Resa till Thassos från Finland

RUTTEN: Helsingfors-Aten-Keramoti-Thassos-Köln-Helsingfors
16.-25.4.2007
Några små intryck och kaotiska tankar av Eija
INGA fotos, ni får föreställa er dem själva!!

MÅNDAGEN 16.4
Jag sitter på stationen av Jyväskylä och väntar på mitt tåg till Hfors. Lyssnar på ett radioprogram.
Nån säger där: "I varje människa finns det en tom punkt, var man måste stanna upp och låta tystheten tala.". Just så, detta må vara mitt motto i den grekiska våren!

Sent på kvällen avgår flyget till Aten och landar vid midnatt. Jag går och går i den nya flygterminalen, alla bänkar utan armstöd är förstås upptagna, stolarna i översta våningen vid Mc Donald´s är mjuka. En mycket lång natt!!
Klockan 7 på morronen tar jag bussen till Syntagma, 3,60€.

TISDAGEN 17.4
NÅGRA TEST i Aten:

1. HOTEL TEMPI Odos Eolou:
"mitt" rum nr 26 i femte våningen, ingen hiss, en liten kall vrå (det finns nog en värmeapparat oppe på väggen men vågade inte lämna den på över natten) med fin utsikt mot Likavittos.
Jag får god motion många gånger om dagen! Men hotellet ligger i lugn omgivning vid gågatan, Akropolis i andra ändan av gatan, så är det lätt att orientera sig. Monastraki metro alldeles nära, 6 € till flygstationen. Athenas gatan med sina marknader, Athenas gatan med sina marknader och Plaka & Psirri i närheten. Tror att jag ska bo där också på följande resor, det var nu andra gången på detta hotel.

2. HET HONEYRAKI, 2,50€ i kaféet Rebekkas, Miaouli Street i Psirri
ett härligt färgglatt ställe med trevlig personal
Måste sitta vid bordet ganska länge…!!! FÖRSIKTIGHET!!

Psirri är en mycket intressant stadsdel med många kaféer och klubs (Cubanita Havana Club 28 Kariaskaki t.ex.om du gillar latino!), tavernor och gallerier. På dagen mycket annorlunda än på kvällen, för att inte tala om natten (då jag sov lugnt!).

3.METRO till flygstationen:
gick snabbt och jämnt, jämfört med bussen, men jag tog förstås fel tåg och måste byta tåg på Ethniki Amyna (ändhållplatsen), men där stod vänliga tjänstemän som hjälpte med rätta tåget. DET STÅR EN SKYLT framme på tåget: "AIRPORT", alltså ingen nöd!

ONSDAGEN 18.4
Flyget med Aegean Airlines till Kavala (Hrissoupoli).
Allt gick prima. Gratis saft och saltnötter.
Tog taxi till Keramoti, 11€ (ingen bus) och färjan, 2€! var redan väntande på mig. Snart var jag på väg mot mitt "andra hem", Thassos.
Nu måste jag citera en dikt av ekofilosof Henryk Skolimowski (fri översättning!). Det var han med sin dikt, som för tjugo år sen fick mig att resa till denna ö och det var kärlek för första blicken. Såna saker kan inte förklaras!
"Jag fylles alltid av stora freden när jag närmar mig stränderna på Thassos.
Öns böljande former ser långt borta så profetiska och hemlighetsfulla ut.
Bergens stilla konturer har tystlåten majestätiskhet.
De tar dig kramande emot, inte med skallande hälsningar.
Från dalarna utstrålar känslan av livets djup
" osv.

Och så kom jag till ön.

Allra först i Limenas (Thassos stad) störtar jag ihop med två unga FINSKA damer som sedan många år har bott på ön med sina finsk-grekiska familjer. Det känns mycket oväntat. Där bor bara tre finska kvinnor på ön. Dom är också mycket överraskade och glada.
Går sen till den klippiga udden bakom gamla hamnen och tänder ett ljus i den lilla kyrkan Agii Apóstoli såsom har gjort varje gång efter ankomsten på ön.

Tar bussen till Potos, till den södra delen av ön och till mitt blivande hem, Aegean Villas av Lynne och Jim, ett engelskt par. Och vid ingången lyckas jag att trampa in i färsk cement då Jim och grannen Kiriakos håller på att arbeta just med nya platter. Vilken lyckande entre!!
Dessutom är det onsdag och butikerna i byn är av någon orsak stängda (!), ingen mat i kylskåpet. Alltså till Hakuna Matata, Nikos gyros bar och hem med en stor portion gyros (till mig som äter så sällan kött!) med pommes frites och tsatsiki. Det räckte mig för tre följande dagar med ris och tomater.

