![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hejsan!
Här kommer mer recept på "Moussaka"! För 6 personer 1kg aubergine 1/2 kg potatis 1/2 kg köttfärs 1 liten burk skalade tomater 3/4 dl olja 2 hackade lökar 1 lagerblad 1 vitlöksklyfta 3,5 dl riven gravieraost (grevétyp) stekolja salt,peppar VIT SÅS: 225gr smör 2,5dl mjöl 10 dl kall mjölk 2 ägg salt,peppar,muskot Skölj auberginerna,skala potatisen,skiva och stek i olja. Bryn den hackade löken och vitlöken i 3/4 olja. Lägg i köttfärsen och stek i 10 min.under omrörning. Tillsätt tomaterna,salt och peppar och koka köttfärssåsen på svag värme i 30 min. Lägg hälften av potatisen i en smord ugnsfast form,bred över hälften av köttfärssåsen och strö över med riven ost. Lägg sedan i resten av potatisen,auberginerna och resten av köttfärssåsen. Gör en vit sås: Smält smöret i en kastrull,häll i mjölet och rör om i 5 min. Tillsätt mjölken (kall) lite i taget och låt koka upp under omrörning. Ta bort kastrullen från värmen. Krydda med salt och peppar och riven muskot. Vispa ihop äggen och rör ned dem i såsen. Häll såsen över köttfärssåsen och grädda i ca 40 minuter eller tills moussakan fått gyllenbrun färg. Skär moussakan först efter 15 min. Servera med bondsallad. Smaklig måltid! ![]() |
|
|