Öluffa till genuina öar i Kykladerna. Andros.

Ankomstdag Athen, fredag 1 juli
Som vanligt passar inte tågen mellan Perstorp och Hässleholm, två timmars väntan i Hässleholm på tåget till Kastrup. Men 11:19 avfärd mot Kastrup. Lite medhavda mackor att äta på Kastrup, eftersom priserna inte är låga på Kastrup, man blir mest f-bannad att behöva betala hundratals kronor för en macka och öl. SAS till München, givetvis inget äte, men förhållandevis låg medelålder på personalen, under 60 år.

Lite väntan i München, Frans och Stefan från jobbet passerade och rapporterade att det var varmt och gott i Athen cirka 35 grader. Lufthansa till Athen självklart bjöd de på lite äte med tillhörande drycker. När vi landade i Athen så stod som vanligt Anders där och väntade på oss assisterad av dottern Eleonore. Vi transporterades in till deras hem och sedan lite vatten och sedan sängen.

Athen/Rafina andra dagen
Härlig frukost på balkongen, sedan åkte vi till Rafina, hamnen där färjan till Andros utgår ifrån. Katarina körde med oss och Julia (Anders körde scooter med Eleonore bak på), motorvägen mot Elefsina, avtag mot Rafina. Därefter första korsningen till höger det är mot Rafina (skylt saknas). När man sedan kommer fram till Rafina då vet i tusan hur man skall beskriva vägen. Vid T-korsningen ta till vänster och kör inte mot enkelriktningen så kommer man fram och ser havet, sedan får man själv lura ut hur man tar sig ner den sista biten till hamnen. Lite snirklande men det är bara att köra några ytterligare några hundra meter ner till hamnen.

Vi köpte biljetter till färjan Aqua Jewel, Alpha Ferries avgång 16:30, 10,10 €. Vi hade en slapp dag på stranden söder om färjeläget, helt OK vatten och strand. Taverna som ligger vid stranden, där åt vi och det var ingen höjdare.

Andros
Andros är en grön och intagande ö, med en mycket bruten kustlinje och stora höjdskillnader. Trots det något kyliga mottagandet som vi fick (regn och moln) blev vi mycket förtjusta i denna dramatiska och vackra ö, som är mycket genuin.

Boende: Ostria Studios, Gavrio Andros
Moppe: George bakom vårdcentralen

Ankomstdag lördag
Äntligen kom vi då iväg till Andros efter fjolårets flera fruktlösa försök, vi närmade oss hamnen där vi inte såg några rooms to let, bara ett hotell som låg mitt i byn. Men vad mycket folk som skulle av, det tog ett tag innan PA insåg att det var "ändstation" för färjan, men det var få ö-luffare som vi såg. Det kom inte det några "roomsare" och mötte på kajen, jaha ut och leta, PA iväg. Först iväg till höger från piren räknat, inget där, nytt försök åt andra hållet bakom Super Marketen som låg längst bort till vänster fanns Fanaki Apartments. Men där var inte ägaren hemma.

Frågade på Hellas Flying Dolphin, de hänvisade oss till Ostria som låg 500 m på vägen mot Batsi. Inget direkt ö-luffarställe, men de hade trevliga studios för 40 € per natt. Havsutsikt och lite trädgård framför. Efteråt förstod vi att Ostria var ett mycket bra val, nära stan och ändå bort från myllret och oväsendet i hamnen. De övriga Rooms to let, hotellen/ pensionaten låg närmare Batsi. D.v.s. längre bort från Gavrio. Nu blev det dags för lite shopping, Super Marketen längst bort till vänster hade bäst sortiment.

Andra dagen söndag
Andros bevisade att det är en vattenrik ö, vi fick några droppar på oss vid frukosten på balkongen. Därefter iväg till apoteket med PA:s fot, som hade fått en rejäl inflammation. På apoteket hänvisade de till läkaren, jag fick telefonnummer att ringa på e.m. Moppe hyrdes hos George bakom vårdcentralen, renare moppe och uthyrare har vi sett men det var den enda moppeuthyraren vi hittade. Sedan bar det av söderut mot Chora via Batsi och Stavropeda och Messaria.