TORSDAGEN 19.4
Jag hade tänkt att vila denna dag. MEN så gick det att jag sökte efter en viss vandringsled från Potos till "min" bergby Theologos, 10 km. Början var besvärlig då min annars goda resehandboks info inte stämde på grund av nya hus (det händer ofta så!). Jag hittade nog hjälp och den rätta vägen också. Tredje gången säger sanningen, jag hade nämligen två gånger tidigare försökt detsamma, men förgäves, från ovan nedåt. Nu lyckades det åt motsatt hall.
Man kan inte understryka tillräckligt att man verkligen MÅSTE ha en god resehandbok med sig på bergvandringar. Det är så lätt att gå vilse i stigarnas djungel, jag vet det faktiskt av egen erfarenhet!

Framme i byn stannade jag bara tjugo minuter, ty bussen skulle avgå efter en liten stund och jag ville inte bli väntande två timmar i den alldeles stillsamma byn på siestatiden. Jag var nog nära att missa bussen då "busstationen" hade flyttats på grund av vägarbeten till andra ändan av "huvudgatan". Också tidtabellen hade försvunnit nånstans? Men MYCKET NÖJD var jag med mig själv efter denna härliga vandring.

Det är verkligen så annorlunda att resa på öar i april. Folk målar och spikar, gräver i sina trädgårdar och ingen har tid att fästa uppmärksamhet med en ensam vandrare. Det GILLAR jag verkligen!
Jag bodde i lugn omgivning vid åkrarna. Förutom att hundarna skäller överallt vid alla tider på dygnet (vi har tre stycken i vårt hus, jag älskar ju hundar!), katterna slåss på nätterna (vet inte hur många i huset, den lilla gråa är den sötaste!), tupparna gal på granngården, i synnerhet på morgonkvisten, fåren bräker på dagen bakom huset och getternas klockor klingar och plingar som orkestern på bergen. Dom är livets ljud!

FREDAGEN 20.4
Den dagen jag hittade DEN TOMMA PUNKTEN inne i mig!!

Föreställa er en brant som faller in i det blåa havet, i bakgrunden de vänliga bergen, solen skiner klart och där på den högsta branten står i ringen tolv vita höga marmorhällar md meditativa symboler. Där i mitten av hällarna ligger en låg sten på vilken man kan sitta.
Det är ett mycket unikt ställe, planerat och byggt av arkitekt Johannes Matthiessen och 35 elever med tre lärare från Steinerskolan i Stuttgart tillsammans med skulptör Kostas Lovoulos och andra konstnärer och invånare i Limenaria. Stället heter "Kronan av Limenaria".
Om man har tid att sitta där i all lugn och ro, helst ensam, kan man känna otrolig urgammal fred och gemenskap med hela kosmos. Tystheten talar. Man måste bara lyssna på den och kanske får man nya svar! (Om det är er för svårt att föreställa er detta ställe, hittar ni säkert genom att googla t.ex. Die Krone von Limenaria fantastiskt fina bilder!)

21.-23.4. KORT SAGT
-gjorde en spännande vandring med getter och måsar på den närmaste branta halvön och hittade en av världens vackraste soptipp!

-därefter (inte på grund av avfall utan hettan!) var jag tvungen att kasta min "vinterpäls" i havet, kyligt men uppfriskande!!

-vandrade på nytt till Kronan av Limenaria och därifrån tillsammans med en gammal ensam rörelsehandikappad hund som plötsligt dök fram där oppe, två kilometer ned till Limenaria via Metallia stranden (hörde senare till min stora lättnad, att hon har sitt hem nära idrottsplatsen och har svår arteoklerosis, men brukar vandra där omkring!)

-städade "hemmet"

-smekte den gråa kattungen i vårt hus hundrade gånger
-målade stenar och gav till gåva
-for tillbaka till fastlandet och vandrade MÅNGA kilometer på sandstranden i Keramoti
-märkte att folk kastar alla sina sopor på dessa härliga stränder och i pinjeskogen där nära
-bodde på hotel Holiday och talade om alla problem i grekisk miljövård med herr Tataridis, ägaren av hotellet. Han vet allt om Nestos Delta, fåglar och naturvården på området.
-såg många STORKAR på lagunen av Keramoti

24.4.
Flög över de snötäckta bergen in i värmeböljan (30 grader) till Köln, där jag satt på kvällen med hundrade av sommarklädda människor vid Rhein.

Men det är en annan berättelse!

Följande morron flög jag till det kyliga Finland!