Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-19, 16:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Båtluff vs charter

Som jag skrev i förra inlägget är vi sådana som både väljer charter ibland och bokar själv ibland. Jag anser att varken jag eller någon annan har anledning att rynka på näsan åt charterresorna eller deras reseledare. Som i alla andra yrkesgrupper så finns det också de som är mindre lämpliga för sitt jobb som reseledare. Men det finns också de som gör ett alldeles lysande jobb (träffade ett sådant exempel senast på Fuerteventura). Och med vetskap om vilka förutsättningar de ofta jobbar under så tycker jag att de är värda all respekt. Låg lön, ofta mycket kort introduktion på resmålet, oregelbundna arbetstider och, inte minst, att hantera resenärer som ibland är gnälliga och som uppträder så att man inte tror det är sant.

Vad gäller charterresor så är de dessutom en företeelse som gör att en del människor kommer iväg på utlandsresor, men som t ex med anledning av begränsade språkkunskaper aldrig någonsin skulle vågat sig iväg annars. Och som sagt vi andra använder ju ofta både det ena och andra sättet att resa.

Ett skönt resminne vi har, är då vi en gång tillsammans med ett annat par, våra bästa vänner, hade bokat varsin flygstol Köpenhamn-Aten och inget mera. Vi drog iväg utan ett enda dugg planerat om vart vi skulle ta vägen. Buss från flygplatsen till Piraeus. Där, över varsin öl/retsina på en uteservering, drogs planerna upp. De resulterade i att vi klev ombord på en båt till Paros och en härlig semester där, och sedan tillbaka via Rafina. Den frihetskänsla som jag kände när vi satt i Piraeus och spånade tyckte jag var kanon.

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 20:42
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Båtluff vs charter

Intressant diskussion det här, har förstått att här på forumet är det mest sk. "backpackers" eller som dom kallas också "båtluffare" Det är ju jättebra att det finns olika sätt att resa. Just nu vill jag resa på en av ett bolag anordnad resa, t.ex -08 då jag för första gången åkte med min dotter, utan att veta nått om allt runt omkring (incheckning, boardingcard, gate osv.) Det var faktiskt pirrigt. Då var det skönt att ha ett servicekontor att gå till om det var nått. Var på deras "välkomstmöte" också, tyckte det var ett bra tillfälle att få ett första intryck och humm om Rhodos, sen att jag redan visste det mesta från Jannes guide är ju en helt annan sak. Vi var ju där när jordbävningen var, o då fick vi jättebra info om vad som skett osv. från kontoret.
Andra gången, nu i somras så åkte jag tillbaka med sonen, för jag trivdes på hotellet, och att dotter hade gjort sonen så nyfiken på stället. Då var jag inte en enda gång på servicekontoret, tyckte inte att jag behövde det. Nu till sommaren så åker jag tillbaka igen, ska testa detta med att åka helt själv, kanske inte passar mig alls, vem vet.
SEN kan jag kanske känna mig redo för att gör ALLT med resan själv....

Förresten:
Om jag packar allt jag ska ha med mig på resan i en ryggsäck istället för en resväska på hjul, får jag också kalla mig "backpacker" fast jag åker på charterresa???
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:42.