Öluffa i Joniska övärlden. Del 1.

Palaio Frourio (gamla fortet) i Korfu stad sett från Cavalieri Roof Garden.

Avresedagar 5 och 6 juli
Tåg mot Hässleholm som även i år är ersatt med buss (p.g.a. spårarbete), tåg vidare mot Kastrup, framme 20:45. Flyget iväg 22:45, 20 minuter tidigare än tidtabell, de körde dessutom in ytterligare tid på vägen ner. Vi landade kl 02:30, cirka 30 minuter tidigare än utsatt tid och vi som inte hade bråttom (taxin skulle komma först kl 06.00). Dessutom fick vi våra väskor först av alla, typiskt när man har hur mycket tid som helst. Anledningen till att taxin inte kom förrän kl 06.00, var att George på Erikousa hotell inte ville köra i mörkret med sin båt från Erikousa till Sidari.

Korfu transfer

Transfer lördag 6 juli
Väntan som blev extra lång på p.g.a. av snabbt flyg och snabb bagagehantering, men kl 06:00 kom Spiros med taxin och hämtade oss, körde oss i behaglig takt upp till Sidari. På vägen i byn Chorepiskopi, stannade han och bjöd på fika, vilken service!

Spiros och hans fru Marilena delar på taxin, Spiros kör på natten och Marilena på dagen, strax utanför Sidari bytte vi chaufför till Marilena. Häftiga vyer på vägen ner till Sidari. Väl nere vid piren såg vi Erikousa i fjärran. Vi väntade i taxin på George med båten. När han väl kom behövde George bensin, så Marilena åkte iväg och fyllde hans två dunkar med bensin.

Nyttig info: Taxi service +30 6949221842, Marilena +30 6979463385, Spiros +30 6979463484, de talar engelska båda två, Marilena dock duktigast. www.corfutaxitransfers.com

Allmänt om Diapondia öarna, Erikousa, Mathraki och Othoni

Dessa tre öar som ligger norr om Korfu, ligger längst upp i nordvästra Grekland. På gränsen mellan Joniska och Adriatiska havet. Klara dagar ser man över till Italien. Öarna befolkades ursprungligen först via Korfu till Othoni. Därefter från Othoni till de övriga två öarna, ursprungligen var det en familj med namnet Katheris. Idag heter därför cirka 60-70 % av befolkningen Katheris i efternamn på öarna. Många av invånarna på öarna emigrerade till USA och speciellt till New York, många återvände efter ett antal år. Ett stort antal invånare talar därför utmärkt engelska och USA influensen är påtaglig.

Standarden på maten var mycket hög på alla tre öarna, även på de hotell som vi bodde på, härligt!

Det är mycket små öar, Erikousa 4,5 km2, Mathraki 3 km2 och Othoni 11 km2. Inga ATM: er och ingen som tar kort, det är kontanter som gäller.

Färjan Alexandros snurrar runt bland öarna och kommer ungefär varannan dag, ankomst och avgångstiderna varierar med hur hård sjö det är. Alexandros utgår från Korfu stad. Färjan Pegasos utgår från Agios Stephanos Gyro på norra Korfu, och har inte så tät turlista. Säkrast är att rådfråga lokalbefolkningen om färjetiderna.

Erikousa

En härlig liten ö med en by (hamnbyn) och sedan några spridda bosättningar runt ön. Mycket lugnt och stilla flyter dagarna, man kan bara njuta av livet. Sol och bad samt vandra runt på den vackra ön. En lång och härlig strand, vacker natur, mycket grönt runt hela ön. Hamnbyn har en liten minimarket, ganska begränsat utbud. Ett antal tavernor, hotellet har restaurang (alldeles utmärkt mat) och bar! George på hotellet har cyklar för utlåning till gästerna. Det finns ett par boenden till på ön.

Nyttig information, Hotel Erikousa, de har WIFI, http://www.hotelerikousa.gr

Ankomstdag lördag 6 juli

Erikousa beach. Grekland.

Utsikt över stranden, elverket är den vita byggnaden med två cisterner.

