Öluffa i Dodekaneserna. Del 1. Rhodos och Symi.

Nyttig info Rhodos/Grekland:
Kim Sjögren på Triton Holidays +302241021690, han fixar allt, han har kontakter över hela Grekland.

Avresedag söndagen 27 juni
Mot Svågertorp till Köpenhamnståget avgång, transport från Trelleborg av kära dottern. Vädret var mulet och lite kyligt, 14 grader i luften. Iväg mot Kastrup med tåget, lite medhavd fika och Ozou innan vi tog oss an kön till incheckningen. Det var ingen kö så vi trodde att vi kommit fel, lite undrande var vi.

Rhodos transfer
Som vanligt blev PA nostalgisk när vi närmar oss Rhodos, den första grekiska kärleken! Men skillnaden från förr och nu, ökar från år till år, allt blir mer exploaterat, vilken trafik, mängden folk, hotell, barer restauranger mm.
Som sanna ö-luffare tog vi bussen in till stan, 2,20 € per person, bussarna går minst en i timman, lite glesare mellan kl 15 till 17.

In till stan kul att åka buss, det blir lite annorlunda med en del stopp på vägen men mest turister. Men va det har blivit mycket hotell och annat längs vägen, jag kommer ihåg när det nästan var tomt på hotell efter Rhodos Palace ut mot Paradissi. Vi landande bakom saluhallen i Mandraki, in och letade efter något vettigt matställe. Vi hittade ett som inte var så väldigt turistiskt, vi behövde mat och det fick vi helt ätbart. Vi åt kyckling och moussaka med Mythos 19,50 €. Vi parkerade våra väskor på tavernan och strosade runt i Mandrakihamnen, massor av lyxbåtar, Kon-tiki restaurangen hade fått ett ordentligt lyft, en takvåning bl.a. PA insåg plötsligt att solskyddsmedlen före, efter och under låg kvar hemma! En liten shoppingrunda fick vi ta inne i saluhallen, där fanns allt, inga problem.

Vi hämtade våra väskor och drog till Kolonnahamnen och Pride Dodekanisos. Kajen ligger vid sidan om Kolonna, till vänster nästan längst bort var tilläggsplatsen. Vi hämtade våra PPT (Pre Paid Tickets, Kim hade fixat). Priset var 15 € per person, avgång kl 19:15, gott om tid för lite filosoferande och en första ordentlig tillvänjning av värmen. Vi drog iväg på utsatt tid och anlände kl 20:10 till Symi, där var det betydligt lugnare.

Symi

Nyttig info:
Taxas Super Market nere i byn förbi kyrkan, Opera House Hotel, +30 22460 72034, 71856, Glaros rent a bike nästan borta vid klocktornet, Tritonbåten ligger på Pedisidan, bageriet ligger vid bron, apoteket ligger på Pedi sidan, ATM nere vid båtrampen.

En ö som jag besökt många gånger som dagsturist och förfasat mig över allt turist på burk, och trängts med alla andra som kommit med båtarna från Rhodos. Men vilken skillnad att bo där och dra ifrån "stan" när horderna väller in från Rhodos. En mycket vacker och fridfull ö, med mycket att vackert och spännande att upptäcka.

Ankomstdag söndag 27 juni

Utsikten från rum 32 Opera House Hotel på Symi.

Utsikten från rum 32 Opera House Hotell.

Vi njöt av seglatsen in i den vackra hamnen, lugnt och stilla. Vi hade kollat en del boende på resan ner och på överfarten och konstaterat att det finns ju en hel del boenden. Inget lyxigt nu bestämde vi som vanligt, men säga en sak och göra en sak är helt skilda saker.

