Jag vill tillbaka till Naxos! Del 1.

Äntligen kom jag iväg till Grekland och ön Naxos! Som jag längtat, så länge! Jag velat åka så många gånger men aldrig kommit iväg pga många olika orsaker. Men nu äntligen (!) kom jag iväg och överlycklig var jag!

För en vecka i mitten av juli (16-23) tog jag min ryggsäck och åkte iväg. Det på egen hand, utan resesällskap. Kände mig som ett barn på julafton! Pirr och härlig spänning flöt genom kroppen. Med hoppsasteg gled jag in på Arlanda, checkade in, gick på planet. Nu var jag på väg! Ja, med stor glädje och nyfikenhet åkte jag iväg till Naxos. Jag hade inte varit på Naxos innan, utan bara hört talas om ön via andra som varit där. Att det var en fantastisk ö, fina och härliga stränder, etc. Så jag blev ju så klart nyfiken och ville själv uppleva ön. Så nu var det min tur!

Då det inte går några internationella flygningar direkt till Naxos, blev det istället landning på ön Santorini. Därifrån blev båt till Naxos. Hela resan tog hela dagen, men vad gör väl det när man har semester och härlig sådan? Så fort vi hade landat kände jag att huvudet snurra runt för att hinna se så smycket som möjligt. Spännande och med stor nyfikenhet spirade i hela kroppen!

Bussresan från flygplatsen ner till hamnen på Santorini gick bra till en början. Annat var det när vägen började gå som serpentinväg och det var stup precis vid kanten. Då kände jag mig inte riktigt så kaxig. Jag är höjdrädd, så jag tittade inte ut alls. Några bilder blev ändå tagna på utsikten och hamnen. Det tack vare en annan resenär. Tack snälla söta du som fotograferade åt mig!

Vägen till hamnen på Santorini.

Båtresan mot Naxos var verkligen härlig. Jag älskar att vara på sjön, då jag är uppväxt med det och att vara i en skärgård. Love it! Kanske inte världens bästa båt, men den duger ändå rätt bra och besättningen verkade veta vad som krävs ute på skön. Soligt, havsluft, vind i håret - vad mer kan man begära? Många härliga människor som jag träffa på båten. Wow!

Resa med båten Alexander mellan Santorini och Naxos.

Väl framme på Naxos var det dags att leta upp hotellet. Då mitt hotell inte hade sån service att komma och möta upp vid hamnen, så var det tur att jag hade karta och kompass för att kunna leta på egen hand. Inte så kul kanske, men det gick då jag hade fått tag på bra karta. Jag bra slut och svettig när jag kom fram och checkade in, så det var skönt att komma in på rummet med AC. Var en stund på rummet och plita lite, innan jag tog mig ut för att lokalisera mig om vad jag hade i kvarteret, närmaste vägen ner till stranden och stan.

Åh, vad jag njöt av att vara framme och äntligen på Naxos! Ni anar inte vilken glädje jag kände i kroppen.

Under hela veckan var jag på stranden för att sola och bada. Mycket härligt! St George-beach - vilken fantastisk strand. Love it! Härlig bukt med len sand att borra ner tårna i, och långgrundt. Det passar mig mycket bra, då jag annars är en badkruka. Fast den här veckan badade jag otroligt mycket för att vara mig. Det var så härligt! Åh, vad jag njöt!