Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-04, 12:02
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Hemska saker händer på Rhodos!!

Via en grupp på Facebook "Rhodos Animal Friends " har jag fått reda på hemska saker som händer i vårat " semesterparadis",....
Jag mår illa!!
Mitt hjärta det gråter,...
Skriver inte så mycket om detta här på Kalimera,..men " gå dit " och läs!
Finns på webben också WWW.rhodosanimalfriends.com
Detta är för oss som vill stödja & hjälpa värnlösa djur i mot grymma människor!
( Ja,jag vet att värnlösa djur finns överallt! )

För er som "känner" och befinner er på Rhodos 26juni så kommer det att vara en demostration utanför " Town Hall " 20.00 imot grymheterna som sker runtomkring på Rhodos.

Var inte arg på mej ,... jag bara berättar!
Jag skulle själv,... allra helst viljat vara totalt ovetande om detta!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-04, 18:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Jag tycker att det är allt för jobbigt, har inte ens öppnat länken, men brukar stoppa en slant i de bössor som står uppställda lite här och var i Grekland som sägs gå till hjälp av djuren.

// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-04, 18:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Jag har inte läst vad som skrivits på den nämnda hemsidan. Det är sant att synen på husdjur, läs hundar och katter, hos somliga men långt ifrån alla, är under all kritik i Grekland.

Det finns en hel del organisationer som gör vad de kan , dels för att ta hand om lösdrivande hundar, dels för att försöka sprida kunskap om djurens behov t.ex på skolorna. Motståndet är , ska man säga, passivt, få bryr sig och inte blir man särskilt upprörd heller.

Massor av hundar har fått nya hem i nordeuropa, till avsevärd kostnad och stor arbetsinsats. Det är oftast utländska kvinnor som driver dessa föreningar.

Sen kan man inte låta bli att se problemet med ex. de lösa hundarna från en annan synvinkel också: de river getter och får, de dödar höns, de skrämmer folk. Att någon herde i såna fall tar lagen i egna händer är inte förvånande. På Rodos hade en herde hängt några hundar. Han fick fängelsedom, jag vet inte vad som hände sen.

På Kalymnos dödades 120 får i våras av en skock lösdrivande hundar. Jag har personligen sett hur två välfödda hundar ivrigt drev ett litet får in i ett taggtrådsstängsel, de drog kvickt som ögat iväg när jag kom med sopkvasten. De hundarna hade nog bara smitit hemifrån, trinda och glada, men jaktinstinkten tog över.

Det är naturligtvis inte djurens fel, utan ägarnas.

Det är inte så lätt att exempelvis begränsa antalet katter! Alla mina huskatter är steriliserade/kastrerade/har fått P-spruta. Men de halvvilda och helvilda låter sig inte tas och så här dags myllrar det av kattungar i den gulligaste åldern. De som överlever bilar och moppar och allt annat farligt blir snart stora halvvilda och helvilda, och nån natt kommer råttgiftet fram i bostadsområdena...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-04, 22:09
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Hej Monica P.
Tusen tack för din syn på saken .... alla vinklar behövs för att kanske kunna förstå!
Du skriver så bra,och jag förstår så väl att det blir snabbt och fort myriader av övergivna djur. Det som jag inte förstår är sättet djuren avlivas på,så plågsamt och utdraget med detta gift! Det måste ju kunna finnas duktiga jägare som snabbt & smärtfritt kan avliva djuren utan att de ska plågas? Det kan ju inte "tas tillvara" på alla djur som blivit till,det begriper jag,....
Hundarna blir som vargar och instinkten tar över,....skrämmande när inte ägarna tar sitt ansvar.
Den där herden hade hängt hundarna, ja,.....stående längst ut på sina tå-spetsar,nätt å jämt nådde ner till backen,... för att gå en plågsam och uttragen död tillmötes.Det finns foton på detta.
Jag förstår bara inte alls hur människorna tänker som X-traplågar djur så.....
Ang.alla kattungar,det borde väl finnas burar att fånga dom i (med något oemotståndligt) köra dom till ett enskilt ställe,och avliva dom med ett snabbt & smärtfritt skott........ Mitt innersta önsketänkande är att djuren inte ska behöva lida för människors dumhet eller ondska!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-07, 13:50
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Kanske lite off topic, men är det inte denna organisation som brukar via upp sig nere i mandrakehamnen? De brukar stå vid en vit "vagn". Ibland är det en katt där på som man får klappa och så kan man skänka pengar. När någon står där som representant brukar de även ha en pärm där man kan läsa om organisationen.