Vi såg några roomsare på kajen, bl.a. en äldre gentleman med en skylt Opera hotel på, PA hade ett minne av det var ett dyrt place. Trötta och lata som vi var hängde vi på han hade rum för 40 €, helt okej inom budgeten. Vi iväg i en Merca buss (med något hög ljudnivå på växellådan), billigt verkar det inte bli tänkte PA. Men vi åkte med en bit bort i byn. Vi blev visade ett rum som var helt okej utrustat men låg lite mörkt och eländigt till. Det ville vi inte ha, men då blev vi visade rum 32, ja jösses en stor flott 2 rums studio (försäljartrick lurar även en gammal nasare). Den innehöll allt t.o.m. duschdraperi, balkong och altan. Nu blev det svårt 60 € (130 € på dörren), det var över smärtgränsen att pruta ytterligare på priset gick inte trots ihärdiga försök. Men vi var redan fast så vi slog till, det var ju början på semestern vi kunde ju lyxa till det lite, tyckte vi.

Vi såg visserligen inte havet ifrån altanen, men det var en härlig vy över byn och bergen! Mycket trevligt boende, allt fungerade på ett mycket o-grekiskt sätt. Vi hittade en Super-Market en bit ner i byn till vänster om kyrkan, Taxas, mycket välsorterad, de har både Gordons och Schweppes Indian Tonic. Innan natten satt vi en stund på altanen, härligt tyst i byn, en riktig grekisk afton. De härliga sängarna mötte oss på halva vägen.

Andra dagen måndag 28 juni
Efter en härlig natt och ljuvlig morgon, nu ville vi ha FRUKOST, ner till Taxas för inhandling av ägg, bacon mm. Bröd fanns i bageriet bortom bron till vänster. En mycket härlig frukost, vilken start på ö-luffen, vi njöt i fulla drag.

Nu skulle det hyras moppe, hela ön låg där för att utforskas av oss, ner i byn längst ut på kajen till vänster vid kyrktornet, ligger Glaros stort utbud av moppar, men mindre bra försäkring. Vi hyrde trots allt en 125:a för
16 €/dag.

När vi kom iväg hade horderna med turister från Rhodos kommit, hela hamnpromenaden runt om var full med folk! Vi kryssade oss ut ur byn med viss möda mot Pediviken via Eko-macken som ligger till vänster när det börjar gå ordentligt uppför, det ligger en liten strand strax bortom macken. Moppen fulltankad sedan gick det upp, upp vilka vyer över hamnen, ön och bort mot Turkiet. Ner till Pediviken, men det var en stor besvikelse, en enda liten ynka strandremsa 1 ½ m bred och några tiotal meter lång, sedan var det hus/hotell för resten av stranden.

Nej iväg mot Panormitis över bergen, lite kyligt över bergen, men vilka vyer vi hade, helt fantastiska över denna omväxlande karga och ibland lite skogsklädda ö. Utflyktsbåten med massor av folk hade just anlänt till Panormitis, den kvinnliga delen av oss fick utslag, där kunde vi inte vara!
Tillbaka mot Marathoundastranden (getstranden) där var det ganska lugnt, stranden består av lite större runda stenar, badskor lämplig utrustning och vaksamhet med allt ätbart i packningen, ett antal getter finns på stranden som undersöker allt som doftar något ätbart. En taverna ligger vid stranden, men de har staket runt om mot alla getterna.

Marathoundastranden eller "getstranden" som den även kallas. Symi.

Marathoundastranden eller "getstranden" som den även kallas.

Men viken är mycket lugn och härlig, solstolar (förmodligen bjuder badbåten på dessa), det var vi och sju ytterligare par på stranden, ingen större trängsel. Vi åt en lättare lunch på tavernan, sallad, melitzanes och Mythos 17,50 €. Därefter fortsatte vårt vilda badande och solande, i respektive det härliga vattnet respektive solstolarna.

Hemfärd över bergen, återigen såg vi många vackra vyer över ön och ut över havet, nästan ingen trafik på vägen. Hem till den något lyxiga lägenheten, där vi genomförde den sedvanlig sköljning och insmortning av de vackra kropparna, samt den för det osmotiska trycket helt nödvändiga vätskejusteringen.

