Öluffa i Kykladerna. Del 7. Antiparos.

Avresedag fredag 12 september
Upp och hoppa här vilar inga ledsamheter
, nu skulle vi iväg mot nya djärva mål. En sista koll av packningen, lite kaffe och ner med väskorna till receptionen. På moppen och iväg mot Pounta och färjan. När vi närmade oss avtaget ner till Pounta såg vi att färjan var på väg in, lite extra gaspådrag och vi kom precis i tid. Biljetter köper man ombord på färjan 1,10 €/person och 1,40 € för moppen. Efter 10-15 minuter var vi på Anti-Paros.

Antiparos
Vilken härlig liten ö, ett stort lugn, härliga vyer, mysig Chora och sköna stränder
. Även "inlandet" Kambos var en vacker jordbruksdal Men vilket boende, helt fantastiskt, aldrig tidigare har vi haft så välutrustat boende och vilken utsikt. Sagolik solnedgång kan avnjutas på östkusten. Vi njöt av varje sekund vi vistades på ön.

Anti-Paros View Apartments otroligt välutrustade hus med en helt underbar utsikt! Kör ut från byn strax före avtaget till vägen mot Kambosdalen, ta höger, kör tillbaka en liten bit, sväng första vänster ta sedan den vänstra delen där vägen delar sig i ett Y, uppför sluttning ta till höger vid husen som finns på sluttningen, kör in där och ner till huset där det finns gräsmatta. Kolla på Google maps/earth, de har WIFI.

Ankomstdag fredag 12 september
Vi kollade runt i hamnbyn, men vi hade bestämt oss för att försöka få tag i något med häftig utsikt. Vi lämnade byn genom att köra en gata till vänster in byn en bit bort längs kajen.

Tog första avtaget till höger när vi kommit ur byn och den högra delen i Y:et, men det var ingen som vi kunde snacka med där, ner igen och vänstra delen av Y.et upp på sluttningen. Vi träffade på en man som arbetade på sin tomt, vi frågade efter rooms to let, Domatia, han pekade snett över vägen och sa Anna! En kort vägstump rakt ner! Det är konstigt på Anti-Paros inte en skylt med rooms to let, varken på hus eller vid vägen, det var så i stort sett genomgående.

Vi ner där, inte en levandes själ där heller. Men i grannhuset fanns det en dam, svägerskan till Anna. Hon hjälpte oss med kontakt till Anna och hennes Anti-Paros View Apartments. Utsikten helt magisk över Anti-Paros, Paros och havet. Vi blev visade till hus nr 2, helt sagolikt, terrass runt hela huset och fullständigt utrustat.

Jag har ALDRIG sett något liknande i Grekland (trots att jag har bott på uppemot 100 rooms to let, hotell mm), A/C och TV i varje sovrum, två rum (totalt 4 bäddar) och rymligt kök med matplats, allt ifrån tvättmaskin i badrummet till mixer i köket, plåster och värkstabletter mm i badrumsskåpet t.o.m. strykjärn och strykbräda finns. Porslin för mer än fyra personer, grytor och kastruller i mängd, te kaffe, kryddor mm. Man kunde flytta in och bo där för resten av livet och endast ta med sig kläder och annat personligt.

När vi hade kollat runt och hittat all utrustning, blev vi återigen hänförda över den vidunderliga utsikten. Då kom svägerskan med en flaska vin, vatten, bröd, smör, marmelad och frukt. Vi blev helt överväldigade av denna generositet, allt detta och vi betalade endast 40 € per natt, vi skämdes nästan över att vi inte betalt mer.

Tom Hanks sommarhus

Utsikt från hus 2 mot sydost, Tom Hanks sommarhus (350 m2) ligger en bit söderut längs kusten.

Nu iväg för sol och bad, mot Sorosstranden, fin väg, glest mellan bilarna. Vi gick in på den fancy tavernan nere vid stranden, ingen respons från personalen. Efter en stund gick vi därifrån och tog oss till tavernan en bit upp i backen före stranden.

Där var det annat ljud i skällan, ägaren kom direkt och frågade vad vi önskade, tre öl ägg och bacon 16 €. När vi avnjöt vår frukost kom ett ungt par från Spanien och satte sig vid bordet bredvid, det var deras första resa till Grekland, de hade redan blivit mycket förtjusta.

Åter mot böljorna en fin och härlig sandstrand. När det var dags för 12-ölen tog vi oss till den fancy tavernan. Det tog tid innan vi fick någon pilsner att fukta våra törstiga strupar med, vi nästan omkom av törst under denna väntan. Som sagt inget lätt liv att vara ö-luffare.

View Apartments . Antiparos.

Hus nr 2, kök i den låga delen av huset, sovrummen och badrummet i den andra delen.

Vi lögade oss resten av dagen innan vi återvände till huset. Vi njöt av utsikten en stund innan vi tog oss an de vackra kropparna för sedvanlig vård. Vätskejusteringen avnjöt vi på terrassen, helt magiskt! Vi fick ett antal matfriare (kattor) runt huset, men med vänlig och diplomatisk överläggning, lyckades vi begränsa antalet tiggande kattor.

Dags för äte ner till byn, vi gick Koimbakasgatan ganska långt upp, tills vi fann en som vi uppfattade som genuin grekisk taverna, Yorgis. Vi åt Papotsakia, gris i ugn som vanligt allt gott på genuina tavernor!

Åter till huset och terrassen, nästan trolsk utsikt över öarna och havet. Vi njöt verkligen av vår digestive och utsikten. Även sängarna var sköna, vi somnade och sov de oskyldigas sömn.