George körde oss med båten över till ön, något skumpigt i hans båt (typ Chris Craft modell mindre). Väl framme i den lilla hamnen som överblickades av öns polisstation! Iväg med hotellets Pick Up, de få metrarna upp till hotellet. Snyggt och prydligt hotell, rummet helt okej, AC,TV, kylskåp samt frukostbuffé 45 €.

George visade sig vara en glad prick, vi satt och snackade en stund med honom över en fika innan vi fixade till oss för stranden. Vi vandrade österut på den långa fina stranden förbi den organiserade delen som ligger rakt nedanför hotellet, bort förbi elverket. Men det var någon … som dragit ur sladden till doppvärmaren, kallt som tusan i vattnet under 20 grader. PA gjorde en partiell avkylning, upp till knäna, det fick räcka i detta isvatten. Anledningen till det kyliga vattnet var den nordvästliga frånlandsvinden som tömde havet på varmt ytvatten.

Efter vår promenad och vårt försök till bad var det dags för brunch. Ägg och bacon på hotellet smaskens. Nu var vi mer än mogna för en efterlängtad siesta. Sköna sängar och en härlig och välbehövlig slummer.

Nu var det dags för en första utforskning av ön. Konstigt nog bestämdes det endast en mycket kort vandring i byn bort till gamla hamnen Fiki och tillbaka igen. Inte många hus i byn, de bebodda husen var i fint skick, men det fanns övergivna hus och bilar som skattade åt förgängelsen. Tråkigt att se, en upplevelse som upprepades på de öar vi besökte.

Efter denna så "lagoma" utflykt blev det dags för insmortning och vätskejustering, till en början något valhänt, men efter en stund var det som vanligt helproffsigt genomförande.

Ner för middag, George hade utlovat kalv i tomatsås, men Athina servitrisen (f.ö. utbildad tredje kapten) kände inte till att det fanns på menyn. George var inte därstädes så vi kunde inte få en förklaring till detta. Men kycklingen i ugn var det absolut inget fel på, tillsammans med en kanna rött och tomat/löksallad. Helt ljuvlig lök den kunde ätas som ett äpple. Enligt dansken "ger lök god luft åt magen". Efter middagen gick över till mini-marketen för att kolla utbudet (som var rätt begränsat) för att köpa en glass, samma sorts glass som hemma lite tråkigt. Men efter att den väl slunkit ner drog vi oss tillbaka till vår balkong för kaffe med tillbehör. Natten var mörk och tyst, många timmars sömn att ta igen.

Andra dagen söndag 7 juli

Erikousa. Grekland.

Utsikt från balkongen, Korfus klippor i fonden.

Klockan ringde kl 09.00 trots att vi inte trodde oss behöva ha väckning, men vi hade sovit de utmattades sömn. Ner till frukostbuffén, flingor, mjölk, bröd, smör, ost pålägg samt juice och kaffe. Allt klart godkänt, bra frukost.

Men nu kom vi in på de riktigt allvarliga sakerna planering av dagens utflykt. Nu var det minsann ingen liten promenad i byn som gällde, här skulle utforskas! Nu gällde det för PA att se upp, här kunde vad som helst hända! Och det gjorde det, den röda slingan valdes (karta för vandringar på ön finns på hotellet) vilket motsvarade minst svart pist!

Promenad runt hela ön, i värmen, ön som dessutom är mycket kuperad, dock "endast" 140 m.ö.h. som högst, men mycket upp och ner. PA fick ynnesten att ta hotellets enda cykel p.g.a. ryggan med packningen (den andra cykeln var på lagning). Denna favör visade sig vara det rakt motsatta, av de 10 km som vandring varade, kunde jag cykla max 500 m. Antingen var det för brant uppför eller nedför med löst grus. Cykeln blev en extra packning istället, speciellt när cykeln skulle släpas genom sanden på stranden Brakini, och uppför tvärbranta backar med grus, stenar och annat elände.

Vandra på Erikousa i Grekland.

Den röda pilen, början på Sysefosvandringen.

