Öluffa i Sporaderna. Del 2. Skiathos & Amorgos

Skiathos

6 juni
Vi åker vidare till Skiathos. Då vi kommer fram på eftermiddagen möts vi av ett stort antal rumsraggare, vi följer med en kvinna, men beslutar oss för att tacka nej till hennes erbjudande. Ann går och letar rum och hittar ett bra rum nere vid båthamnen med en fin utsikt. På kvällen efter middag strosar vi runt i Skiathos, här finns verkligen mycket turister…

7 juni
Vädret har blivit lite svalare, lite molnigt stundtals. Vi besöker Papadiamantis hus. Vi promenerar ut till Megali Amos, tar oss ett dopp. På tillbakavägen kommer en regnskur, som följs av några till på eftermiddagen. Även denna kväll strosar vi runt bl a på bargatan efter intagen middag.

Papadiamantis hus i Skiathos stad.

8 juni
Vi bestämmer oss för att ta bussen ner till Koukounaries beach. Efter en kort stund på stranden börjar det att åska rejält utöver havet. Stranden som är välfylld av turister, töms till 90 %. Vi beslutar oss för att ta oss tillbaka till Skiathos. Vi går utmed hela stranden för att sedan ta bussen tillbaka. Vi lunchar hos Nickos, som ligger på Papadiamantis (huvudgatan) även denna dag. Ett bra ställe om man vill ha något lättare. Det finns väldigt mycket att välja på, allt från gyros till "middagsmat".

På kvällen äter vi på en taverna utmed Papadiamantis som är beläget på en hörna, helt OK mat. Vi har bestämt oss för att resa vidare imorgon och går då och inhandlar biljetter till Athen.

Det är jättebra att man kan lösa kombinerad båt- och bussbiljett till Athen. Detta kan man göra på de tre öarna vi besökt. Det är väldigt bekvämt, för då man kommer till Agios Konstantinos väntar bussen på kajen och det är bara att stiga på för vidare färd till Athen.

Aten

9 juni
Efter att lämnat Skiathos på morgonen anländer vi till Athen vid middagstid. Vi promenerar från buss-stationen till Omonia med våra ryggsäckar, det går bra, det tar ca 5-10 min. Vi reser ut till Pireus med metron, utan att behöva göra något byte. Vi bestämmer oss för att resa ut till Naxos, båten ska avgå kl 16.00. Blue Star är fullbokad, så vi får ta Dimitroula, en långsam båt. Vi har ju hamnat på en av de största resdagarna, den stundande pingsten väntar. Vi handlar med oss mat och drickbart till båtfärden. Båten som är fylld till bristningsgränsen avgår i tid.

Naxos

Det blåser rejält så vi kommer inte fram till Naxos förrän kl 00.30. Det känns väldigt kallt denna natt, men vi får rum snabbt, vi bor på samma ställe vi bott på tidigare och blir körda dit. Vi har blivit hungriga, så vi går och tar oss en bit mat på en av få tavernor som fortfarande har öppet.

Amorgos

10 juni
Vi bestämmer oss efter mycken tvekan att ta Skopelitis till Amorgos. I väntan på avfärd går vi till våra vänner på The Good Heart. Skopan avgår inte i tid, de blir försenade pga att de ska ta med så många bilar på båten som det bara går!! Vi anländer till Amorgos vid 22.30, lite försenade, eller!?

Kostas på Pension Aigion, står och väntar på oss och på vägen vid köttaffären ansluter Mary, hustrun. Vi blir bjudna på lite att äta och dricka, sedan går vi ner till våra vänner på Kamari.

11 juni
Denna dag blir en riktig "slappardag" med bl a läsning på terrassen. Lunch på Kamari och middag på Minoa för att avslutas med kaffe och Metaxa på Kamari.

12 juni
Vid middagstid promenerar vi till Maltezi, oj där står solsängar uppställda! Det är första gången de funnits på plats såhär vid denna tidpunkt i juni. Lunch och middag blir det hos Kamari.

13 juni
Vi tar bussen till Tholaria och vandrar som vanligt till Lagada via kyrkan som ligger norr om byn. Efter svalkande öl på torget tar vi oss ner till Egiali för ett bad. Då vi ligger på stranden kommer en stor båt plus en militärbåt som lägger sig på svaj. Det börjar pratas, jo det lär vara George Bush, inte W. Det stämmer för efter allt fixande med att flytta fiskebåtar som ligger vid kajen kommer slutligen George med följe in till land och åker därifrån, för att besöka något på Amorgos.

Då vi kommer tillbaka till Katapola har Mary varit uppe på rummet och ställt dit nylagad fava, som hon vet att Ann tycker så mycket om. Blir man lycklig, eller!?

14 juni
Denna dag tar vi oss till Maltezi och njuter av sol och bad.

15 juni
Denna dag slappar vi bara och njuter.

16 juni
Vi har redan bestämt att vi inte ska åka tillbaka till Naxos med Skopelitis efter den senaste båtturen. Vi skulle inte kunna åka från Amorgos överhuvudtaget om vi valt Skopan visar det sig, pga att den inte är i trafik. Det går en massa olika rykten, bl a nyttjandeförbud pga av att deras papper inte är i ordning vid en besiktning på Naxos.

Hamnen i  Katapola på Amorgos.

Avresa från Katapola.

Vi åker från Amorgos på kvällen, passerar Naxos, där finns den inte. Var den tagit vägen vet vi inte, vi bryr oss inte heller. Vi kommer till Paros vid midnatt, blir raggade, men efter att sett rummet säger vi nej tack. Då vi går tillbaka mot hamnen, kommer en man Ann känner igen, javisst är det mannen som talar svenska. Vi bestämmer oss för att tacka ja till hans erbjudande om boende. Efter det går vi ner till hamnen och äter gyros.

Paros

17 juni
Idag tar vi bussen till Naoussa. Det är väldigt varmt, ingen vind alls. Efter att vi badat strosar vi runt i gränderna, det är rätt så mysigt. Vi blir hungriga och hittar ett Gyrosställe inne i gränderna och slår oss ner där. På kvällen går vi till en taverna vi besökte 1999, vi tycker faktiskt att de har lika god mat och service nu som då.

Naoussa på Paros.

En gränd i Naoussa på Paros.

Skiathos på Kalimera » | Amorgos på Kalimera »