![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Ensam - ingen att vända sig till ifall jag skulle bli sjuk. Vet inte hur man där ser på tjejer som går ut själva o äter t ex. Småkryp på rummet gör mig nervös (ja, jag vet, jag är superfjantig) Ska ta med mig en insektspray tror jag.
|
|
|||
|
|||
![]()
Åh vad du är modig
![]() Du kommer säkert att få en kanonresa, lycka till// Kerstin. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har rest till Grekland många gånger både med mina barn, vänner och ensam. Helt ok, bemötandet av en ensam kvinna i Grekland är jättebra. Med något enstaka undantag har jag alltid kännt mig välkommen till tavernan även om jag kommit dit utan sällskap. Förövrigt en erfarenhet jag har även från Thailand och Brasilien.
Nu reser jag oftast till mindre orter och föredrar platser som inte är så präglade av massturism. På en mindre plats är det alltid lättare att få kontakt med lokalbefolkningen och andra turister. På en stor plats är det lättare att försvinna i mängden. Är det en plats du besökt tidigare och känner väl blir det nog inget problem. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Bravo!!!
I höstas gjorde ju jag en ensamvecka till Tinos för att vandra, läsa och bara "vara"...., första gången NÅGONSIN jag åkte ensam någonstans! En alldeles helt underbar vecka och när hösten närmar sig är jag säker på att jag kommer att vilja åka igen! ![]() Du har absolut INGET att oroa Dig för!! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag hade ingen erfarenhet alls av att resa ensam när jag åkte iväg 4 veckor till Kreta för några år sedan i början av maj. Det är ju en relativt liten plats vårt Georgioupoli, men hemtamt eftersom vi varit där många gånger. Arbetsbefriad och snart utan jobb, lite tilltufsad åkte jag iväg. Kändes lite ensamt vid middagsbordet första kvällen, men inte så farligt! En av barägarna som vi känner bjöd in mig på fika och vi hade en trevlig stund tillsammans. Detta skedde på flera ställen och var lika trevligt varje gång! Jag upplevde idel vänlighet och fick samma respekt som om jag hade haft "gubben" med mig. Oj vad dagarna gick fort - alltför fort. Jag fick flera nya bekanta och vänner under dessa veckor och ångrar inte en sekund att jag åkte. Jag skulle inte tveka att åka igen - kanske till någon annan plats också! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag känner mig väldigt nyfiken på att åka själv till Grekland. Det enda som jag tvekar inför är hur det skulle vara att gå ut och äta på kvällen alldeles ensam, skulle man känna sig "ensam" då, eller skulle det vara OK?
En dag kommer jag nog testa detta, och jag kan tänka mig att man känner en verklig frihet då man inte behöver ta hänsyn till någon annan. Bara ta dagen som den kommer... att läsa, drömma, sova, äta när man vil och var man vill. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det sista Du skriver att sova, äta, när man vill, vandra och bara göra det DU vill är ju precis det en ensamresa går ut på eller?? ![]() ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, jag vill känna den där friheten, men inte känna mig vemodig pga att jag inte har någon sällskap. Fast som min sambo säger, jag hittar nog alltid någon att prata med, ofta lite äldre människor och från alla kulturer. Är man bara lite nyfiken och vänlig, så hittar man sällskap. Som "pensionisten" från Grönland, en gammal farbror som jag hittade på Gran Canaria. Jag undrar än idag vilket språk vi talade, men trevligt hade vi!
Att resa ensam är nog att testa sina egna gränser, gå på nya marker... ser fram emot det en dag ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Förlåt ! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |