Höstresa till Agathonissi & Lipsi. Del 2.

Fredag 17/9 Lipsi-Pythagorion
Tar Nisse kl 10. Det blåser kraftigt, kanske kuling. I Nisses cafeteria ser jag en reklam som kan utgöra en tankeställare för alla oss som klagar över ungdomens oförmåga att uttrycka sig i skrift, manifesterat framför allt av internetanstuckna anglicismer. Jag tänker på tidens farsot - särskrivningarna (exempel "Vår kassa personal står till tjänst med valutaväxling"). I cafeterian fanns en skylt med följande lydelse:
Romantzo
The best rooms in Nissyros
In expensive roof garden rooms
Nick Mouras"

Jag råkar känna Nick efter att ha bott några gånger på hans hotell. Någon överdriven ungdom kan man inte beskylla Nick för. Hans rum är inte särskilt dyra heller. Han menade nog "inexpensive roof garden rooms". Jag går runt på båten och då ser jag till min förvåning att det står en präst i styrhytten och läser några väl valda bibelord för det seniora befälet. Jag tyckte faktiskt att kaptenen inte gormade i högtalarna som han brukade utan hans kommandoröst var närmast sammetslen.

Vid tillägningen i Agathonissi observerar vi samma hund som vi sett när vi bodde där. Hunden är alltid i hamnen när en båt kommer in och fångar upp de rep som kastas iland från båtarna.

Samos

När Nisse är framme i Pythagorion släpper kaptenen ut bägge sina ankare men får ändå problem eftersom besättningen inte tillräckligt snabbt får in repen till land. Genom att köra vinscharna för fullt dras båten i rätt läge. Det ser betänkligt ut. Repen är ganska medfarna. Nu svär kaptenen för fullt igen eftersom prästen steg av i Agathonissi.

När vi kommit i land går jag till en resebyrå för att dubbelkolla uppgiften om båt till Fourni från Karlovassi. Resebyrån stängd för siesta. Går till turistbyrån. De vet inte - tidtabellerna ändras - svårt - blåsigt väder - fråga på resebyrån när de öppnar. Jag går och tar en Heineken och återvänder till resebyrån och frågar om båt från Karlovassi. Vet inte - den ska gå imorgon men den är så liten att den nog blir inställd i den här blåsten - fråga imorgon.

När går bussen till Karlovassi? Vet inte - titta på tidtabellen vid busshållplatsen. Går till busshållplatsen. Där finns en tidtabell som slutade gälla för tre veckor sedan. Går till turistbyrån. Där har de en gällande busstidtabell. Jag går tillbaka till Päivi och orerar som den värste sjökapten "Förbannade strulgreker". Päivi säger: "Om man ska till en avkrok i lågsäsong och det blåser kuling är det helt naturligt att man får problem. Öluffning handlar ju om att ta dagen som den kommer." Var får den kvinnan all sin visdom ifrån? Vi bestämmer oss för att göra det bästa av situationen, stanna två dagar i Pythagorion och försöka ta oss vidare till Fourni på söndag. Vi fixar rum på hotell Acropoli hos souvenirhandlaren på hamnpromenaden för 25€ .

Lördag 18/9 Pythagorion
Sitter och äter frukost i hamnen och ser dagstursbåtarna löpa ut. Där utkristalliserar sig en gammal bekant, kapten Yiannis, som har en båt med vilken man kan göra dagsutflykter. Han profilerar sig i konkurrensen med andra liknande båtar genom att vara originell. Förr inskränkte sig hans originalitet till att gå omkring på hamnpromenaden iförd en sliten kaptensmössa tillsammans med en get. Detta koncept har varit så framgångsrikt att det kopierats.

Nu går det omkring ett halvdussin figurer i helskägg och mer eller mindre slitna kaptensutstyrslar på hamnpromenaden. Kapten Yiannis själv har tvingats utveckla sin image och liknar alltmer en förrymd styckmördare, självfallet i sliten kaptensmössa. Ingen vet vad som hänt med geten. Man får nog frukta det värsta.

Vi går upp till ett kloster med utsikt över Pythagorion och mot Turkiet. På kvällen går jag till resebyrån och frågar om Flying Dolphin går imorgon bitti kl 8 till Fourni som tidtabellen antyder. Vet inte - svårt - blåsigt - kom ner till hamnen 07.30 så får vi se.

Söndag 19/9 Pythagorion
På morgonen 07.30 infinner vi oss i hamnen tillsammans med ett tiotal presumtiva resenärer. Besättningen är ombord på dolphinen och motorerna är igång. Kaptenen är beredd för avfärd. Återstår bara ett klartecken från hamnpolisen som i sista hand avgör om vädret tillåter avgång. Resebyråtjänstemannen sitter nu i en kiosk i hamnen. Framför kiosken står alla presumtiva resenärer. Inga biljetter får säljas innan hamnkaptenen bestämt sig.

Det börjar råda lynchstämning i kön. Den nervöse resebyråtjänstemannen ringer flera samtal för att få reda på den allsmäktiges beslut. Till slut kommer det - ingen avfärd. Svordomar hörs på flera språk. Ett antal upprört darrande pekfingrar pekar ut över det som vi tycker spegelblanka havet. Inget hjälper och det är bara att lomma tillbaka mot stan. Päivi och jag har överläggning. Nu har vi dagar gått till att förgäves försöka ta oss till Fourni. Nästa möjlighet är att ta bussen till Samos stad och därifrån en båt som enligt tidtabellen ska gå kl 18. Den båt vi måste senast ta från Fourni går kl 05.00 på onsdag morgon. Beslutet är enhälligt. Vi ger upp, vi stannar i Pythagorion.