Därefter en härlig siesta, våra kroppar började vänja sig vid det behagliga och slappa ö-luffarlivet. Ner till byn för lite middag in i en gränd, där låg Taverna Meraklis, lamm i ugn, lite sallad med vin 23 €. Något trötta tog vi vägen om Super Marketen där vi köpte bl.a. lite Tiramisu. Vi avslutade kvällen på altanen med lite Whisky och Tiramisu, gott, helt lugnt i byn endast lite sorl på avstånd, ett och annat hundskall hördes.

Tredje dagen tisdag 30 juni
Frukost och iväg bort till Niboriosstranden (eller "sorrystranden" som vi döpte den till, inte av elakhet utan med humor och värme, alla som varit på tavernan förstår varför vi kallar den så) som ligger norr om byn, en härlig liten vik med sand/grusstrand, Taverna Metapoutis, solstolar och parasoller. Varsin Mythos sedan iväg mot mer fjärran mål, här kunde vi ju inte vara det var alldeles för nära byn.

Vi letade efter vägen/stigen till Agia Marina men vi misslyckades (för dålig karta). Tankning av moppen nere i Pediviken och nya planer, vi drar mot Panormitis. Precis utanför Chora ser vi en skylt Ag. Marina in till vänster, nu blev det lite extra fart på de få grå cellerna. Men Ag. Marina skulle ju ligga norr om Pediviken??? Men vi är ju inte rädda för lite extra äventyr så in på vägen, den första biten grusväg, där låg en liten kyrka till höger, get/fårgrind och därefter fin betongväg, som slutade vid en kyrka mm!
(Nu med en bra karta i hand vet jag att den lilla kyrkan vid vägens början heter just Ag. Marina och kyrkan mm vid vägens slut heter Zoodhochos
Pigi M).

Ut på vägen mot Panormitis igen, över bergen med de härliga vyerna ner mot klostret, där såg vi en väg in till vänster, en riktigt "rälig" (förskräcklig på skånska) väg men enligt den något tvivelaktiga karta som vi hade skulle den leda till Faneromeniviken. Men inte gjorde den det inte, vägen tog helt enkelt slut, någon stig såg vi inte heller så lite slokörade åkte vi tillbaka mot huvudvägen. Där såg vi ytterligare en "rälig" väg upp till höger från vår väg, inte kom vi till någon strand på den vägen heller, men vi fick en härlig åktur genom pinjeskogen. Vägen slutade i en olivodling, en stig ledde mot havet men blev mycket brant den sista biten ner mot havet.

Behov av ett bad var överhängande, överhettningen började komma smygande, vi drog ner till getstranden (Marathounda) igen för några härliga dopp i det klara vattnet. Efter väl förrättad avkylning kom matsäcken fram, det satt fint med lite mat och dryck.

När solen kommit ner bakom topparna blev det hemfärd till vårt lyxiga viste. De vackra kropparna sköttes om både in och utvändigt enligt våra väl beprövade metoder. Efter den härliga slummern i det svala och väl tilltagna sovrummet, diskuterade vi lite Symi med norskan i lägenhet bredvid.

Hon berättade att hon och hennes tvillingflickor egentligen var här på "pilgrimsresa" (hon var på intet sätt religiös). För 17 år sedan var hon här på Symi och i Panormitisklostret, där hon bad om att bli med barn. Inom ett år efter besöket där föddes tvillingarna. Hon påpekade att man inte kunde vara nog försiktig med vad man bad om i klostret.

Efter denna fantastiska historia drog vi oss ner till gränden och stamstället Meraklis, Ouzo, stifado, Imam vin mm mycket gott 25 €. Vi köpte lite glass med oss på vägen hem för altanen. Lika tyst och sammetslikt som de övriga kvällarna, härligt att sitta där och bara njuta över en virre och lite glass. Sömnen blev djup och lång efter väl förrättat värv under dagen.