Resa till Naxos, Paros och Antiparos. Del 2.

Tidtabell för båtarna mellan Paros och Antiparos.

Mot Antiparos.

Antiparos

På jakt efter det ”genuina” (lilla grekiska byn vid vattnet) tog vi båten över till Antiparos. Tyvärr hade vi nog vid det här laget blivit bitna av Naxos och jämförde det mesta med Naxos. Jag kan förstå dem som år efter år återkommer till Antiparos, det är som ett Paros i miniatyr, Paros känns som ett mindre Naxos.

Myggen hade tyvärr högsäsong när vi var där och var ett ganska stort problem även för mig som är från Kiruna. Små och riktigt irriterande, restaurangägarna satte ut myggspiraler under borden men det gjorde inte alltför mycket nytta.

Första natten bodde vi på Hotel Mantalena precis vid hamnen, typiskt charterhotell med en tysk-känsla. Litet rum fullt av myror som de hade försökt fräscha upp med falsk ek (!) och skinn. Mitt emot i bukten ligger Korus Village som vi hade hört mycket gott om, sagt och gjort gick vi dit och pratade med ägaren, som visade sig vara gift med en svenska. Fick hyra ett fint rum med utsikt över både pool och hav. Fräscht och helt ok. Ägaren är en intressant typ som med kikare bevakar vad som händer i staden. Mycket trevlig och gästfri. För att se mer av ön hyrde vi en fyrhjuling, en riktigt sliten Kymco 50 kubikare.

När man väl kommit till slutet av ön var man riktigt förvånad över hur fort ön hade ”tagit slut”. Vi hittade dock en kanonfin strand med tillhörande restaurang norr om staden. Nu ville vi vidare, antigen till Santorini eller annan ö. För att ”återställa” oss bestämde vi oss för att åka tillbaka till vår absoluta favorit Naxos. Resan tillbaka var i sig ett ståhej där hård vind hindrade båten till Parikia att gå ut. Därför fick vi ta bilfärjan över till Pounta och snabbfixa en taxi in till Parikia för att hinna med båten till Naxos.

Utsikt från Hotel Mantalena på Antiparos.

Naxos

Tillbaka på Naxos bokade vi ett annat hotell: Hotel Iliovasilema. Vi bokade sviten för inte alltför mycket pengar. Skönt att gå på vägarna man kände igen och veta vilka restauranger man skulle undvika för en inte alltför trevlig upplevelse (Zorbas på hamngatan, dåligare service eller mat får man leta efter) som tur vi väl bara behövde uppleva en gång. Av en lokal Naxosbo med fru som kom från Kanada förstod vi att de allra flesta restaurangerna hade slutat ta in personal utifrån utan drev de själva.

Det kan förklara den utmärkta servicen vart vi än var, det var männen eller kvinnorna som hade startat restaurangerna som stod för hela linjen från inköpet till bordet. Mycket trevligt och bra. Bara restaurangerna i sig skulle jag som själv jobbat sedan jag var liten kunnat skriva hur mycket som helst om, men det får bli en annan gång.

Av den trevliga greken Markos fick vi utritat på en karta vilka platser vi bara måste besöka. Sagt och gjort hyrde vi en beach buggy av Falcon motors vid en sidogata. Bra service och bra priser. Inför först ha varit orolig att köra i denna till synes ”galna” trafik gick det snabbt att inse de informella trafikreglerna. Som var förvånansvärt klara och logiska. Som turist blev man också väl behandlad som inte vanliga greker sinsemellan blev.

Vi åkte upp i de fantastiska bergen och kollade på tempel och andra saker. Men mycket hann vi inte med. Angående stränder som troligen är intressant för många är St. George Beach mitt i staden ett bra alternativ till Plaka som kan vara krånglig att ta sig till om man inte har eget transportmedel. St. George Beach är långrund och blir därmed fort varm.

Hotel Iliovasilema på Naxos.

Hemresa:
Med sorg i bröstet och ledsna blickar från våra resturang”vänner” gick vi mot båten som skulle ta oss tillbaka till gamla kalla Sverige. Jag hade redan börjat räkna på hur mycket ett hus eller hotell på Naxos skulle kosta. Ida var inte lika förtjust i idén. För Naxos och Grekland har bränt hål i våra hjärtan.

Tack för att du läst, hade kunnat lägga till saker i all evighet. Men detta var vår resa utan alltför mycket utsvävningar, men med bra info för dig som planerar en resa till Grekland. Jag hör många fråga om det är säkert att åka till Grekland med tanke på det ekonomiska läget, det är nu vi ska åka till Grekland oavsett om det är charter eller boka allt själva som vi.

Charter försvinner en stor del av pengarna tillbaka till Sverige eller andra företag, men när man väl bokar själv direkt med grekerna går allt till dem. Vi var aldrig rädda (förutom Ida som var skeptisk mot alla lösa katter) och alla bemötte oss så trevligt. Speciellt när man lär sig några enkla ord och fraser.

Blue Star Delos till Naxos.

Vi ses på Naxos.

Hälsningar Tim och Ida

Antiparos på Kalimera » | Naxos på Kalimera » | Paros på Kalimera »