Att längta till Karpathos

Efter ett helt år av längtan tillbaka till denna UNDERBARA Ö så sitter vi, Lennart. Linnea och jag, Lisbeth på planet mot Karpathos. Vi har varit ute i lite mer god tid i år när vi bokade resan så vi vet att det blir ett boende som passar oss bäst, en egen lägenhet. Allt fungerade friktionsfritt hela vägen fram, inga förseningar, inget kom bort och vi blev mer än nöjda när vi kom fram till Zephyros Village. Oj, vilken liten pärla! En bit utanför själva "stadskärnan" av Piagadia, vägen slutar en bit nedanför hotellbyggnaden så det är ingen trafik utanför, förutom de som ska till eller ifrån hotellet! Och till vår lycka, ett stenkast från Pelagos, den bästa Musiktavernan av alla! Familjen, Andreas & Maria Diakidis som äger hotellet visade sig vare helt underbara, de fixade och ordnade med det mesta så alla gäster kände sig välkomna och nöjda.

Dag 1 blev inte mycket mer än ett givet dopp i poolen, klädbyte och sen till Pelagos för ett glatt återseende! Från förra året har vi många glada minnen från Pelagos, och vi har ännu fler i våra hjärtan från i år.

Pelagos. Karpathos.

Pelagos.

Vasilis, sångare med en röst som nog har förfört mången skandinavisk kvinna och fortfarande säkert har sin kraft var naturligtvis en av de vi sa Jassou till. Chronis, sångare & gitarrspelare och Flouris, bousokispelare blev också ett glatt återseende för oss 3 i familjen.

Första veckan på Karpathos bestod mest av återhämtning efter ett väldigt hektiskt och innehålls rikt år, vi badade, träffade gamla och nya vänner. Sen beslöt vi oss för att nu är det dags för att upptäcka mer av vad Ön har att erbjuda (vi hann se en del av Karpathos förra året). Så Andreas på Zephyros ringde och fixade en 4-hjuls driven jeep till oss (och det fick vi verkligen användning av).

Första dagen åkte vi mot Arkasa, men eftersom de höll på med vägarbeten så kunde man inte åka "raka" vägen dit utan vår "biluthyrare" hade gett oss tipset om hur vi skulle kunna komma "runt" avspärrningarna….. undrar om han egentligen visste hur?!!? Vi körde mot flygplatsen som han sagt, fortsatte förbi och ja….det fanns inget som såg ut som väg längre!

Men skam den som ger sig! Vi körde och körde och vi kan lova vi mötte INGEN! Oj vad glada vi var för att vi hade 4-hjuls drift på jeepen! Emellanåt kändes det som att vi åkte i en av de rälsgående bilarna på Gröna Lund (lustig känsla). Vi fick verkligen uppleva en annorlunda sida av Karpathos. Det skumpade och hoppade men Ååååå vad det är vackert! Jag fick emellanåt hoppa av och gå i förväg och se efter om det gick att köra vidare, eller om vi var tvungna att vända om.

Efter en ganska långsam färd genom … ja åsnestigar kom vi till Arkassa och ner till stranden Agios Nicolaos, så vackert och så lite turister.

Agios Nicolaos beach.  Karpathos.

Agios Nicolaos beach.

En liten bit därifrån finns en strand till som heter Agios Sofia, där finns en ganska undangömd kyrkoruin som är sevärd. Det glöms ofta bort att Karpathos även har arkeologiska sevärdheter att bjuda på, man får leta lite bara för de är INTE välskyltat !! Sen fortsatte vi färden mot Lefkos, det är verkligen en fin liten bukt, nu går det ju också att bo där på små fina hotell.

Dagens äventyr hade tagit lite på oss så det var dags att vända motorhuven mot Piagadia igen. Dagen & kvällen avslutade vi på Pelagos….

Dag 2 med Jeepen åkte vi till den underbara stranden Apella….Mmmm det är bara ljuvligt där, lite mer turister i år än förra året men fortfarande finns det gott om plats för alla som vill vara där.

Apella beach. Karpathos.

Apella beach.

Vi var där större delen av dagen och bara njöt av havet, bergen och ja livet! När det började kurra i våra magar hade vi bestämt (Tack Janne för tipset) att vi skulle åka till Finiki och en mycket speciell Taverna: UNDER THE TREES.

Taverna under the trees.  Karpathos.

Wow vilket läge och vilken mat! Och vilken tokig kille som äger och driver stället! Mitt under vår måltid och hans matlagning tar han en av de andra gästerna och "kastar" henne och sig själv ut/ner i vattnet! Alla på Tavernan brast naturligtvis ut ett mycket hjärtligt skratt!!