Mycket vackra scenerier på vägen, men vädret var inte med oss, mulet och lite kyligt, Andros mycket brutna kustlinje, gjorde att det hela tiden fanns ytterligare en vy som väntade bakom nästa krök. Dessutom finns det god tillgång på vatten, så att ön är mycket grön. Den så omtalade Andros Chora såg på håll mest ut som en "modern" grekisk stad.

Vi fortsatte mot Stenies och Apikia och sedan vidare över ön mot Gavrio, men moppen gillade inte fler backar. Den orkade inte oss båda uppför backarna I fick promenera. Vi vände åter ner mot Chora och åt lunch på en av strandtavernorna (vid vägen mot piren och elverket), den med fartygsdelar på väggen och två stora blå krukor framför ingången. Kalvfrikassé med potatis och gurksallad gott. På vägen hem blev det regn och riktigt kyligt, brrrr…Shorts och T-shirt är inte den rätta klädseln för detta. Den långärmade lammullströjan som jag lämnat kvar i Athen till hemresan, hade suttit fint. När vi väl kom fram till hotellet anlitade PA grekisk sjukvård för första gången, för inflammationen i högerfoten, halva den var blå-röd. Läkaren svarade på telefon och sa att han kommer över till hotellet!!?

Efter en stund kom en ung och entusiastisk läkare, Nickos, som undersökte foten noga, ringde sedan till en äldre kollega på sjukhuset och skrev sedan ut penicillin. Förmodligen så att det räckte till ett helt kavalleriregemente inklusive några av hästarna. Men "hembesöket" kostade inget det var bara för medicinen som jag fick betala 13 €. Sedan tog vi oss ner till strandpromenaden och precis i början på gatan till Batsi ligger en genuin taverna inglasad och med nakna lampor i taket. Vi åt rostbiff på grekiskt vis med potatis och sallad samt lokalt vin 16,50 €, det smakade alldeles förträffligt. Därefter blev det lite kaffe, virre och tiramisu innanför balkongen, men med en härlig utsikt över Medelhavet. Sängen tog sedan emot oss med skön värme.

Tredje dagen måndag
Vi hade fixat en ny och starkare moppe, och körde söderut i det kyliga regnstänket, lammullströjan saknade jag återigen. (Vi hade för säkerhets skull packat torra kläder i plastpåsar i ryggsäcken). Vi körde till en början samma väg som dagen innan men nu fortsatte vi på vägen mot Korthiou. Cirka två km efter Zaganiaris var det en väg till vänster med skylt med ett ortnamn som I kände igen. Vi tog av på den och efter ett tag blev det en grusväg och då började diskussionerna om det var kartan eller verkligheten som gällde, vägen fanns inte med på vår karta. Men oberoende av detta hade vi en hänförande utsikt Korthioudalen och bukten, vi var omgivna av "Andros stengärdsgårdar", som är mycket imponerande, ett riktigt Sysifosarbete att göra dessa stengärdsgårdar. Vi åkte på sydsidan Gerakonas berget, det insåg vi, men inte så mycket mer.

Efter ett tag trodde vi att vi visste var vi var, men den kyrka som vi såg, låg inte där den skulle, eller så hade den flyttat sig? Men i vilket fall som helst valde vi den fina asfalterade vägen österut, men sedan dök det upp en vägkorsning med skyltar som gjorde oss än mer förvirrade, efter visst konfererande tog vi av till vänster. När vi kört den vägen ungefär två km kom ytterligare en vägkorsning med än mer förvirrande skyltar, vi valde återigen vägen österut, den till höger. Det var ju till Sineti den lilla stranden som vi var på väg. Men helt plötsligt befann vi oss på väg ner mot Chora (Andros), hur nu detta hade gått till??

Tapto tillbaka ett antal vägval och vi lyckades med våra nyvunna kunskaper om verkligheten hitta vägen till Sineti. Det visade sig vara en underbar liten vik med som vanligt klart och härligt vatten, klapperstensstrand. En liten sötvattenskälla sprang fram alldeles bakom strandlinjen i den bortre änden av stranden. Efter härliga bad och en värmande sol (välbehövligt), vände vi kosan mot Andros (Chora) för att tanka både moppe och oss själva.