Däremot startade vandringen mycket lugnt och försiktigt nere i byn men när jag väl såg den röda pilen till höger insåg jag stundens allvar. En bra led är ju alltid utmärkt! Det började med en himmelsbacke direkt upp mot Potami, Vidare uppåt mot Rachi och sedan ner till havet igen vid Brakinistranden, brant som tusan! Där fick jag släpa cykeln tvärs över stranden i lös sand i nästan en km, till östra änden, där det fanns en ny röd pil! Uppåt igen och vidare uppåt och uppåt!

Vi passerade Sikia, Strati, Merovigli och Santardo där började äntligen nedstigningen igen, brant som bara den givetvis. Härliga vyer uppifrån och små pittoreska "byar" under vandringen. Understundom uppstod livliga diskussioner om det var kartan eller verkligheten som stämde. När det kom till tvivelaktigheter om vägval, så var det alltid den väg som gick rakt upp som gällde, mycket märkligt!

Vidare mot Dendra och Fiki nu var vi på hemmaplan, där hade vi vänt på gårdagens lugna och helt underbara promenad genom byn. Många av byarna på vägen bestod oftast av ett fåtal hus, svårt att inse om det var en by eller annat.

Fikis. Erikousa.

Fikis.

Väl tillbaka till hotellet väntade belöningen, en välförtjänt men dock en något sen 12-öl, vilket kompenserades men en extra öl.

Omgruppering, upp på rummet för hämtning av badgrejor iväg för sol och bad. Idag hade de hittat både sladd och plugg till doppvärmaren, det var badbart i havet! Vi tog oss långt österut på stranden (varför gå en kort bit när man kan gå en lång sträcka?) där kunde vi bada i paradisdräkter. Badet var mer än behövligt efter förmiddagens "bergsklättring". Vi kylde av våra överhettade kroppar i det härliga havet, lite sol och en del ytterligare bad, lite "skyat" på himmelen. Åter till hotellet för den sedvanliga insmortningen och vätskejusteringen. En härlig stunds återhämtning i sängen innan det var dags för äte.
Ner för middag och idag hade kalven i tomatsås kommit tillrätta, den var ljuvlig, änglarna sjöng!

Bort till minimarketen för glass, sedan en stilla afton på balkongen, kaffe med tillbehör satt fint. Men tidigt sänggående efter förmiddagens work out!

Tredje dagen måndag 8 juli
En ljuvlig morgon, fortfarande lite "skyat" på himmelen, men helt lugnt
. Efter frukost en lugn och alldeles lagom promenad ner till hamnen (c:a 200 m). Färjan Alexandros anlände, men det var två stora segelbåtar som låg i vägen. Jösses vilket tutande, innan segelbåtarna förstod allvaret och masade sig iväg. En hel del proviant/förnödenheter kom till ön och två tyska turister lämnade ön.

Vi tog oss till stranden för sol och bad, idag hade de hittat fler doppvärmare, riktigt skönt i havet. De blåste en härlig honungsvind, så vi njöt så i solen och av de sköna baden att vi glömde av tiden. Lunchen uteblev, när vi väl kom upp till hotellet, var det tomt i de små magarna. Men trots detta skötte vi om våra kroppar med sedvanlig bravur.

Erikousa. Beach.

Stranden (nära Albanien), byn syns längst bort.

En kort siesta innan nedstigning till matsalen, idag fick det bli lite extra p.g.a. den uteblivna lunchen. Lite Melitzanes, tzatziki och kalv i tomat den var så god att den förtjänade en repris!

Men det gick åt två kannor rött till detta.

Något mer än mätta drog vi oss tillbaka till vårt rum, kaffe och en del matsmältningsvätska intogs på balkongen. Men det var för mycket verkstad i magen vid sänggåendet vilket störde den goa sömnen. Men fram på småtimmarna var jobbet gjort och vi kunde sova den oskyldiges sömn.

Fjärde dagen tisdag 9 juli
Något sega efter nattens matsmältnings arbete
, gick vi ner till frukosten efter moget övervägande. Frukosten vara som vanligt god och närande, idag fanns det dessutom en saftig och god kaka till kaffet den tyckte PA om! När vi sedan samlat mod och kraft vandrade vi upp till helikopterplattan. Mycket vacker utsikt där uppifrån, vi kunde även skymta Italien i fjärran genom diset.

