Vår resa till Skopelos i augusti. Del 1.

Vi landade på Skiathos långt före beräknad tid och hoppades då på att få åka med båten som avgick till Skopelos kl 15,00. Men det var inte aktuellt sa Apollo, trots att vi hade fyrtio minuter på oss att hinna med båten, då skulle de få ordna transport från Glossa till Skopelos stad och det gör de inte. Kan tycka att det är ganska dåligt av dem eftersom det bara är 3,5 mil och vi bara var tio personer. Vi fick alltså vänta på båten som avgick kl 21,45, 8 timmars väntan!

Nåväl! Skiathos är ju en härlig ö och vi tillbringade dagen på stranden med sol, bad och god mat!

Megali Ammos beach där vi tillbringade dagen på Skiathos.

Väl framme på Skopelos var klockan mycket och vi var trötta så det blev bara till att gå och köpa vatten, sitta en stund på balkongen och sedan sova. Vi bodde på Ionia Hotel, med bra läge i de fina gränderna, 5 minuters promenad till hamnen och utmärkt service.

När vi vaknade upp på morgonen och gick ut på balkongen blev vi häpna över den underbara utsikten, vi hade fått ett hörnrum och balkongen hade utsikt åt tre håll! Dels åt havet, dels lite hamn och dessutom över de vackra hustaken som klättrade uppför berget, underbart!

Ionia Hotel. Skopelos.

Utsikten från vårt hotell.

Vid den goda frukosten satt vi och planerade vad vi skulle göra under dagen. Vi kom fram till att åka till en strand under förmiddagen och utforska byn senare på kvällen. Vi tog en taxi och bad honom köra oss till en fin strand i närheten. Han körde oss till Glisteri Beach som inte ligger så långt från Skopelos stad. En underbar liten strand med härligt vatten och lagom med folk, där åt vi också en god lunch innan taxichauffören kom och hämtade oss.

Glisteri Beach. Skopelos.

Glisteri Beach.

Efter en välbehövlig siesta och en dusch så gick vi för att utforska byn. Vägen från hotellet ner till hamnpromenaden gick genom mysiga små gränder. Vi följde hamnpromenaden där det fanns en hel del tavernor och barer. Mycket fina båtar och några fiskare som sålde dagens fångst. Det blev en kall Mythos på en av barerna, stället med de lila stolarna som låg mitt på hamnpromenaden. Där kunde man sitta och mysa och titta på folk, härligt! Där satt vi sedan varje kväll ! Vi åt också en god middag på en av tavernorna vid hamnen.

Hamnpromenaden. Skopelos.

Hamnpromenaden.

Nästa dag ville vi prova en annan strand och det blev Panormos Beach på andra sidan ön. Det var också en trevlig strand med underbart vackra omgivningar. Över 40 grader var det så det blev till att ligga under parasollen och bada mycket.

Panormos. Skopelos.

Panormos Beach.

På kvällen bestämde vi oss för att promenera upp till Kastrot som ligger högst upp på berget med den äldsta delen av byn runtomkring. För att slippa gå rakt upp så gick vi i sick-sack. Ju närmare Kastrot vi kom ju smalare blev gränderna och ju mer labyrint blev det. Men det var helt underbart att ströva där, i de smala gränderna som var så vackra, rena och pyntade. Det är nog min favoritsysselsättning när vi är i Grekland, att leta upp mysiga gränder och bara ströva omkring och njuta! Dennis delar väl inte min förtjusning så mycket, han har ganska ont av värmen och det var väldigt varmt. Senare var det 32 grader kl elva på kvällen!

Kastro i Skopelos stad.

Gränderna vid Kastrot.

Väl uppe vid Kastrot fick vi se den vidunderliga utsikten ner över byn och utöver havet ! Fantastiskt vackert! Där satte vi oss på tavernan och tog en kall Mythos och det smakade underbart!

Uppe vid Kastrot.

På vägen ner gick vi till restaurant Pevoroli och bokade ett bord inför kvällen. Pevoroli ligger uppe i gränderna i en liten trädgård med sina odlingar runtomkring. Där åt vi underbart god mat i en mysig miljö senare på kvällen.