Taverna under the trees.

Som avslutning på vår rundtripp den här dagen åkte vi ner till den fantastiska stranden nedanför flygplatsen, det var ganska skumpigt och vi trodde att vi aldrig skulle komma fram, men det gjorde vi och den stranden är verkligen inte överreklamerad! Rent vatten, underbar sand, till Linneas stora lycka massor med snäckor. Och inga turister!!

Mycket nöjda med vår dag åkte vi tillbaka till Piagadia, på kvällen gick vi till ett av våra andra favoritställen: Sofias Place nere i hamnen, vilken kvinna!! Hon får alla att känna sig så välkomna och hennes mat!!! MUMS! Många kramar blev det och väldigt, väldigt god mat! På vägen hem mycket senare ramlade vi som vanligt in på Pelagos, lite Retsina och vacker musik sitter ju aldrig fel!

Dag 3

Söndag, nu ska vi till Olympos! Förra året blev vi avrådda att på egen hand ge oss iväg upp till Olympos, men det gjorde vi ändå efter att ha pratat med en "Öbo". I år var det även vägarbeten på den vägen men vi fick höra att det var "öppet" att köra på söndagar. Då är det inga som arbetar. Oj, vilken skillnad på väg! Det kändes som att vi åkte på en motorväg!! Fast den här gången var det mulet, vi körde verkligen i molnen. Väl framme i Olympos gick vi runt och njöt av utsikten, de vackra husen. Vi har lärt oss från förra året att undvika de mest säljtörstiga Olympiska damerna!

Olymbos. Karpathos.

Olymbos.

En god lunch åt vi i en av Kvarnarna, givet blev det en tsatsiki, Mythos och macaronas. Efter att ha gått runt och fotat, pratat med ortsbefolkningen åkte vi vidare till Avlona. Det är verkligen en by i världens ände! Vi träffade 3 personer på den enda Tavernan som finns och 1 katt, en åsna. Vägen ner till byn är OTROLIGT smal kantad av murar så håll utkik efter andra fordon innan ni kör ner! Det finns inte många ställen där man har möjlighet att mötas på eller där det går att vända tillbaka. Byn är vacker, välvårdad men som sagt inga människor där under turistsäsong. Vi fick berättat för oss när vi kom tillbaka till Pigadia att det är i den byn som många bor i perioderna när det inte är några turister på Ön. Verkligen värt att se/uppleva.

Avlona. Karpathos.

Avlona.

Resan ner till Pigadia tog vi över bergen ner till Lefkos, vidare förbi Arkasa, Finiki genom Menetes, sög verkligen in de underbara vyerna av alla vackra hus, bergen och det fantastiska HAVET!

Tillbaka i Pigadia, dopp i poolen, en god middag på Pelagos ackompanjerad av fantastisk musik & sång. I år kan man faktiskt köpa en CD-skiva: Pelagos Live Greek Music no.1 som Chronis, Flouris och Mimmis har spelat in! Naturligtvis har vi en med oss hem.

Nästa dag hyrde pappa Lennart & Linnea en scooter och gav sig iväg på vägarna, men det blåste så kraftigt att det inte gick att köra över bergen, så det blev några små svängar, ner till flygplatsen, till Amopi.

De sista dagarna på Karpathos var vi ganska mycket på stranden och träffade de vänner som vi lärt känna. I år var det väldigt många från Holland på Ön, så kanske blir det Holland under våren?!

Det här var frekvenser av vår vistelse på Karpathos, jag vill passa på att tipsa om alla de gamla kyrkoruiner som faktiskt finns men är väldigt dåligt skyltade. De är värda ett besök, en finns alldeles utanför Piagadia på bekvämt promenadavstånd! Så hade då våra 2 veckor kommit till ända och det var dags att säga Andio till alla…inte helt enkelt!

På flygplatsen blev vi verkligen överraskade, i år fanns det en alldeles ny TAX-FREE där!! En container hade man helt enkelt ställt dit, fyndigt! Man går in på den ena gaveln och sen gäller det att hålla sig på rätt sida av gången, man kan inte gå 2 i bredd!! Och så går man helt enkelt ut på den andra gaveln.

Taxfree. Karpathos flygplats.

Självklart kommer vi att åka tillbaka nästa år, vi har träffat underbara vänner, sett en sida av ön som vi mer än gärna återser!

Nu är vi tillbaka i Sverige igen med så många fantastiska minnen och ca 490 bilder som vi kan njuta av tills det är dags att återvända till Karpathos.