Vi köper en bok om vandringar på Samos. Boken heter "Landscapes of Samos". Vägledda av boken tar vi en buss till en liten stad som heter Mytilini. Staden är grymt charmig med ett torg med tavernor och caféer. Vi sätter oss på ett café. Där sitter 30 gubbar med stresskulor och spelar kort. Efter ett tag går vi enligt bokens instruktioner utmed grusvägar och stigar. Vi passerar bördiga dalar, skogar, kloster, en antik försvarsmur och går sista biten på livsfarliga stigar ner mot Pythagorion. Sträckan är enligt boken 1,4 mil men det känns som 14.

På kvällen sitter vi på en bar där de spelar levande grekisk musik.

Måndag 20/9 Pythagorio
Idag ligger vi hela dagen på stranden. Det händer absolut ingenting men vi är nöjda ändå.

Tisdag 21/9 Pythagorio - Karlovassi - Samos stad - Pythagorio
Varje tisdag kl 8 går en buss från Pythagorion till Karlovassi via ett antal bergsbyar. Den tar vi. Bland passagerarna finns några tanter som ideligen gör korstecken. Dels när bussen passerar kloster och kyrkor och dels när vägen är ovanligt läskig. Några mindre gräl utbryter när chauffören inte stannar exakt där passagerarna vill. Här och där passeras skogar som förstörts av bränder. Enligt Rough Guide förstördes 20% av skogarna på Samos vid branden 2000. Enligt samma källa har ungefär hälften av skogarna förstörts under de senaste 20 åren. Det märkligaste vi ser är en man som bygger en båt högt uppe i bergen så långt från havet man kan tänka sig. En ättling till Noak kanske?

När vi kommer fram till Karlovassi börjar vi gå i riktning mot hamnen. Det visar sig vara flera km utefter tungt trafikerade vägar. Till slut kommer vi fram till en riktigt trevlig hamn där vi äter frukost. Tar därefter bussen in till Karlovassis centrum (Karlovassi är en stor stad). Där finns ett café fullt med studenter från stadens universitet (data och matematik). Vi tar bussen till Samos stad. Det är väldigt grönt och vackert. Vägen går utmed havet. Vi går runt lite i Samos stad (ännu större än Karlovassi). Slutligen buss till Pythagorion.

Idag har det varit mulet hela dagen. Första gången på resan vi sett ett moln över huvud taget.

Onsdag 22/9 Pythagorio - Psili Amos - Paleokastro - Samos stad
Vi tar en taxi till Psili Amos (bussen går bara under högsäsong). Det är en fin sandstrand med hotell och parasoll. Där finns på försommaren en sjö med flamingos. De har dock för länge sedan försvunnit. Vi har vår vandringsbok i högsta hugg och letar upp en grusväg som går upp i bergen.

Det börjar bli dags att avliva en gammal sanning, nämligen att naturen i Grekland är vackrast på avstånd och att den på nära håll liknar mest ett grustag. Enligt denna sanning ska alltså den grekiska naturen helst avnjutas från ett strategiskt placerat tavernabord. Denna gamla sanning gäller inte för Samos. Här är det väldigt grönt men också fina vyer mot de turkiska bergen. Slutligen har vi gått 5-6 km och kommer fram till byn Paleokastro. Vi går igenom vindlande gränder och hittar efter ett tag ett café med tre gubbar. Vi fortsätter att irra i gränderna tills vi kommer till ett större torg med en taverna. Där äter vi lunch och tittar på livet i byn, barnen kommer från skolan, mammorna går och handlar, byfånen passerar också förbi.

Vi fortsätter vandringen mot Samos stad. Vi hittar efter ett tag en bilfri väg. Idag är det hett. Inne i stan är det nästan outhärdligt. Vi går förbi polisstationen där där det sitter ett tiotal rökande poliser som tittar på TV. Jag kan inte bärga min nyfikenhet utan kikar in för att se om de tittar på en amerikansk polisserie. Det gör de inte. Det verkar vara något mer romantiskt. Vi tar dagens första öl på busstationen i Samos stad mycket nöjda med vår prestation. 9 km vandring i bergen i stekande hetta. Vi tar bussen tillbaka till Pythagorion. Konduktören hutar åt några norska damer som skrattar så högt att de stör chauffören. Konduktören blev så upprörd att han glömde lämna tillbaka min växel på 60 cent. Ska jag stämma den grekiska staten inför EU-domstolen?

Väl framme i Pythagorion stöter vi ihop med trollhättekalimerorna som har varit på Leros och Patmos sedan vi sågs senast. Vi såg kapten Yiannis lägga till. Hans affärsidé är att förutom att vara originell, bjuda sina passagerare på så mycket öl och retsina de vill ha. Det är mycket.

Torsdag 23/9 Pythagorio
Sista dagen. Handlar och ligger på stranden.

Fredag 24/9 Pythagorio - Stockholm
Tar en taxi till flygplatsen och flyget hem.

Hälsningar Ulf och Päivi

Lipsi på Kalimera » | Samos på Kalimera »