många gränder. Det tog lite tid att lära sig komma ihåg var olika butikerna eller ställerna låg, men efter 2 dygn hade man koll på det mesta. Det fanns många turistaffärer, men också många andra olika slags trevliga butiker. Eftersom jag ville köpa lite skivor, så började jag med att leta efter en musikaffär. Hittade en fotoaffär ganska raskt. Där hade dom en del skivor, men inte så mycket. Jag blev lycklig och köpte 2 st. med en gång. Nästa dag gick jag på samma gata och alldeles i närheten fanns det en butik med mycket större utbud. Då blev det lite problematiskt, för hur skulle jag kunna välja bland så mycket skivor, när jag helst ville ha det mesta. Blev ändå nöjd med valet jag gjorde.

Mer musik
Den här resan kom att innehålla mycket musik. Efter Mikkes lovord om musiktavernan Pelagos, här på Kalimera, så ville man ju gå dit och "kolla läget". Vilket vi inte ångrar en sekund. Härlig musik, härliga människor, god mat och fin stämning. Eftersom vi var där bara en vecka, så blev det ganska mycket tid på Pelagos. Är man inte lika galen i Grekisk musik som jag, så kan det ju räcka med bara ett par besök där. Tycker att det är värt och testa för alla. Man kan ju komma lite senare också och bara ta sig lite öl eller vin och lyssna en stund.

Mat
Som ni förstår så blev det en del mat på Pelagos, men vi hann besöka några andra ställen också. På Seven Eleven var vi två gånger. Det var en liten och mysig taverna med enkel men väldigt god mat. På strandpromenaden var vi bara och åt på ett ställe som heter Maxim. Den låg i slutändan av promenaden, däråt som båtarna ligger. Ingen inkastare och god mat och trevlig personal. Fick känslan att det fanns en del inkastare, men vi var inte där i smeten så mycket. Ibland gick vi till ett kebabställe, som heter Panburger och åt giros till lunch. Ligger nära Regina hotell. Xroni från Pelagos fixar goda giros där. Ett bageri låg där mittemot. Där köpte vi bröd till frukost och lite goda kakor till kaffet. Hungrig behöver man inte gå på Karpathos.

Bad
Stranden vid utkanten av staden gick det utmärkt att bada på. Den delen som var närmast staden var mindre stenig som den lite längre bort..

Till många av dom andra stränderna kunde man ta bussen. Don gick kl.9.30 från busstationen, som ligger åt samma håll som stranden i stan. Vi tog bussen till Amopi stranden. Där var det väldigt vackert och fina stränder. Vi tog viken till vänster från busshållplatsen. Den till höger såg minst lika fin ut. För dom som gillar och snorkla fanns det mycket och titta på, ifall man simmade ut en bit. Ganska stora fiskar och fina formationer ab berg under vattnet. På grunt vatten sprang det runt massa eremitkräftor med sina vackra och olika skal. Vi lunchtiden var vi och åt på tavernan längst bort på stranden.(den som var med i packat och klart). Maten var god där också.

Tanken var att åka till Lefkos också. På anslagstavlan på busstationen stod det med stora bokstäver och siffror att bussen till Lefkos avgår kl. 10.10 på söndagarna. Inte gjorde bussen det. Inte den söndagen som jag ville dit i alla fall. Det besöket får vi spara till nästa gång.

Byar
Den vackra byn Aperi såg vi från våran balkong på hotellet. Den låg så vacker och lockande en bit upp på berget. Vi tog taxi dit. Det kostade 6 euro och åka dom 8 kilometrarna. Vägen dit var vacker med fin utsikt över landskapet och havet. Enligt Apollo-guiden är den byn Greklands rikaste. Den såg ju väldigt välmående ut med sina många nybyggda hus som hade byggts uppåt sluttningarna. Fin utsikt hade man också och många fina fotomotiv. Vi satte oss i kafenion I `ELEITHERIA och njöt av en kall glass i värmen. Kafenion har varit i samma ego över 50 år, men har andra ägare nu, när Elias har flyttat till dom övre regionerna.

Utflykt till Olympos
Kl. 8.15 på fredagsmorgonen klev vi ombord på båten CHRISOVALANTOU för vidare färd mot Diafani och Olympos. Det blåste friska vindar, men det märktes inte ombord på båten. Ingen gungning alls. Båten åkte längst kusten hela vägen. Vattnet skiftade fantastiskt i färg. Från grönt till det blåaste "Inkfish" blå. Vi åkt förbi många härliga badvikar och såg vägen slingra sig fram högt uppe på berget.

När vi kom fram till Diafani, fick vi vänta en halvtimme, för dom körde en busslast i taget upp till Olympos. Då passade vi på och titta på den ganska nybyggda kyrkan. Fantastiskt vacker inuti och man hörde ett mystiskt ljud där inne Det lät som andarna viskade där inne Fast det var nog blåsten som lät.

Sedan var det dags och kliva på bussen och lita på att damen som körde behärskade dessa serpentinvägarna. Det gjorde hon också galant. Vägen var fin, men väldigt "kurvig".Jag vågade inte titta neråt på alla platserna. Det var några hisnande stup. Fantastisk utsikt hade man ifall man vågade titta. När vi kom bakom en kurva så fick vi för första gången se Olympos klättra sig så vackert på bergsbranten. Bussen gjorde ett litet fotostopp. Väl framme gick vi ett guidat promenad till olika platser i byn.

Det är bra att läsa om byns historia och olika seder innan resan, så får man ut mer av utflykten. Man fick inte så mycket information av guiden. Sedan hade man ca. 2 timmar att göra vad man ville själv. För våran del handlade vi lite kryddor och passade på och fotografera mycket.

Vi åt också förstås på en taverna. Beställde lite specialiteter från Olympos, men jag tyckte tyvärr inte det var någon höjdare, fast nu har jag testat i alla fall. Det är svårt och förstå hur man kan bygga en by som detta för så länge sedan, och hur dom har kunnat leva där isolerade utan vägar och lång väg till närmaste by. Man får mycket tankar, när man kommer till en by, som Olympos.

På hemvägen stannade bussen en bit innan Diafani och man kunde vandra ner till byn om man ville och hade lämpliga skor. Vilka vi inte hade. Inte heller baddräkt , vilket hade varit bra och ha när man väntade på att båten skulle avgå. Miss, att inte fått reda på detta i förväg, så nu blev det varken bad eller vandring. I Diafani finns det också några tavernor där man kan ta det lugnt när man väntar. Båtresan tillbaka var ännu lite blåsigare än på morgonen, men fortfarande ingen gungning av båten.

Liten sammanfattning
Karpathos är en vacker och trivsam ö, som vi säkert kommer att återvända till. Man blev vänligt bemött och det fanns lagom med turister. När jag tänker på den här resan, så var det musiken och mötet med några härliga människor som gjorde den här resan speciell för oss. Varje resa har ju sin speciella karaktär och ger olika minnen.

Om det hade blåst innan, så var det ingenting mot vad det blåste när vi skulle åka hem. Folk berättade på flygplatsen att stolar hade blåst ner från deras balkonger. När vi satt i planet innan starten kände man hur planet vajade lite av den starka vinden. När vi hade lyft sade kaptenen att det kommer och blåsa lite på vägen, men det är rena stiltjen jämfört med Karpathos.

Hem kom vi tryggt i alla fall, till det kalla Sverige.

Nu har man en ö till att tycka om och längta till.