Resa runt östra Kreta. Del 1.

Vi som reste är Kerstin och Stig Fröjdfeldt från Vimmerby.

Vår Kretaresa startade den 7.5 med väckning kl 4.30 på hotell Best Western i Märsta. Efter en ordentlig frukost blev vi skjutsade ut till Arlanda. Incheckningen gick smidigt och på utsatt tid, 7.35, lyfte vi. Lite jobbig flygning med ovanligt mycket småbarn som skrek hela tiden. Vet inte om jag tyckte mest synd om barnen eller deras föräldrar.

Efter att ha fått vårt bagage sökte vi upp Hertz biluthyrning, där vi förbokat en bil för våra tre veckor. Vi fick en liten Seat och vid halvtvåtiden lämnade vi Heraklions flygplats och styrde kosan österut. Vid Stalida svängde vi av upp i bergen och kom snart till Mohos, en liten fin by med ett torg kantat av tavernor. Eftersom det var några timmar sedan vi åt på planet, talade våra magar tydligt om att det var dags för en försenad lunch. Vi parkerade bilen och slog oss ner på närmaste taverna för lite förtäring.

Det som står först på önskelistan när vi kommer till Grekland är tzatziki, greksallad och Mythos. Kanske någon som instämmer. Så också den här gången. Det smakade underbart. Är det månde solen, värmen och miljön som gör att det smakar så fantastiskt. Vi fick vår första raki också. Jag tackade nej, eftersom jag körde, men servitören insisterade. Det var så lite, så det gjorde inget. Och, jadå, den satt ju bra!

Vi tog en liten promenad i byn och inhandlade lite vatten och de obligatoriska chokladcigarrerna att ha till kaffet. Varför smakar dom inte lika bra hemma i Sverige?

I Mohos brukade Olof Palme tillbringa sina semestrar på Kreta. Där fick han vara privat och kunde koppla av.

Vi fortsatte upp på slingrande vägar med fantastiska utsikter. Kom upp till Lassithiplatån och hittade vårt förbokade boende, Dionysos i Magoulás. Ett enkelt rum med en liten balkong, som bjöd på utsikt över hela platån. Familjen drev också en taverna i samma byggnad. Mycket tyst, fågelsång och en åsnas skriande var allt som "störde".

Vi tog en fika på balkongen och gick iväg på en långpromenad efter huvudvägen. Vi sökte efter en minimarket, men hittade ingen. Efter en timma var vi tillbaka på rummet, där det blev en välbehövlig dusch. Det var runt 28 grader varmt.

Vi var de enda gästerna på hotellet, så vi var helt ensamma på tavernan på kvällen. Dagtid hade man mycket gäster, som kom i bussar för att besöka granbyn Psychro och Zeuvs födelsegrotta. Kvällarna var fortfarande väldigt lugna. Vi åt kanin med pommes - riktigt gott - och delade på en kanna rött. Raki och yoghurt med syltade bär kom in när vi klara.

Värdinnan hörde att jag kunde lite grekiska och då ville hon prata med mig. Hon pratade sakta och tydligt och det gick faktiskt riktigt bra. Trodde nog att jag hade glömt det mesta, men det fanns kvar någonstans.

Det blev tidig nattning - efter en lång dag var det skönt att krypa till kojs.

Fredag 8.5
Vi sov gott och gick ner till frukost vid halv nio. Den bestod av kaffe, bröd, smör, marmelad och varsin apelsin. Vi saknade yoghurten och honungen.

När vi ätit klart hade värdinnan gjort i ordning matsäck åt oss, bröd, ost, vatten, oliver och äpplen. Vi körde några kilometer till Platí, där vi trodde vi skulle kunna köra en bit av vägen upp mot toppen Afendis, en sträcka på ca 8,5 km. Vi förstod ganska snart att vi inte skulle köra den vägen med vår lilla hyrbil. Den var skyltad som jeepväg, så vi parkerade och började gå till fots. Vägen var brant, krokig, ganska stenig och gick i ziq-zaq upp för berget. Halv ett gav vi upp, då hade vi nog en timmes vandring kvar till toppen. Vi stannade, åt vår matsäck, vilade och njöt av den fantastiska utsikten. Fortfarande mycket varmt, men det började välla in moln över bergstopparna.

Vi började vår tillbakavandring. Nu gick det utför, men det tog nästan två timmar i alla fall. Vi gick drygt fjorton kilometer.

Vi tog bilen bort till Agios Georgios för att hitta minimarketen som vi inte kom fram till dagen innan. Vet inte om vi missade något, men den vi hittade var verkligen mini. Det blev några flaskor vatten för 40 cent och så åkte vi hem igen.

Fika på balkongen - nu var det molnigt och blåste lite småkyligt, så vi gick in och tog en dusch och vilade våra trötta ben.

Vid sjutiden gick vi ner till tavernan för middag. Fortfarande enda matgästerna. Vi delade på ost zaganaki, dolmadakies och grillad kyckling. Varsin Mythos satt också fint. Syltade kvitten och raki kom in som vanligt efter maten. Pratade en hel del grekiska med värdinnan och undrade var dom handlade, det fanns ju inga affärer någonstans. Jo, i Tzermiadou, Lassithis största by, fanns det supermarkets.

Lördag 9.5
Efter frukost och betalning av vårt boende och mat lämnade vi Magoulás vid halvtiotiden. Åkte en jättevacker väg över bergen från Lassithi ner mot Neapoli. Hade tänkt åka lite småvägar norrut, men hittade inte rätt väg ut från Neapoli, så det blev en annan, säkert lika vacker, men kortare variant mot Plaka. I Fourni stannade vi för lunch. Beställde varsin omelett med potatis och fetaost, Mythos och vatten. Medan vi väntade dukades det fram tzatziki, fetaost, rostat bröd och oliver. Allt detta ingick i priset - 13 Euro. Mätta och belåtna fortsatte vi och kom fram till Plaka nere vid havet vid ettiden.

Vi parkerade bilen vid stranden och gick huvudgatan genom byn för att leta efter rum. Fanns ganska många ställen, men Fofis rooms and apartments så fint ut. En äldre dam med bristfällig engelska visade oss en lägenhet med kök och matplats, sovrum, stort duschrum, stor möblerad altan med havsutsikt. Tänkte, att det här har vi nog inte råd med. Priset var 30 Euro per natt, så det var bara att slå till.

Efter att ha packat upp gick vi till en Supermarket tvärs över gatan. Det märktes att det var tidigt på säsongen, för många butiker hade precis öppnat. Utbudet i butiken var väl så där, men vi fick i alla vatten och frukostmat för vår tid i Plaka.

Fikat på vår uteplats med utsikt över havet satt bra. Vi gick en runda i byn. Tavernor och barer och små butiker överallt, mycket trevligt att titta på. Efter lite tvätt och vila gick vi till en taverna för middag. Vår värdinna var nog lite inblandad i både tavernan och supermarketen. Hon pratade varmt för båda och vi såg henne antingen vid tavernan eller supermarketen både på dagarna och kvällarna. Vi åt moussakas och stifado och delade på en kanna rött. Och så blev det ju raki och syltad frukt.

En liten runda runt i byn och ner till stranden fick avsluta dagen.