Öluffa i Grekland. Del 5. Kythera.

Nu har vi hittat ön, efter 51 besökta öar för PA och närmare 60 besökta öar för I, en helt ljuvlig genuin ö (endast turistiskt i söder och i Agia Pelagia), massor av härliga små byar/boställen. Trots att ön inte har så höga berg, bjuder den på massor av dramatiska och vackra vyer. Många av stränderna runt ön var utan parasoller, Diakofti är en pärla, med sitt lugn och helt fritt från tingeltangel.

Ankomstdag tisdag 1 juli
Vi åkte över bron från hamnen med Filippe till Maistrali Apartments, mycket trevliga studios med utsikt över havet och hamnen. Priset 40 € per natt, helt okey, det var så rent och prydligt, A/C, TV och kokmöjligheter.

Efter en härlig natts sömn och en lika bra morgon, där vi njöt av utsikten över havet, hamnen och fastlandet.

Kythera. Utsikten från Maistrali rum 24, i Diakofti.

Utsikten från Maistrali rum 24, i Diakofti, Mirtidiotissa vid kaj.

PA iväg till mini-marketen, utbudet var verkligen mini, något bröd fanns inte så jag köpte lite pajer med ost i. Brödet kommer vid lunchtid från Potamos, Diakofti ligger ju helt fel enligt alla turistguider mm. Men vi tyckte det låg alldeles rätt, det ligger mitt på östra kusten, lika långt till allt. Hyfsade priser på boende, nära hamnen och öns enda sandstrand finns i Diakofti, Dessutom slapp vi allt "turist på burk" som finns runt Kapsali, Chora och Agia Pelagia, kemiskt rent för allt tingeltangel.

Vi som tänkte hyra moppe de flesta dagarna såg inga problem med läget, förutom att vi saknade det färska brödet. Mycket lugnt och tyst, riktigt genuint grekiskt, trots att det var en del hotell/pensionat där, men inte mycket gäster ännu.

Vi gick ner och snackade med Filippe om moppe och allmän info om ön, samt färjetider till Anti-Kythira. Vi hyrde 100 cc moppe i tre dagar för 15 €/dag, helt okey pris.

Iväg till Avlemonas där bl.a. Afrodites vik ligger (hon sägs ha stigit upp ur havet där).

Kythera. Afroditeviken.

Afroditeviken.

Avlemonas verkade vara en lugn liten turistort med hus i Kykladstil, och Afrodites vik mitt i byn, en vacker liten vik med en pyttestrand. Paleopolistranden utanför Avlemonas är en lång grusstrand.
Därefter vidare mot Panalopi och Chora trodde vi. Vägvalet blev lite fel så vi passerade bl.a. Mitata . Med en hänförande utsikt från torget vid den jordbävningsdrabbade kyrkan. Vidare genom det härliga landskapet där vi njöt av vackra vyer längs vägen. Vi kom fram till Chora via Fratsia, Livadi m.fl. orter. Chora en liten by som låg nedanför borgen som var lite mäktig i grodperspektiv.

Mot Kapsali, vi hade hänförande utsikt över de två vikarna uppifrån från vägen ner. Vi fick även svalkande bris på nerfarten, härligt! Efter att ha rekat på de bägge stränderna enades vi om att på bada stranden närmast Chora. Härlig strand med sand, rent och klart vatten, härligt vi mådde som prinsar. Lunch åt vi på Arten längs strandpromenaden 19,90 € men vad vi åt det förtäljer inte minnet, dock ingen Mythos.

På hemvägen skulle vi proviantera en del basvaror bl.a. gin eftersom Mini-marketen i Diakofti verkligen är mini. Vi fann en Supermarket i Chora. Vi handlade och drog sedan iväg på huvudvägen Diakofti i Livadi där fanns en riktigt stor Supermarket, där gjorde vi en del kompletteringar. Vi fortsatte huvudvägen mot avtaget till Diakofti, vi körde och körde, när kommer avtaget? Viss tveksamhet började infinna sig, så när vi kom till början av byn Aroniadika stannade vi och kollade kartan, avtaget var två hundra meter längre fram!!

På vägen ner till Diakofti var det en MC-olycka en stor tung MC hade brakat rakt in i räcket. Inte mycket kvar av MC:n, när vi kom hem berättade vi för Filippe om olyckan. Han förhörde sig om utseendet på MC, den var gul, stor och med brett racingdäck bak. Det var en av Filippes kompisar, föraren klarade sig med ett komplicerade ben och fotledsbrott.

Vi tog oss nu an våra kroppar för sedvanlig kroppsvård, insmortning och vätskekontroll. På vägen ut, mötte vi två italienska familjer som kommit till hotellet under dagen. De hade bott på Kythira en vecka föregående år. Ner till Manolis Taverna där en polsk blivande tandläkare serverade oss. Vi åt Aubergin och Zucchini med lite fyllning, gott med lite rött lokalt, nästan Rosé. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till balkongen, där vi njöt av att se ut över havet och hamnen, det var nästan helt tyst.