För att inte missa någon lunch idag gick vi bara en kort bit bort på stranden för att lätt kunna ta oss tillbaka till byn för äte. Idag varierade vi oss och intog lunchen på tavernan Anemmilos. Omelett med patates och tre öl 15 €, gott!

Därefter iväg halvvägs till Albanien, den sista strandremsan med sand innan stenskravlet börjar. Idag var samtliga doppvärmare inkopplade, härlig temperatur på vattnet. Sol och bad tills hemgång, en mycket skön dag vid havet.

När vi kom tillbaka till hotellet hade George återvänt från Korfu, genast en massa snack och upptåg med gamängen George.

Kroppsvård vidtog och vi fick en härlig vätskejustering efter insmortningen, nu började vi kom in i ö-luffar rytmen riktigt!

Middag med Briam t/l sallad och en kanna rött. Till dessert invigde vi lösglassbaren på hotellet, gudomligt god glass, banan och choklad var en höjdare!

Vi hade bett George kolla på färjetider och boende på antingen Mathraki eller Othoni, beroende på färjerutten. Han fixat följande, på fredag skulle vi lämna ön kl 18.30 med Alexandros till Mathraki och Corfu Paradise (lite konstigt namn när det ligger på Mathraki). Yannis skulle möta oss vid färjan. Det skulle kosta 50 € per natt inklusive frukost med fritt val (vad nu det innebar)!

Vi tog oss till rummet för en stilla stund på balkongen med kaffe och tillbehör, Korfu glimmade i fjärran.

Femte dagen onsdag 10 juli
En härlig morgon, ner till frukost för kaloriintag, det gäller att vara väl förberedd inför dagens eventuella vedermödor. Igår kväll kom det italienska folkdansare till hotellet, lät lite spännande, hotellet fullt. George kom och snackade en stund.

Efter frukost tog vi en föredömligt kort promenad i byn och hamnen. Vi gick förbi George båt och noterade att någon liten elmotor brummade i båten. Innan strandgång meddelade vi George om vad vi hört (det var länspumpen som brummade). Iväg till stranden, men idag blev det ingen bekväm halvhalt, för nu var det fler personer på väg halvvägs till Albanien och "vår" strand, men vi lyckades erövra "vår" strand. Sol och bad fram till lunch sedan åter till civilisationen för lunch, på vägen tillbaka träffade vi på ett gäng norske norrmän, fyra familjer totalt 17 personer. En av damerna har en släkting som äger hus här på ön, därför denna norska koloni.

Lunchen på tavernan Anemmilos. Omelett och lokal korv och tre öl 15,50 €, gott! Åter bort till vår del av stranden cirka 2 km bort. Sol och bad och sedan åter till hotellet.
Insmortningen och vätskejusteringen gick som en dans, nu hade vi fått in vanan.
Ner till middag fullt med folk i matsalen alla italienska dansarna och några till. Efter middagen skulle italienarna ha lite introduktion för nybörjarna i truppen.

Dansen började och givetvis blev PA uppbjuden, medioker dansare från början och när sedan instruktionerna gavs på italienska gjorde det hela inte lättare. Dansen utökades hela tiden med fler steg och nya turer. Det var typ jägardans vilket innebar att man bytte partner rätt ofta! Jag fick hela tiden nya partner som jag fick förklara för att "I´m from Sweden, you need to help me to understand". Vilket påkallade stor munterhet hos viss del i publiken, jag min stackare jämfördes med Stig-Helmer. Efter en i mitt tycke maratondans fick jag äntligen vila mina lurviga. Efter dansen blev det underhållning med sång och musik, betydligt enklare för min del.

Natt efter en härlig dag och trevlig kväll.

Sjätte dagen torsdag 11 juli
Vi sov de oskyldigas sömn ända till kl 09.00. Vid frukosten tackade ett antal italienska damer mig för min medverkan i dansen. Sedan kom det fram andra icke italienska gäster och även de tackade för dansen samtidigt som de påpekade att en viss person i publiken hade skrattat så tårarna rann, vilket hade roat dem mycket. Det är inte lite som man skall stå ut med under semestern.

