Resa till Aten, Mykonos, Naxos & Santorini. Del 4.

20 juni och midsommarafton. Upp med tuppen för att med t-bana ta oss ner till Pireus och kl 7.30-båten 21 juni tog vi lokalbussen till Agios Ioannis stranden där filmen Shirley Valentine spelats in vilket man är stolt över. Vi måste väl hitta den filmen för att återuppleva stranden igen, men den andades verkligen lugn och ro.

Agios Ioannis, där filmen Shirley Valentine spelats in. Mykonos.

Agios Ioannis.

ÄNTLIGEN efter fyra dagar i Grekland kom Nina ner i en solstol och kunde börja njuta på riktigt av sol och värme. Jag tog snorkelutrustningen och scannade av strandremsan i nån timme före och efter lunch. Då ÄNTLIGEN fick jag syn på en muräna i Grekland efter många års snorklande där.

Muräna. Mykonos. Grekland.

Muränan.

Båda var riktigt nöjda när vi tog lokalbussen tillbaks till byn Mykonos. Efter sedvanlig ouzo med is på balkongen efter kvällsdusch fick vi en fantastisk solnedgång innan middagen.

Solnedgången. Mykonos.

Solnedgången på Mykonos.

Då vi inte gillar att åka runt så mycket, men däremot se nya stränder åkte vi till Paradise beach dagen därpå. Solstolarna var svindyra, Mykonos är generellt dyrare än andra grekiska öar, men Nina trivdes på Paradise beach och jag hittade ett med grekiska mått fantastiskt snorkelrev längs med stranden. Därför åkte vi dit även dagen efter, dvs 23 juni.

Det gäller att njuta före kl 16 för sen sätter dunk-dunket igång från strandbarerna på Paradise beach och då vaknar även det unga vackra folket till liv efter gårdagens festande, den 22 juni var även Boy George där och höll igång. Med ett leende lämnar vi över scenen till dom och tar lokalbussen tillbaks.

Tropicana på Paradise beach.

På kvällen gick vi, efter den givna promenaden i gränderna, till vår nyfunna favoritrestaurang Marco Polo med sin charmiga personal och underbara mat. Kan varmt rekommenderas!!

Marco Polo i Mykonos stad.

Färsk fisk på Marco Polo.