Thassos för sjunde gången. Del 4.

2010 var det dags igen och då bodde vi på hotell Filia. Som vanligt i västra delen av Limenas men nu ännu lite närmare centrum och bara något kvarter från nya hamnen och alldeles intill skolan. Personalen var trevlig med finsk-/svenskspråkiga Elena vid rodret. Även här fanns det pool, samt barnpool, och en riktigt OK frukost ingick i priset. I hotellet huserade också bl.a. Airtours (som vi ofta rest med) samt Avis biluthyrning, vilket var väldigt praktiskt! Det är också nära till två bra tavernor nere vid hamnen, Mesogeios och Mouses. Den sistnämnda brukar räknas som en av de bättre på Thassos och har dessutom en liten lekplats i sin trädgård.

Trots att den grekiska krisen nu hade börjat märkte vi att det pågick fler byggprojekt än någonsin och vi kände oss ganska tveksamma till de många nya hotellen både vid nya hamnen och vid Skala Potamia.

Årets utflykter gick huvudsakligen till östra sidan av ön, bl.a. till Vathi beach, den ensliga stranden där man nästan alltid är de enda besökarna, samt till Vagismuseet i Potamia, vilket kan rekommenderas om man är konstintresserad! Vi åt lunch på utmärkta tavernan Platanos i Potamia och råkade ut för den kanske kraftigaste regn- och åskskur vi varit med om. Det kan tilläggas att vi knappast något år undgått åtminstone en regnskur på Thassos, något vi tyckt varit uppfräschande!

När vi hyrt bil har vi alltid fått riktiga bilbarnstolar till våra barn, både på Thassos och på andra öar vi besökt. En annan sak som kan intressera barnfamiljer är att det både vid hamnen i Skala Potamia (södra delen av Golden beach) och i Limenas finns ”minitivoli” med radiobilar och diverse åkdon m.m. som de mindre uppskattar. Även lekparken precis ovan gamla hamnen i Limenas är riktigt rolig.

Lekparken vid Limenas gamla hamn på Thassos i Grekland.

Lekparken vid Limenas gamla hamnLekparken vid Limenas gamla hamn, nära arkeologiska muséet och det antika torget.

Ett av årets ”uppdrag” var att fotografera så många hotell, tavernor och arkeologiska sevärdheter som möjligt och ”geo-tagga” dessa samt lägga in dem på Google Earth (Panoramio). Jag har bl.a. en panoramabild från Vathi beach som i skrivande stund visats över 11 500 gånger! Kolla här...

Efter ett par års uppehåll var det 2013 åter igen dags för Thassos och Limenas, denna gång med både plus och minus; ytterligare en dotter men en svärmor mindre…

Vi tyckte nu att vi skulle försöka oss på att inte åka charter utan istället ordna allt själva hemifrån. Flyg (8118 kr), hyrbil (3769 kr) och boende (570 Euro) ordnade vi själva i god tid innan sommaren och faktiskt fortlöpte det mesta utan större missöden. Vi flög ganska tidigt på morgonen ner via Wien till Thessaloniki där en hyrbil med passande bilbarnstolar ”stod och väntade” på oss strax efter lunch.

Trots att vägen till Kavalla och Keramoti nu är en rejäl motorväg (med ett par biltullar à ca 2 Euro; ha mynt redo!) så var det en ganska dryg resa på precis 20 mil. Vi hann med färjan någon gång efter kl. 18 och kom fram till hotellet en timme senare.

Det lilla lägenhetshotellet, Olgas apartments, låg mycket centralt i Limenas mellan arkeologiska muséet och affärsgatan och med lite balkongutsikt över lekplatsen, antika lämningar och gamla hamnen, riktigt bra! Ägaren, Fotis, var mycket trevlig och tillmötesgående och under veckan ordnade han så att vi fick tvätta kläder (ca 5 euro/maskin) på hans andra hotell, Vera Lili. A/C ingick i priset liksom WiFi och lägenheterna (4 st) var välutrustade, men dock ganska slitna.

Centrala Limena på Thassos och Olga apartments.

Antika lämningar finns överallt i centrala Limenas. Olga apartments är huset med vita balkongräcken till vänster i bild. Till höger anas affärs-/gågatan.

Vårt första och bestående intryck av Thassos detta år var att det inte syntes något spår av någon grekisk kris, snarare tvärtom! Thassos var mer levande än någonsin! Då vi nu hade bil under alla 12 dagar vi var på ön så kändes det mindre tvunget att åka iväg varje dag för att se något nytt. Många dagar tillbringades på en för oss tidigare ratad strand; den i bortre änden av Limenas, på väg ut mot Evreokastro och ett par hundra meter från hotellet.

Detta var faktiskt en riktigt bra och barnvänlig sandstrand som även dög till snorkling om man simmade iväg lite utåt eller åt sidorna. Ena halvan av stranden domineras av diverse strandbarer som erbjuder både gratis solstolar och fri WiFi, även om man inte äter eller dricker något. Vi fastnade för Stratos där personalen var jättetrevlig och maten bra, faktiskt stannade vi ett par kvällar kvar där efter sol och bad och åt middag innan vi gick hem!

Bystranden i bortre änden av Limenas på Thassos.

Bystranden i bortre änden av Limenas.