Efter frukost, en sådan där härlig alldeles lagom promenad i byn för proviantering och den sedvanliga svängen ner till hamnen.

Därefter iväg till stranden halvvägs till Albanien, när vi legat där en stund, kom en liten ribbåt intill stranden utifrån lyxyachten (modell större oceangående) ute på redden. Ur hoppar tre ynglingar som börjar ställa iordning parasoller, stolar, handdukar, Ipod, kylbagar, leksaker etc. samt att de krattar stranden! De förberedde för familjen på lyxyachten så att de kunde njuta lite "rustikt" strandliv. Vi kände oss lite bortkomna med våra enkla handdukar.

Erikousa.

De rike kan, jag tog ingen bild på våra handdukar.

Vi lögade oss på stranden fram till lunchdags, då kom yachtfamiljen och intog sina platser. Vi åter till hotellet för ägg och bacon med Mythos till gott! När vi återvände till stranden hade yachtfamiljen lämnat stranden.

De tre ynglingarna kom och monterade ner hela härligheten. Men de fick problem med de nedgrävda plattorna med hål i, som håller parasollerna på rätt köl. De hade tagit upp parasollerna och visse inte sedan var de hade stått. De grävde som tusan ganska planlöst, innan PA kom på att han kunde hjälpa dem med sina foton. Det gick att bestämma var parasollerna stått utifrån fotona, de hittade snabbt plattorna och ynglingarna var mycket tacksamma! Lugnet lägrade sig åter igen på stranden efter besöket från den fina världen. Eftermiddagen förflöt i sitt vanliga stilla lugn.

Vi åter till hotellet för vår lilla ceremoni med kropparna, vilket avlöpte utan några större incidenter. En härlig slummer innan dags för middagen. Där var det fullt med folk, norska kolonin, italienska folkdansare och ett gäng andra!

Vi åt lemon chicken och någon tog kalv i tomat igen och det var inte PA, men allt var mycket gott även den kanna vitt som vi drack till.

Det blev dock ingen dans i afton, vilket uppskattades mycket av PA. Det blev lite högläsning istället, mer sublimt och lugnt. Vi snackade med George om morgondagen, checkout time mm.

Natten var sval och vi avnjöt en sista kväll på balkongen med kaffe och tillbehör.

Avresedag fredag 12 juli
Efter en härlig morgon, frukost och lite packande. Ner till George för att betala, det tog lite tid, några före i kön. Athina räknade ihop alla räkningarna som vi samlat på oss. Det var en försvarlig hög, 262,60 € utöver rummet 250 €. Kontanter är det som gäller, det visste jag mycket väl, George hade meddelat det när jag bokade, men jag tänkte skoja med George lite. När det var dags för betalningen tog jag fram ett Master Card (i min sedelklämma fanns endast 20 €, som George kunde se)! Han blev något störd och svarade "I wish I could" men så tänkte han till och sa "you should know about this". Vilket jag fick erkänna och plockade upp pengar ur fickan, till stor lättnad för George.

Iväg till stranden, återigen besök från lyxyachten. Sol och bad fram till tidig eftermiddag. Hem för den sedvanliga kroppsvården, packning och ner med väskorna till receptionen, vi skulle lämna rummet kl 16:00.

Ner för en försenad brunch, lite snack med George som var tvungen att åka till Sidari för att hämta sin mor och nya gäster.

Våra väskor blev körda till hamnen i hotellets Pick Up. Färjan kom från Korfu, som vanligt en himmelens cirkus, med alla som skall av/på samtidigt. Paket som hämtas, bilar som tutar, rusande motorerna, kompisar/släktingar som träffas på landgången och utbyter pussar och kramar, stoppar upp allt, total cirkus. (Som vanligt glömde jag att filma detta spektakel).

Färjan iväg på utsatt tid till Mathraki, efter 30 min, men det var ingen sålde som biljetter?