En vecka på Andros i april. Del 2.

DAG 4 Söndag 8/4
Efter en lång frukost sitter vi och läser och stickar på vår goa läiga plats. De friterade kakorna med nötter och honung som Kery bakat smakar fint efter frukosten. Vi promenerar genom Chora och tar oss längst ner mot den lilla bron som leder över till den lilla ön där det förr fanns ett fort. Där är det några som badar och solar. Vattnet ser så inbjudande ut men för oss behöver temperaturen i vattnet stiga en bit över 20 grader innan något bad blir aktuellt. Vi går hem och lagar till lunch av resterna från gårdagen middag innan det är dags att sova middag.

Middag intar vi på samma ställe som dag ett. Det blir Grekisk sallad, saganaki, calamares, grillad fläskkotlett (modell jättestor) 1kg rött vin och notan landade på 29€. Maten är väldigt god och de är väldigt trevliga.

Lite goda kakor inhandlades i bageriet som tillbehör till kaffet på uteplatsen.

DAG 5 Måndag 9/4
Vi äter frukost ute men flyttar in för att läsa och sticka då det är betydligt kyligare idag. Vi går ner till bytorget vid lunchtid och sätter oss vid det lilla stället till vänster om portalen. Vi beställer in en liten tallrik med blandade rätter och 1/2 kg rött. När den lilla tallriken kommer in så tror vi att de missuppfattat oss och gett oss den stora. Så är icke fallet, det är den lilla vi fått in och det är väldigt mycket mat av alla de slag. Efter en stund kommer regnet och vi flyttar inomhus. Två äldre greker beställer in ytterligare 1/2kg rött till oss. Han som driver stället hälsar att de förstår att vi är från Europa och att de är tacksamma att vi håller ihop nu när Greklans har det svårt.

Vi säger att vi är från Sverige och då lyfter den ene herren händerna i luften och ropar Olof Palme och ser lycklig ut. Nu är de igång båda de äldre herrarna och pratar oavbrutet på grekiska och kyparen gör vad han kan för att försöka översätta. Det är inte helt lätt. När herrarna går tar de oss i hand vi gör allt för att tacka för deras gästvänlighet. Vi går hem för vår middagslur i regnet.

Det är mörkt, regnigt och blåsigt denna kväll. Vi promenerar ner till andra sidan av Chora där vi åt lunch dag 1. Vi beställer in sallad med lokal ost, kokta bönor och grillad fisk och 1kg rosé. Notan hamnar på 29€. Vi blir bjudna på inlagd pomerans och någon annan frukt vi inte riktigt vet vad det är. Innan vi går hemåt får vi dessutom varm raki med honung som smakar så gott.

Nu var det bara att gå hem för att packa. Vi skall lämna Andros med färjan som går kl.10.15 imorgon. Kery har bevakat alla nyheter och ringt sina kontakter under hela vår vistelse för att se hur det blir med färjestrejken. Nu vet vi att det kommer att vara strejk tisdag och onsdag. Trots det går det en färja imorgon och den skall vi åka med.

DAG 6 Tisdag 10/4
Vi ställer klockan på 07.00, äter frukost i lugn och ro. Det blåser, regnar och är lite råkallt. Svårt att förstå att häromdagen satt vi i shorts och njöt av solen. Kery kör oss den lilla biten till bussen som skall avgå från Chora kl.08.30. Busstorget ligger tyst och öde. Fem minuter innan avgång kommer chauffören med den lilla bussen. Förutom oss är det en tjej med som går av i grannbyn. Vi sitter snällt kvar tills vi är på plats i Gavrio. Vi får sitta kvar i bussen om vi vill men tackar för erbjudandet och går in och tar en kaffe på ett av hamncaféerna. Färjan kommer och vi tar adjö av Andros.

Väl framme i Rafina går vi upp mot stan för att leta reda på hotell Coralli som vi blivit tipsade om här på Kalimera. Det ser stängt ut på håll. Vi ser då ett annat hotell som vi inte hört talas om Nyfikna som vi är går vi dit för att kolla läget. Det heter hotel Akth och hör ihop med Café La Côte. De tar 50€ för ett dubbelrum, 60€ med frukost. Vi får nyckeln till rum nummer 7 som visar sig vara ett trebäddsrum och lite större än dubbelrummen. Nyrenoverade badrum annars lite slitet men rent. Utsikten är mot hamnen. Vi tar rummet och går ut för att leta efter ett lunchställe då passerar vi hotel Coralli som vi nu ser har öppet. Vi går över torget och tar in höger på gatan ovanför.

Där hittar vi Estiatopio, en liten restaurang med blekta dukar och sparsam inredning men något säger oss att där skall vi gå in. Vi blir varmt välkomnade med tsipouro och tilltugg. När vi sitter och läser menyn frågar de om vi vill komma och se den mat de lagat idag. Äntligen, det är precis så vi vill ha det. Beställningen bestod av Grekisk sallad, saganaki, gratinerad aubergine med köttfärs, briam och 1kg rött vin. Notan landade på 31€. Vi blev bjudna på lite sötsaker efter maten. Auberginen var så god. Vi avrundade lunchen med kaffe på Café La Côte. Efter detta var det dags för den obligatiriska eftermiddags sömnen.

Middag åt vi på en taverna nere i hamnen. Ruccola sallad med balsamvinäger, parmesan och russin, saganaki, räkor sakanaki, pasta med räkor och 1kg rött vin. Notan hamnade på 38€. Vi letade upp en liten mysig bar vid sidan av torget och avslutade kvällen med en god Irish Coffe. Nu var det dag att packa igen för nästa dag är det dags att vända hem mot Göteborg igen.

DAG 7 Onsdag 11/4
Frukost serveras på Cafe La Côte på andra sidan gatan. Den innehåller kaffe, juice, toast med ost och skinka och en kaka. Bussen mot flygplatsen går kl.12.00. Vi väntar en stund i hamnen och njuter av solen som hittat tillbaka igen. Planet lyfter 15.30 mot Paris. Där har vi nästan två timmars väntan på denna tokigt planerade flygplats innan vi lyfter mot Landvetter och landar tryggt kl.21.50.

Tiden går fort när man är lycklig, vips så var denna "bonus" resa till ända. Andros var väldigt vackert och människorna väldigt trevliga. Det känns som om krisen inte riktigt nått denna välbeställda ö ännu. Andros är en ganska stor ö men känns ändå liten på något sätt. Vi gjorde en bedömning på att vi kanske såg 15 turister på ön och att det säkert är väldigt annorlunda under högsäsong. Det fanns inte så många tavernor men desto fler caféer. Vi njöt av lugnet.

Boendet på Anemomiloi var perfekt, riktig hemma känsla.