![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Har bara varit på Rhodos en gång men 12 ggr. på Kreta det säger väl ganska mycket!
//Kerstin |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har varit på Kreta en gång tillsammans med en grek som kände till ön väl och hade jobbat där. Vi besökte den lilla byn Myrtos och hade en underbar semester med sköna bad och underbar mat.
Däremot AVSKYDDE jag Heraklion. Alldeles för stort och opersonligt. Stora delar av ringmuren kring staden hade skövlats och de få bitar som fanns kvar var desperat upplysta (som om de upptäckt sitt misstag). På Rhodos hittar du en bedövande vacker och välbevarad medeltida stad, och om du undviker affärsgatan Sokrates och går vilse i gränderna är det som om tiden har stått still. Nya delen av Rhodos stad är visserligen väldigt turistanpassad (inget i stil med förskräckliga Heraklion, men ändå), men om du väljer att bo i t.ex. Stegna, Charaki eller någon annanstans på Rhodos östkust så får du garanterat samma "bysemester" som jag upplevde på Kreta. Kreta och Rhodos är båda stora öar och jag är säker på att du hittar precis lika många smultronställen på båda platserna. |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med Annoula till viss del. Heraklion är enligt mig en väldigt trevlig stad, och Rhodos gamla stad kan vara fruktansvärd om man bara ser Sokratesgatan och den vidriga exploatering som skett däromkring.
Men går man ut ifrån de sönderexploaterade kvarteren så hittar man en levande gammal stad, där de svarta gummorna och de små gubbarna fortfarande lever sitt sakta liv, utan att störas av turismen. Små affärer, mysiga tavernor och fantastiskt vacker arkitektur! Rhodosborna är också mycket trevligare och enklare än kretensarna. Jag älskar Kreta och tycker mycket om kretensarna... men de kan också vara hemskt dryga och påflugna. Och rör man sig i turistkvarteren kan de också vara hemskt blasé. Detta har jag inte alls upplevt på Rhodos. Bara ni hittar rätt ställe att bo på på Rhodos tror jag ni kommer tycka mycket om ön och folket där!! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag röstar för Rodos, har varit flera gånger på båda öarna. Rodosborna är mycket trevligare människor än folk på Kreta. Om du vill inte bo i själva Rodos-stad så det finns mycket alternativ. Vi har bott en gång på Sun Garden (5 kilometer fr. Rodos stad) och 5 gånger i Pefkos. Rodos har mycket att erbjuda o. det finns möjlighet att vistas tex. på Symi, Kastelorizo, Tylos o. Halki.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tycker inte det säger så mycket faktiskt, eftersom inte du inte skriver varför du valt Kreta istället för Rhodos... |
![]() |
|
|