Öluff till Kalymnos och Astypalea. Del 1.

Den här luffen blev till av en slump. I slutet av december månad så kollade jag lite på skoj biljettpriser på nätet. Tänkte att Apollo brukar ju ha så dyra biljetter nuförtiden så jag får väl se vad dom tar i år. Vet inte varför jag just tittade på från Santorini till Göteborg den 19/6. Blev nästan chockad när jag såg att biljetterna kostade bara drygt 500 kr/st. Så billiga biljetter hade vi aldrig hittat förut, så jag kände att jag måste bara boka.

Det stämde ju förstås inte så bra med Kalymnos som jag hade bestämt mig redan för, så då fick jag börja planera in andra öar också. Eftersom Amorgos stod högst på listan av obesökta öar, så var det ju själklart val. Nu förstod jag ju att en eller två veckor inte räcker till den här gången och blev lite svettig när jag visste att jag måste föreslå 3 veckor för äkta mannen. Konstigt nog så blev det inga protester när jag förklarade läget. Då var det bara och börja planera rutten och kolla båtar och flyg tvärs över Europa. Lyckades få bra priser på alla flygbiljetterna.

Den 29/5 vid 3 tiden på natten var det dags och börja äventyret. Som många vet, så är det inte rakaste vägen till Kalymnos som gäller från Göteborg!! Först var det byte i Köpenhamn och därifrån till Aten. Där lämnade vi snabbt väskorna till förvaring och hoppade i bussen, raka vägen till Syntagma och Plaka för några timmar. Det var bra varmt den dagen. Inte som i januari som jag har varit där förut! Ville gärna visa mannen Adonis och favorittavernan osv. Hann på den korta stunden hälsa på flera som kände igen mig. Vi åt lunch och sedan var det och gå runt en liten stund och in i bussen och tillbaka till flygplatsen igen.

Planet till Kos gick vid 20 tiden och vi var framme en timme senare. Då var det och ta första taxin man såg och raka vägen till Mastihari för att hinna med sista båten till Kalymnos. Det gick fint. Båten väntade tills alla från Atenplanet hann med. Efter ca 20 minuter så var vi framme "hemma" igen. Taxi-Jannis väntade på oss och körde oss till Nefeli där vi var väntade och välkomna som vanligt. Det var en gammal Kalimeravän, Liss som var i baren och väntade på oss också. Det var en trevlig överraskning. Klockan var mycket nu och det var gott och lägga sig och känna att äntligen var vi framme och hade en härlig vecka framför oss.

Kalymnos. Nefeli.

Nefeli på Kalymnos.

Nästa morgon var det söndag. Då var det för min del att hoppa upp och gå till kyrkan som ligger på andra sidan vägen, mittemot Nefeli. Det gör jag varje gång vi är på Kalymnos.Det hör till. Går aldrig i kyrkan annars, varken här eller i Grekland, men vill gärna göra det där. Tanterna börjar känna igen mig nu. Sedan gick dagen åt och bara njuta av och vara där igen. Bada, gå runt till olika ställen och hälsa på vänner och bekanta. Alla var glada och se oss igen och tvärtom förstås.

Det var sorgligt och se att så mycket var nerlagt och stängt och folk oroade sig för att det var så lite turister.

Vi hyrde bil i 2 dagar. Åkte till Emborios till Harrys Taverna och hälsade på familjen som var dom första vännerna jag fick i Grekland över 20 år sedan. Det var fantastiskt fint där som vanligt och mezen underbar. Vi passade på och bada också förstås, Tillbaka åkte vi hem den nya vägen runt bergen till Vathydalen och Pothea.

En dag hade vi glädjen att ha Monica som guide i Pothia. Hon visade oss ett galleri och det nya fina arkeologiska museet. Verkligen sevärt. Sedan satt vi i hennes favoritfik och åt smaskiga kakor och hade det väldigt trivsamt. Passade också på och köpa massa oregano och timjan av min kryddgumma i Pothea.

Harrys Restaurant i Emborio.

Kalymnos. Pothea.

Pothia.

Det blev förstås många promenader med kamera. Vädret var "lagom" Inte den värsta hettan, så man orkade röra på sig. Det var så kul att några Kalymnosvänner från Norge och Sverige var där samtidigt nu också som många gånger förut och så fick jag träffa Eva från Norrland till slut också. Så på kvällarna, efter tavernabesöket satt vi i baren på Nefeli och umgicks och hade det mysigt.

Telendosbesök blev det också förstås. När vi gick förbi åsnan Odysseus så började de skria oss rakt i örat. Vackert var det inte, men hoppas att det var av glädje! Vilken god auberginesallad vi åt där, mums.

Åsnan Odysseus på Telendos.

Efter en dryg vecka var det dags för vidare äventyr. Nu var det som allt det nya skulle börja. På söndag morgon klev vi på båten Diagora, som skulle ta oss till Astypalea för ett par dagar före vi skulle till Amorgos.

Kalymnos- Astypalea.

Hamnen på Kalymnos. Mot nya äventyr.