Semester i Agios Isidoros på Lesbos. Del 1.

Lesbos, Agios Isidoros, den 22-08 till den 29-08

Söndag den 22 augusti
Äntligen var vi på väg till Agios Isidoros i Plomaridistiktet på Lesbos.

Planet lyfte vid 17-tiden från Kastrup och landade vid 21-tiden lokal tid. Apolloguiden tog emot oss och visade oss till rätt buss som tog oss till vårt hotell. Vi var framme vid vårt hotell, Pebble Beach, vid 23-tiden. Vi fick nycklarna och tittade på rummet som såg bra ut men värmen slog emot oss så beslöt direkt att här måste air-condition till för att vi skulle kunna sova. 40 euro kostade det men det visade sig att det var väl använda pengar.

Måndag den 23 augusti
Vi vaknade vid åtta-tiden på morgonen och gick direkt ut för att köpa frukostmat i supermarket. Därefter blev det frukost på balkongen med en härlig havsutsikt.

Agios Isidoros på Lesbos.

Mätta och belåtna började vår utforskning av de närmaste omgivningarna. Vi tog en promenad in till Plomari. Vägen dit var starkt trafikerad och väldigt smal på vissa ställen, dessutom fanns det ingen gångbana. Väl framme i Plomari gick vi runt och tittade på den lilla staden innan vi gick ner till hamnpromenaden för att äta lunch. Naturligtvis blev det grekisk sallad och en flaska retsina. Nu kändes det riktigt härligt.

Fetaost. Lesbos.

Vi gick hemåt efter lunch och tog ett dopp i poolen på vårt hotell. En härlig saltvattenspool som inte luktade ett dugg klor. Efter doppet gick vi en promenad till Varvara, en liten by några kilometer bort.

På kvällen gick vi en liten sväng i "vår" by för att kolla in matställena. Denna kväll fastnade vi för Sunset Taverna. Vi beställde lambshops, tzatziki och en var sin Mythos. Nu fanns tydligen inte Mythos så vi blev serverade Alfa öl istället. Tyvärr blev vi väldigt besvikna på maten. Lammkotletterna bestod nästan bara av ben med lite övergrillat kött i ena kanten. Dessutom var eländet okryddat. Utsikten över havet och solnedgången var däremot bedårande. Vi kom i säng vid tolvtiden denna vår första riktiga semesterdag.

Tisdag den 24 augusti
Efter vår vanliga balkongfrukost gav vi oss av på en långtur. Vi beslöt att gå till Melinta ca 9 km väster om Agios Isidoros. Vi packade våra ryggsäckar med vatten och badkläder och gav oss iväg strax efter klockan nio på morgonen. Vi tog det lugnt och stannade och njöt av den fina utsikten och de vackra vyerna längs vägen.

Efter Plomari var trafiken nästan obefintlig så det var ett rent nöje att gå på den vägen. Det fanns flera små källor där vi kunde svalka oss och skölja fötterna som kändes två nummer för stora. Väl framme i Melinda kände vi att det var dags för lunch. Vi gick till Marias taverna och beställde octapus, kalamares, grekisk sallad och en flaska retsina. Maten var alldeles utomordentligt god. Efter maten gick vi ner till den fina stranden för att ta ett dopp. Härligt vatten i fin miljö.

Melinda. Lesbos.

Efter badet var det dags att dricka kaffe. Vi gick upp till tavernan precis ovanför stranden. Därefter var det dags att gå hemåt igen. Vi gjorde ett stopp i Plomari där vi tog en ouzo på torget. Vi satt och tittade på det stilla livet som förflöt i den lilla staden.

Väl hemma igen gjorde vi oss i ordning för kvällens middag. Denna gång blev det restaurangen på Pebbles beach som fick servera oss middag. Vi beställde in stifado och var sin Mythos. Stifadon var helt sagolikt god. Efter maten gick vi en runda i byn innan vi gick tillbaka till baren på vårt hotell där vi tog var sin ouzo innan vi stupade i säng efter denna innehållsrika dag.

Onsdag 25 augusti
Frukost på balkongen och därefter en tur upp i bergen genom olivlunden och sedan ner till Trigonas och därefter genom Plagia och ner till vår by. I alla fall var det så vi tänkte oss dagens äventyr.

Vi gick upp i berget, solen stekte och vi dröp av svett. Olivlundarna var oändliga och vi förundrades över de vackra trädens former.

Oliver. Lesbos.

När vi trodde att vägen skulle dela sig och att vi skulle se en vägvisare till Trigonas stod vi plötsligt i ett vägskäl utan vägvisare och dessutom tre vägar att välja på. Vi gick på vår magkänsla och vandrade vidare upp i bergen. När vi gång på gång tvingades välja väg utan att veta om det var rätt och solen stekte oss allt mer beslöt vi att ta det säkra före det osäkra. Vi vände och gick hemåt igen. Inte trevligt men vi ville inte riskera att få värmeslag uppe i bergen utan att veta var vi var. Väl nere i Agios Isidoros åt vi lunch på den lilla lokala tavernan i byns början. Som vanligt blev det grekisk sallad men denna gången utökade vi vår lunch med saltade inlagda små sardiner.

Efter maten gick vi hem till hotellet och placerade oss i var sin solstol under ett parasoll. På kvällskvisten blev det en ouzo på balkongen.

Vår middag intog vi på Poseidon, en taverna ända nere vid havet med en väldigt fin utsikt. Tyvärr var maten inte i klass med utsikten. Vi beställde pork souvlaki, tzatziki och Mythos. Grillspetten var under all kritik. Helt råa inuti och totalt i avsaknad av kryddning.
Det blev baren på vårt hotell igen där vi beställde ouzo igen. Denna gång kändes den vattenskadad och blaskig.

Torsdag 26 augusti
Vi gick upp som vanligt och åt vår frukost på balkongen. Vi beslöt att än en gång försöka ta oss till Trigonas över berget. Denna gång var vi bättre förberedda med en bra karta, massor med vatten och apelsiner.

Det tog cirka två timmar över berget. Rejält svettigt var det. Väl framme i Trigonas drack var sin Mythos på tavernan.

Den grekiska ölen Mythos.

Vi tog stora vägen genom Plagia och ner till Agios Isidoros. På vägen ner mötte vi en grekisk man som vi började prata med. Han bjöd oss hem till sin taverna i Plagia.

Vi gick hem till vårt hotell där vi åt lunch. Grekisk sallad, kalamares och retsina.

Grekisk sallad, kalamares och retsina.

Efter det gick vi till den fina stranden i Agios Isidoros några hundra meter bort. Det är en alldeles underbar strand som fått blå flagg. Att hyra två solstolar och ett parasoll kostade 4 euro. Vi njöt av stunden och det fina badvattnet som just denna dag var 25 grader. Vi drack vårt eftermiddagskaffe på stranden och var hemma igen vid 18-tiden.

En stunds vila på balkongen där temperaturen trots skugga visade på 40 grader. Vi vågade inte riskera att få usel mat en gång till så vi tog det säkra före det osäkra och åt på vårt hotell. Vi beställde in svärdfisk och retsina. Det var en riktig lyckoträff. Vi blev serverade en utsökt middag. Svärdfisken var för ovanlighetens skull dessutom färsk. Vi satt länge och njöt av den härliga natten.