Öluffa till Rhodos, Symi, Tilos & Nisyros. Del 2.

Tilos

Nu hade vi ännu mer tur för på kajen stod en man och ville att vi skulle följa med och titta på hans boende. Och vilket boende. För 30 € för ena rummet och35 € för det andra fick vi 2 helutrustade kanonfina rum. 10 meter till stranden med egna solstolar. Hotell Saveena.

Tilos. Hotell Saveena.

Varje dag fick vi en smakbit av något inhemskt av frun i huset. Vilken gästfrihet. Dagen efter hyrde vi vespor för att ta oss runt även denna ö. Vi besökte återigen ett kloster men denna gång låg klostret högt uppe i bergen. Klostret användes inte men höll på att renoveras.

Vägen upp var slingrig utan vägräcken och ganska mycket sten på vägen men när man väl var uppe var det värt besväret. Vattnet som rann ur källan var välkommet gott. Vi besökte Megalo Horio, den gamla huvudstaden, Mikro Horio en stad som blivit övergiven p.g.a. vattenbrist och nu beboddes av getter och en katt som visade oss runt och grottan där man funnit rester av dvärgelefanter.

Tilos. Mikro Horio.

Intressant var den lilla amfiteatern, när man stod i mitten på den var det som att prata i en högtalare.

Tilos. Elefantgrotta.

På Eristos Beach åt vi en fantastisk lunch. Det var många, de flesta greker, som tyckte om att sitta vid vattnet och äta i denna lila fiskeby som i stort sett bara bestod av 2 eller 3 hus.

Den sista ö vi besökte var Nisyros.

När vi kom till hamnen fanns ingen som kom och frågade om vi ville ha någonstans att bo. Vi gick igenom nästan hela staden innan vi hittade Hotel Porfyris 37 € för 3 nätter/rum med frukost och saltvattenpool. Bra frukost.

Som vanligt tog vi oss fram på vespor. Längs havet förbi övergivna hotellbyggen och svarta stränder åkte vi upp till vulkanens båda byar, Emborios och Nikia.

Nisyros. Emborio.

En fantastisk utsikt över vulkanen. Visst ville vi se vulkanen lite närmare också, så vi tog den slingriga vägen ner en tidig morgon för att slippa alla turister som kommer från Kos mitt på dagen. Det blir också fruktansvärt varmt när solen står som högst. Det rök, pyste och luktade svavel från hål ur jorden.

Nisyros. Vulkanen.

Nisyros. Vulkan.

Mäkta imponerande i dessa tider när Islands vulkaner har börjat spruta lava.

Efter tre nätter är det åter dags att ta färjan tillbaka till Rhodos. Vi bokade 3 nätter i Ixia igen men nu på Hotell Nathalie. Kan verkligen rekommenderas. Den finska tjejen i receptionen är fantastisk. Mycket bra frukost och även här fanns pool.

Vi tog bussen upp till Lindos för alla sa att man måste se Lindos. Fullt med folk men en jättefin strand där vi badade i varmt och skönt vatten.

Sista dagen ägnade vi oss åt shopping i Rhodos stad innan vi var tvungna att åka hem till ett kallt Sverige igen. Men vi återkommer nästa år igen till vårt älskade Grekland men då blir det en annan ö.

Hälsningar s
Ingela och Mange
Kerstin och Kjell

Nisyros på Kalimera » | Tilos på Kalimera »