![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Härliga bilder inkfish! Kan säga att jag blir frestad trots att jag nu befinner mig på Kreta. Hade jag vetat att det fanns så få tavernor här i Agii Apostoli/Crissi Akti, hade jag bokat någon annanstans. Inte ett enda gyros-hak ...
![]() Vi har tagit bussen till Platanias där vi hittade en bra taverna, samt en mycket bra i Agia Marina. I morgon - sista dagen - blir det Chania, och där det fins det många tavernor. Gäller bara att hitta en bra ... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bistro Karamel i Xilokeratidi har bara varit ett ställe där jag fotograferat stolarna och sedan gått förbi. Det har sett lite för chict ut för mig, de har spelat musik som varit lite för arty. Det kan räcka för att jag hellre ska välja ett annat ställe.
Men idag bestämde jag mig för att testa det ändå. Och den där lunchen blev en de bästa på mycket länge. ![]() Detta är en kall sallad på linser och konfiterad citron, underbart god. Och grillad halloumi. Vinet är retsina som var förädlad på något vis, hur vet jag inte. Och det var gott men jag kan inte säga om det var märkvärdigt, jag är inte vinkännare. ![]() Den här lunchen skulle jag kunna äta varje dag, både här och hemma ![]() Senast redigerad av inkfish den 2015-05-27 klockan 18:31. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - jeg er også ofte "fordomsfull" og går fordi steder av lignende årsaker ![]() Maten ser virkelig deilig ut ![]() Men mest av alt vil jeg si : SÅ herlige bilder ![]() Jeg vil sitte d e r .....N Å ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Åh, va härliga bilder, Inkfish!
Ja, på Kapetan Dimos kunde det liksom aldrig misslyckas. Där åt vi för det mesta. Och på Mythos och Mouragio. Storslaget alltihop. De som lagade maten var albanskor både på Dimos och Mythos. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack så mycket för receptet, Monica C!
![]() Och Inkfish, detta är en härlig tråd. Jag blir ALDRIG trött på bilder på grekisk mat. ![]() ![]() Ha det fortsatt GOTT! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det såg riktigt gott ut Ink..
![]() Där på Karamel käkade jag också i fjol en god fiskrätt, så mysigt att sitta där! 😀 Sunny som just käkat en urgod pizza på Anthoussas taverna... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Igår kväll låg jag och irriterade mig på att jag inte protesterade mot den där fetan. Det borde jag förstås ha gjort - men jag har svårt för det. Killen som serverade var dessutom så himla gullig. Men istället blev den nog spiken i kistan för mina besök på Vizentzos, jag har ätit många luncher och middagar där under åren och det har varit väldigt ojämnt. Karamel där jag var idag ligger ju alldeles intill. Och jag väntar på att min favorit från förra året, Diosmarini som också ligger i Xilokeratidi, ska öppna. Citat:
![]() Jag överväger att gå på Captain Dimos ikväll men pizza mäktar jag nog inte med, linser är märkligt mättande ... Får se vad de har i övrigt ikväll. Eller så hamnar jag nån annanstans ![]() |
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är två franska kvinnor som driver det, jag pratade med den ena av dem, hon/de har bott här i 17 år.
Linssalladen var en av dagens specialer, en annan var ett långkok på get som bordsgrannarna åt. De valde ris till och det syntes att det var vitt fluffigt ris, som basmati eller jasmin. Så de har lite ambitioner på det stället och jag ska helt klart gå dit fler gånger. Nu sitter jag på Captain Dimos och har lyckats pressa ner hälften av en ugnsbakad spaghetti med köttfärs och svamp. Det regnade igen för en stund sedan och en man som gick förbi sa att det var Saharasand i regnet även ikväll. Hoppas det inte stämde. En kvinna som passerade sa att Naxos varit vitt av hagel imorse, men det lät nog lite överdrivet. Enligt de prognoser jag sett ska det dock vara dåligt väder i två dagar nu, innan det vänder. |
|
|||
|
|||
![]()
OJ, då vad du äter Ink..
![]() ![]() Ett vällagat mål mat om dagen räcker för mig... sen något lättare mellanmål som youghart eller frukt. Jag missunnar dig inte... njut du!.. ![]() ![]() Sunny, som är mer än mätt efter en stor pizza ikväll.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet Sunny, jag önskar att jag klarade mig på ett lagat mål om dagen.
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Då sitter jag på Karamel igen och väntar på en cappuccino för att avsluta middagen. Sitter inne, tror inte att det regnar men jag fryser.
Jag som hatar att välja lyckades till slut bestämma mig för geten som var lagad sju timmar i ugnen. Vill du ha ris eller potatismos? Inte SÅ svårt. Jag älskar potatismos (och grekisk potatis). Men sedan kom hon tillbaka från köket: Just det ja, vi har två varianter på geten. En mer traditionell som är kryddad med rosmarin och vitlök. Och en med anis, dragon och sechuanpeppar. Vilken vill du ha? Doh! Jag valde den senare. Och den doftade fantastiskt av anis när den så småningom kom in. När tallriken passerade mina franska bordsgrannar sa de Bon appetit, de hade ätit den tidigare och kände igen doften. ![]() Det var - jättegott. Förstås. Potatismoset behövde saltas på och geten fick ätas med glasögon på, get kan ju vara väldigt fett och det var den här men när jag väl fick styr på fett och ben så var där väldigt mycket kött också. Och kryddningen var genialisk. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kul att de ska öppna upp en ny restaurang där To Chymas var tidigare, då ska jag gå dit i september även om jag gillar grann-tavernan väldigt mycket!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Något annat matrelaterat: Någon som känner igen den här retsinan, Tsachpina? Den görs av stora producenten Tsantali enligt etiketten men jag har aldrig sett den någon annanstans än här. Den och Kourtaki är den enda jag hittar i Katapola. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå, den retsinan känner jag igen. Var det kanske på Lesvos jag såg och kanske även drack
![]() ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja Tsantali är ju en stor vinproducent. Så du har sett den alltså. Intressant. Jag har bara sett den här tidigare, förra året. Vilka viktiga saker man lägger på minnet
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, just den retzinan har jag bara sett på Amo..fast jag har ju inte varit runt på ALLA öar..
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|