Efter att ha tankat moppen kollade vi lite på Choran och den var inte mer imponerande idag än dagen innan. Det var ett antal imposanta hus och den enda skillnaden för oss var att en del hade mer målarfärg än andra, f.ö. verkade det vara väldigt lugnt i stan. Vi åkte åter bort till vägen mot piren längs stranden, hittade en ny taverna Arkipelag (den ligger in till Super Marketen i början på vägen). Där vi åt den lokala omeletten med potatis, korv och mynta den var god, men den var mycket mäktig. Sedan hade vi lite välbehövlig siesta på den något skräpiga stranden framför tavernan.

Den nya moppen klarade bergsturen, vi stannade och kollade idag igen i Apikia efter Sariza-källan men vi hittade bara fabriken. Men vilka härliga vyer vi hade över berget, mycket klara färger, eftersom regnet tvättat bort allt damm. Lite kyligt var det här uppe på 6-700 meters höjd. Tröjan hade kommit väl till pass idag också.

Hem till lägenheten, varm dusch, insmortning och lite konstgjord värme (Whisky), innan vila. Efter att vi återfått värmen något så när så, blev det dags för lite shopping, vi köpte även biljetter till Tinos med Express Athina 7,20 € kl 19:05 på tisdag. Omeletten hade fortfarande effekt på aptiten, så vi köpte lite extra pålägg, som vi åt med lite bröd sköljde ner det med vin och till efterrätt Kaffe, Brulé och Whisky. Då började värmen komma tillbaka...

Fjärde dagen tisdag
Vi hade en ljuvlig frukost på balkongen med sol och värme. Vi packade våra grejor och drog iväg mot Vitalistranden. Om man kör gatan som går en bit in i byn och parallellt med kajen/stranden så delar sig gatan två körfält (enkelriktat från respektive håll, på var sin sida om några hus). Håll sedan till vänster uppför backen, det är rätt väg om man kollar noga, hänger det en skylt på trekvart där i krysset. Man kan nå vägen från Batsivägen också om man kör cirka 100 m förbi Hotell Ostria och tar till vänster, uppför en backe 75 m så kommer man till den snea skylten (om den nu hänger kvar). Men det är vägen som passerar det antika signaltornet, hittar man inte på annat sätt kan köra mot tornet.

Vägen dit var asfalterad halva vägen resten bra grusväg, härliga vyer och fortfarande mycket klara färger efter regnet. Vitalistranden var en riktig pärla i änden på den bördiga dalen. Stranden ligger mellan två klippväggar, klappersten med många vackra stenar. Som vanligt var vattnet mycket klart och rent. På norra sidan fanns det ett boningshus och ett litet kapell och på sydsidan ett nybyggt lägenhetshotell men det var inte öppet nu.

Vi kollade lite på Tinos vår nästa ö, som vi skulle åka till och vi insåg att vi skulle komma fram lite sent på kvällen. Det kunde vara skönt och ha ordnat logi redan nu, så vi ringde till Nikoleta på Tinos och bokade. Tavernan på stranden genuint grekiskt kök, gott äte, kyckling, sallad och öl för 16 €. Efter bad och siesta så bar det av mot Gavrio igen, moppen lämnades till George, vi packade vår grejor.

Efter ett antal ö-luffar har vi kommit fram till att resväskor med stora hjul och en liten ryggsäck (handbagage) är det bästa sättet att ha packningen. Vi använder dessutom "påsmetoden", en påse för T-shirts, underkläder, pikétröjor osv. Mycket lätt, snabbt och överskådligt sätt att packa våra grejor. Resväskor passar alldeles utmärkt, man slipper att bära och det går bra att dra på vägen/trottoaren. Nästan alla båtar, vill att man ställer bagaget på bildäck, det är bara att "köra" bagaget i och ur båten. Killen i receptionen körde ner vårt bagage till hamnen där vi tog lite vin och vatten i väntan på båten. Express Athina kom en ½ -timme sent, men vi kom iväg mot Tinos. Vi lämnade en genuin ö som vi blivit mycket förtjusta i, mycket lite utländska turister mest greker.