Men där med inte sagt att man ska skänka pengar hej vilt till höger o vänster.

Till kattkolonin i Lothiarika brukar jag ta med mat i stället. Då vet jag definitivt att den kommer till nytta, rätt ner i små magra kattmagar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-08, 10:20
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Jag tycker detta är jättebra att det uppmärksammas! Tack Torhildur! Jag har heller inte öppnat länken. Klarar inte av att se tortyren av djur! Jag hoppas att det finns flera seriösa organisationer än oseriösa! Jag skänker pengar så fort jag kan när jag ser en bössa eller dyl. Likaså här hemma i Sverige.

I överlag borde det vara "körkort" på att få skaffa djur. I hela världen!
Sedan tycker jag att de seriösa organisationerna borde satsa på att förskona så många djur från en plågsam och utdragen död, istället för att samla dem i burar och hundgårdar eller få turister att adoptera. Det är bra också men i längden håller det inte. Det föds fler kattungar, valpar....

Jenny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-11, 07:33
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Hej Mysan & andra...
Ang. djur-organisationen som brukar stå i Mandrakihamnen så vill jag mena att detta är R.A.W.S. Rhodos Animal Welfare Society. Den blev startad av en Dansk dam för lääänge sedan, men org. har nu gått över i kommunal regi.....vilket jag förstår fungerar dåligt.

Den länken jag skrev om är till Rhodos Animal Friends....
Jag ville bara tipsa om demonstrationen som ska vara i slutet av Juni,där flera djurrättsorg. gått samman i enad tropp & syfte...... Att om någon är på Rhodos just då och har tid o möjligheter ,så ta en tur dit,...för support för att få stopp,... på denna misshandel/giftdödande av djuren.

"De styrande" kan ju förhoppningsvis förstå då att det finns många människor som vet och som har ögonen på hur det "går till i det tysta"....
Kanske det kan (till slut ) bli ett bättre/bra sätt att avliva och minska på lösdrivande djur ...än att misshandla och plåga dom till döds..

Kunskap & Lärdom behövs!

Glädjande,... så finns det många av den yngre generationen av Greker nu som har börjat jobba för en bättre värld för Världens Djur!

Tyvärr finns "gruvsamheten" ......överallt!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-11, 07:47
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Hemska saker händer på Rhodos,...
och ( off topic? ) även "hemma i Värmland" !!

Strax i utkanten av Karlstads-området hade en havsörn byggt bo och hade ungar.När de kom dit för att märka ungarna,hade någon sågat ner trädet där de befann sig!
Kvar av boet fanns bara kvistar och fjädrar....
Det var bara enbart dét trädet som fällts!

Varför och till vilken nytta?
Jag skräms över grymheten runt om i vår Värld!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-11, 08:20
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Det här problemet finns ju faktiskt överallt ute i världen. Till och med hemma i det trygga och duktiga Sverige. Jag hittade tre övergivna kattungar ute i skogen här en sommar. Se på allt djurplågeri man läser om lite då och då. Och nu kommer det alltfler farliga hundar. Det vill säga hundar som hamnar hos fel hussar och mattar...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-11, 20:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

I SydSvenskan idag var det en artikel om någon uppe i Norrland som hade bundit en häst vid ett träd i vintras. Och det var riktigt kallt... Den dog efter 9 dagar. Den måste ha lidit fruktansvärt under de dagarna. Personen är åtalad naturligtvis, och jag hoppas på ett strängt straff. Men tyvärr kommer djurplågare alldeles för lätt undan även i Sverige. Men jag skulle väldigt gärna ha ett privat samtal i avskildhet med den personen....

Sedan några år så undervisar man i de Grekiska skolorna om djurens rättigheter. I alla fall så ska man göra det. Och jag tycker mig ha märkt en liten ändring i inställningen till det bättre de senare åren. Och det finns ett engagemang om än inte så stort ännu. Ofta är det ju personer som flyttat till Grekland som engagerar sig.

Vi kan inte göra så mycket mer än att föregå med gott exempel, stötta de personer och organisationer som försöker förbättra djurens villkor, och hoppas på det bästa... Det kommer att ta lång tid att förändra en inställning som funnits i alla tider.

Jag vet dock att när jag åker hem från Tinos i höst kommer det att finnas några katter där som kommer att vara väldigt mätta...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-13, 19:31
Åsa T Åsa T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Rhodos
Inlägg: 10
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Organisationen Rhodos Animal Friend ni nämner är seriös (därmed inte sagt att man ska skänka pengar). Har flera vänner som har fått hjälp av dom med b.l.a omplacering av hundar och att man hjälper till att lägga ut varningar när människor lagt ut gift på olika platser, vilket tyvärr händer alltför ofta.

