Resa i Kykladerna i juni. Del 1. Milos & Naxos.

Fredag 11/6
Väcktes 03:45 av klockradion. Emelie hämtade oss 04:30 med Lisa i bilen. Härligt att vara på väg till en början mot Arlanda. Vi bytte incheckningsdisk 3 gånger beroende på vårt skrymmande bagage. Planet skulle lyfta 06:40 men blev 50 minuter försenat. Träffade Prits Pärn från HSK på planet. Lustigt och ännu lustigare när det visade sig att våra mödrar bor på samma servicehus. Vi skålade vid 08 tiden och önskade varandra en bra semester. Han skulle segla runt i grekiska övärlden och tog bussen ned mot Pelloponesos. Landade i Aten kl 11 lokal tid. Tog bussen till Pireus och färden gick strax utanför centrum och vi såg delar av byggnader där os skall utkämpas.

Åt en enkel lunch och vi beslöt oss för att ta en slow boat mot Sifnos vilken skulle avgå vid 16 tiden men kom iväg 17. Helt underbart att stå i aktern och lämna Pireus vilkas byggnader som vätter mot havet är ganska fula. Båten Pegasus är stor med 7 däck. På vägen ut la vi till på Kithnos som liknade en jättevulkanö. Väldigt karg. Sedan Serifos innan vi strax före 23 slog i kajen vid staden Kamares.

Mörkt men ljumt och ryggsäckarna bar oss fram. En trevlig grek frågade Lisa med få svenska ord om vi ville ha rum. Han tog oss efter stranden och visade oss några bungalows som han och hans "longsister" hade. Vi gjorde upp om priset 35 euro/rum och 2 dygn. Gick ut och såg berg eller moln. Åt mousaka, tortellini sedan somnade man ovaggad.

Lörd 12/6
Annelie handlade frukost som vi åt på verandan med utsikt över Egiska havet. Kollade in busstiderna mot Faros. 11:30 tog vi bussen till Apolonya som ligger högt upp i bergen. Där loodade vi runt i gränderna och småhandlade lite. Många härliga restauranger hittades vilka skulle få sig ett besök. Kl 14 gick bussen mot Faros en härlig badort med 3 fina buktstränder.

Ett kloster fick sig ett besök och härliga bad blev i det ljusblå vattnet. En pilsner (utan öppnare) innan vi 19:30 tog bussen till Apolonya där vi intog en härlig middag i en gränd.

Aubergine, kyckling, grekisk sallad. Hörde Grekland-Portugal 2-1. Bussen ned mot Kamares vid 22:30 tiden.

Sönd 13/6
Frukost på verandan sedan gick Susann o jag upp till ett litet kloster som hängde en bit upp i berget. Ett bad i bukten innan avfärd ca 13:10 mot Milos. En båttur på ca 3 tim. Annelie hittade snabbt ett bekant ansikte och affären med rum var klar. Hotell Vamvounis blir vårt hem för några dagar i staden Adamas. En snabb öl för vissa innan vi intog stranden intill.

Ut på kvällen fiskerestaurang och sedan storbilds-tv Franrike-England. Planering för morgondagen klar. Båtutflykt runt Milos.

Måndag 14/6
Upp vid 7:45 efter en kall natt på rummet med en för mig kort säng. Båtavgång vid 9 med inhandlad frukost samt egen bryggt kaffe. En helt fantastisk tur som gav många nya syn o känslo intryck. Vi stannade till efter några timmar vid Kleftiko där vi hoppade ifrån båten och snorklade simmade runt i grottor i ett vatten så ljusblått och så underbart.

Ytterligare ett strandhugg med bad innan sen lunch intogs på grannön Kimolos. Ägaren som vanligt snurrig enligt resvana men maten som serverades god.

Hemma vid Adamas vid 18 tiden och uppladdning inför kvällens match. En liten appertif på altan innan matstället bemannades. En pasta kväll och Sverige gjorde hela 5-0 på Bulgarien.

Tis 15/6
Blåsig natt och markiserna väckte oss. Efter en sen frukost tog vi Taxi till Sarakiniko för 6 euro. Ett fantastigt ställe med härliga badklippor och grottor. Det var dock för blåsigt att hoppa i längst upp ty vägen upp fanns ej. En vik stod dock till förfogande och det var fint nog. Ett vrak som låg en bit ut beskådades från stranden.

Vi gick hela vägen hem till Adamas (ca 5km) i värmen då buss o taxi ej var tillgängliga.

Senare på kvällen 18:30 tog vi bussen upp till Plaka. Ett fint litet ställe med många restauranger i gränderna. Solnedgången sågs från klosterhöjden. Bussen hem vid 22. Lisa köpte svarta byxor för 25 euro. Först glad men sedan besviken när hon hittade andra i en annan affär. Lärpengar.

Ons 16/6
Lugn f.m med besök på apotek solfaktor för 26 euro inhandlades. Bad i Langada sedan hem o packa. Båten mot Naxos skulle avgå 15:10 och vi gick nedåt gränderna i hopp om att komma tillbaka. Bagaget kördes ned av hotelldirren utan kostnad. Lunch på tavernan och vi fick reda på att båttiden framflyttats till ca 17. Ingen fara vi satte inte i sjön utan vi betittade den.

Såg Grekland-Spanien 1-1 öar på vägen Kimolos, Folegandros, Sikinos, Ios innan vi ankrade vid 23 tiden.

Vår guide fixade 4 st 2 bäddsrum för 25 euro/familj o natt. Visserligen i källaren med begränsad utsikt men man ska ju bara "sova" där. Ut och småkollade och den här staden hade lite liv. Gick förbi ett "hak" och pratade jag fotboll direkt allt från Panathinaikos till Hammarby.

Tors 17/6
Sen frukost sedan lokalbuss ut till en jättelik strand söder om Naxos City.
Sand o vatten.

Framåt kvällen ut och mot den berömda "Poppis" grill som är mer än berömd. Mamman sitter och har björnkoll på allt och döttrarna och övriga släktingar serverar. Vid betalning får man en ouzo av den då pratsamma mamman.

Lisa o Elin köpte skor, jag cyklop o snorkel. Vandrade upp mot bergen med härliga gränder där man lätt villar bort sig och det var ju meningen i dess ursprung. Inhandlade surfingbrädor till barnen a 9 euro.

Fre 18/6
Hämtade bilarna vid 9 vilka ska ta oss runt på ön. Bra instruktioner gav oss möjlighet att komma iväg åt rätt håll. Stannade vid närmsta mack och det var inte självbetjäning. Åt frukost under ett pampigt träd i byn Chalki där dom tidigare producerat citronlikör. Cikador spelar för oss väldigt fint och likt vår syrsa. Fantastiska bergsvägar tar oss fram till byn Apollonas där vi tar ett klippbad innan lunchen intas. Kustvägen söderut och ett vågigt dopp innan vi skickligt lottsats tillbaka till hotellet. Såg naturligtvis Sverige-Italien 1-1 på en svensk inspirerad sylta.

Lör 19/6
Tog bilen söderut och stannade vid Pyraki
. En strand med härliga vågor som nästan slog omkull en. Surfingbrädorna väl använda. Slog läger vid ett underbart träd (likt en korkek) som gav några av oss nödvändig skugga.

Åkte vidare uppåt och badade vid Alyko. En klippa som går ut med flera olika infack. Vi hade nästan en egen liten strand och vågorna här betydligt lugnare. Lunchade sedan på Faros taverna med härlig havsutsikt och god mat. Hemåt och en kort siesta innan bilarna skulle lämnas in. Gick sedan mot klosterportalen och sedan upp i gränderna.

Nere vid hamnen sågs ett skådespel likt en repetition av os invigningen. Middag uppe i gränderna i mysig miljö men begränsad meny.

Sönd 20/6
Vaknade sent med tungt huvud. För mycket sol igår och för lite avkylningar. Bör ej upprepas. Åt frukost i hotellets trädgård innan vi gick ned mot ST Georges beach. En typisk familjestrand så efter några dopp gick jag o Susann vidare. Lisa o Elin kvar då dom hyrt badstolar. En bananajuce o frappe intogs vid hamnen. Cafe Platia fick sig ett besök så Susanns hunger tog över. Andreas som jobbade där berättade att han jobbade 6 månader i streck och han sedan åkte till mamman i Italien med pengar. Hans lön var 10% av varje nota. Lisa o Elin hade under tiden blivit uppvaktade av några unga greker. När jag kom till undsättning avlägsnade sig den ena.

Ut o åt på en mexikansk restaurang och halvsåg Grekland-Ryssland 1-2 och vi tog senare del i deras glädje i Zorbas dans när Portugal slagit Spanien med 1-0 vilket gör att Grekland går vidare.

Hade under dagen ett samtal med hotellvärdinnan på kryptisk engelska med mycket gester. Kul att ta del av.

Milos på Kalimera » | Naxos på Kalimera »