Årets utflykter gick bl.a. till Panagia där vi för första gången gick ner till Drakgrottan (Drakotrypa), vilket kan rekommenderas. Det är inte så långt att gå från huvudvägen och gångvägen är bra men ganska brant i början. Ett måste är att ha med ficklampor, gärna flera och starka, för det är väldigt mörkt och stort i grottan! Som vanligt tog vi glass och frappè vid Golden beach (eg. Skala Potamia vid södra änden av Golden beach) och vi provade även på Pachis beach en dryg mil väster om Limenas. En mycket fin och välordnad strand som passade oss med barn, trots parasoller på rad och ständig musik ur högtalarna.

Vi hade även vissa planer på att försöka ta oss till Samothrake, Thassos okända (?) grannö, som jag länge sneglat på. Tyvärr visade det sig att färjorna, som bara gick från fastlandet en bra bit från Kavalla/Keramoti, hade avgångstider som omöjliggjorde ett kortare besök på bara ett par dagar, så det fick anstå ytterligare en tid… (Annat som vi fortfarande har kvar att besöka är bl.a. Maries pond, olivoljefabriken, klostret ovanför Sotiras, ”lagunen” vid Giola samt Amphopolis på fastlandet.)

Grottan Drakotrypas på Thassos.

Grottan Drakotrypas utgång. Starka ficklampor är i princip ett måste här!

Vi gjorde även ett sedan länge planerat besök i Skala Marion, en liten kustby långt ner på västsidan, på väg mot Limenaria, som vi passerat flera gånger förut. Denna utflykt höll på att ta en ände med förskräckelse och resten av semestern blev sig inte riktigt lik efter detta… Vi lunchade på ett något mindre mysigt ställe längst ut på kajen, där de dock hade en rolig lekplats för barnen; en liten gammal fiskebåt inne bland borden. Under tiden blev vår hyrbil som stod parkerad vid stranden mitt inne i byn påkörd och ena dörren blev rejält intryckt!

Av en slump hade jag på håll fotograferat stranden och bilen en stund tidigare och på bilden kunde vi matcha den stora röda pick-up som även lämnat färgavskrap efter sig. Trots att vi försökte få personer i den närliggande baren att tala om vem som gjort detta ville ingen erkänna att de sett något. (Jag kan sätta min högra hand på att ALLA visste vem som gjort det och många hade säkert också sett när det skedde…) Mitt i eländet började det regna och blåsa förskräckligt så det vara bara att hoppa in och åka hem i vår kvaddade bil.

Stranden i Skala Marion på Thassos.

Stranden i Skala Marion (med röd pick-up mitt i bild…).

Senare på kvällen gjorde jag en polisanmälan (i Limenas, vilket egentligen var fel för Skala Marion hör tydligen administrativt till Limenaria) men fick reda på att anmälan skulle gälla först 24 timmar efter tillbudet; den tiden har ”förövaren” på sig att själv anmäla skadan innan det blir en smitning. Jag läste igenom allt det finstilta i hyresavtalet och fick inte en utan två mycket obehagliga överraskningar: För det första fick inte bilen tas ombord på någon färja utan skriftligt tillstånd från biluthyraren (något vi inte hade) och för det andra fick inte bilen flyttas från ”brottplatsen” utan att polisanmälan gjorts och polisen besiktat bilen och skadorna, annars gällde INGEN försäkring!

På ett ögonblick såg jag för mitt inre hur reskassan förvandes till ett mycket stort minustecken… Under kvällen tittade jag närmare på bilens skada och kunde konstatera att i princip allt färgavskrap gick att putsa bort med bara en trasa och lite hårt arbete. Jag började fundera på om det skulle kunna gå att själv delvis ”trycka ut” den inbucklade dörren och jag satte igång med att plocka bort inredningen från densamma med en Schweizisk armekniv. Jag upptäckte tillslut ett ”hål” på insidan av dörren som satt nära den mest intryckta delen av dörrbladet och jag stoppade in den trubbiga delen av kniven för att se om den nådde in till ytterplåten.

Plötsligt lät det BOM och hela den intryckta plåten flög ut! Kvar var nu bara ett litet ”veck” i plåten där färgen var lite skavd, sådana märken som ”alla” har på sina bilar. Vilken lättnad!!! Dock började jag snart fundera på hur det var med polisanmälan jag gjort, där biluthyraren var nämnd m.m. Skulle de nu ändå få reda på att jag varit ute på en ö med bilen och skadat den? Jag hade blivit ombedd att komma tillbaka och slutföra anmälan dagen efter men beslutade att inte göra det.

Antagligen har väl polisen nog att göra ändå resonerade jag, utan att leta upp personer som inte vill göra klart sin skadeanmälan. När vi senare lämnade tillbaka bilen i Thessaloniki hade vi ”preppat” packningen och våra kläder så det inte skulle synas att vi varit på Thassos; kepsar, T-shirts, kassar, kartor mm plockades nogsamt undan och när bilen besiktats utan anmärkning kunde vi andas ut för första gången på nära en vecka!

Vi hade gott om tid i Thessaloniki innan planet skulle lyfta och passade för skojs skull på att besöka IKEA, som ligger mycket nära flygplatsen. Det var en smått bisarr upplevelse att se alla de svenska produktnamnen som för de flesta greker torde vara ”rena grekiskan”.

Sedan åkte vi hem, men det var inte sista resan till Thassos!

Hälsningar Erik Ogenhall (ErOg)