Monica P, det var ganska mycket skriverieri tidningarna här på Rhodos om mannen i Afandou som hängt de två hundarna. Han fick både böter och fängelse men tyvärr lyckades hans advokat fixa ut honom dagen efter. Har inte hört mer sedan.... Precis som du skriver har man en annan syn på djur här än hemma i Sverige.Många av de gatuhundar här har varit husdjur som man tröttnat på och helt enkelt släppt ut på gatan. Inte bara greker är hemska mot djuren här andra människor som kommer hit ner över sommaren och jobbar tänker inte heller helt smart. De tar hand om en katt och matar den över sommaren för att sedan åka tillbaka till sitt hemland och lämnar helt enkelt katten kvar...hm vem matar den sedan över hela vinter och resten av livet tror ni??

Många katter har man "tagit hand om" på senare tid här. Tidningen skrev att de skulle fångas in och sedan tas till ett stället utanför stan. Detta vet vi alla om att det inte är sant, men tyvärr är det är alldeles för många katter som lider och sprider sjukdomar mellan varandra och det hela blir till till slut nästan ohållbart och riktig snuskigt på vissa platser....Så ibland finns det inget annat sätt än att avliva dom, det är bara att hoppas att det sker på ett humant sätt.

Åsa
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-13, 20:01
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag vet dock att när jag åker hem från Tinos i höst kommer det att finnas några katter där som kommer att vara väldigt mätta...
Ja då ja, men hur länge då? Katterna kanske har lärt sig att där du är finns det mat. Men efter att du åkt då? Vad händer då? JAG (och det är bara en tanke JAG har) skulle aldrig utfodra katter eller hundar för bara några veckor, det är ju likadant som här hemma på vintern, inte ger jag fåglarna mat om jag inte vet att jag ska hålla ut hela vintern.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-06-14, 09:18
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Ja då ja, men hur länge då? Katterna kanske har lärt sig att där du är finns det mat. Men efter att du åkt då? Vad händer då? JAG (och det är bara en tanke JAG har) skulle aldrig utfodra katter eller hundar för bara några veckor, det är ju likadant som här hemma på vintern, inte ger jag fåglarna mat om jag inte vet att jag ska hålla ut hela vintern.
Jag kan svara för "min" kattkoloni. Den sköts av en tysk dam som bor där året om. Hon ser till att katterna får mat i form av matrester från någon restaurang. Men det saknas fortfarande veterinärvård och maten är väl inte den bästa kattmaten i världen. Kastreringar vore inte heller fel så att man slipper se 7 månaders honkatt med världens ballongmage med kattungar. Så fort de blir fertila blir de med ungar. Men så är det och det är inget jag kan göra nått åt när jag är där. Jag kan ge dem en klapp och lite kvalitetsmat, pengar vill damen absolut inte ha (har försökt). Tullen undrar nog vad det är för knäpphjärna som har en resväska med kattmat med sig
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-06-14, 15:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Ja då ja, men hur länge då? Katterna kanske har lärt sig att där du är finns det mat. Men efter att du åkt då? Vad händer då?
Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Jag kan ge dem en klapp och lite kvalitetsmat, pengar vill damen absolut inte ha (har försökt). Tullen undrar nog vad det är för knäpphjärna som har en resväska med kattmat med sig
IRSA, jag förstår vad du menar. Men jag säger som Mysan: Jag vill ge dem lite livskvalitet och mat när jag kan göra det. Som kattbetjänt här hemma hade det varit outhärdligt se dem men inte hjälpa dem! Har jag tur ser någon Grek det också och lär sig att respektera och hjälpa djuren. Dessutom vet jag att Stelios, som jag bor hos, matar dem en del resten av året.

Mysan. Då finns både du och jag i Tullens "knäppregister"...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-06-14, 23:42
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Peter, jag ville inte knäppa dig på näsan alls. Det är ju bra att det finns någon som matar "dina" katter även efter att du o alla andra åkt hem. Om man nu känner att man gör en välgärning så är det väl jättebra.

Irene
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-06-26, 08:44
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Hemska saker händer på Rhodos!!

Ville bara påminna att det är i dag 26 juni kl 20.00 som det är den där Demonstrationen vid Stadshuset,...för dom värnlösa djuren på Rhodos!
Kanske att någon som är där på plats kan gå dit och "ge stöd" !

Vänliga hälsningar Torhildur....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT