Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-26, 07:36
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Ang. äldrevården i Grekland visavi Sverige

Eva, jag vet att det inte var din mening att specifikt diskutera äldrevården, men det ville jag, så för att inte kapa Inks tråd startade jag en ny.
Att jag tog med din kommentar, var för jämförelsen mellan Grekland o Sverige och att jag aldrig i livet vill komma till svensk äldrevård som den ser ut idag..hellre då sitta ensam på en trappa i Grekland.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 12:54
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Att jag tog med din kommentar, var för jämförelsen mellan Grekland o Sverige och att jag aldrig i livet vill komma till svensk äldrevård som den ser ut idag..hellre då sitta ensam på en trappa i Grekland.

Yanna
Rätt och klokt beslut!
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 14:41
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det bästa vore ju att man dör knall och fall innan man får det allttför besvärligt och ligger till last för andra människor.
Fast detta vet man ju ingenting om, hur det blir

Riitta, utan krämpor, än så länge
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 14:54
Enigmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Det bästa vore ju att man dör knall och fall innan man får det allttför besvärligt och ligger till last för andra människor.

Riitta, utan krämpor, än så länge
Med tanke på drogande och vanvård på många åldershem är det inte konstigt att du tänker så. Alla är inte så lyckligt lottade som Maggans 1 far var.
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 16:43
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
[FONT=Arial][SIZE=2]Att jag tog med din kommentar, var för jämförelsen mellan Grekland o Sverige och att jag aldrig i livet vill komma till svensk äldrevård som den ser ut idag..hellre då sitta ensam på en trappa i Grekland.

Yanna
Sitta ensam på en trappa i Grekland och gråta! Jo det är ju lätt att säga och så länge man klarar sig själv är det ju bra. Nu kan jag bara prata för äldrevården i området där jag bor.. Nea Penteli i Athen eller Nea Makri en liten bit utanför Athen och det finns ingen äldrevård! då menar jag statlig MEN det finns lite fina privata ställen och då krävs att man har en stark plånbok för att kunna bo där... ! Att bli gammal i Grekland och att kunna "överleva" gäller det att man har familj som tar hand om en.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 17:01
Riittas avatar

Har ju sett en del gamlingar i Aten i sådant tillstånd, att man har förstått att dom har inte det så lätt. En del förvirrade och med dåliga kläder.
Nuförtiden är det ju säkert så att ungdomarna flyttar mycket på sig så man kan ju inte vara säker på att dom kan ta hand om sina föräldrar som bir långt bort.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 19:58
Enigmas avatar

Citat:
...och jag skulle hellre dö än att hamna i svensk äldrevård, faktiskt skulle jag hellre sitta på en trappa i Grekland o gråta eller ta en "simtur" i egeiska havet än bli nerdrogad och medicinförgiftad på ett äldreboende i Sverige. Den är inte värd namnet vård, skulle hellre säga äldrehanteringen.
Om man har läst detta http://www.kebi.se/k.berminge/mamma1.html så kan man inte tycka att det är vård värdig en människa och det värsta är att det är precis så det går till!

Jag jobbade nästan 2 år på ett s.k. servicehus, inte som vårdbiträde, utan i matsalen. Efter ett tag började jag undra om det verkligen är så här illa det är....är det bara jag som reagerar. Ett av exemplen: Nya gamla kom in, relativt friska o bara lite glömska, men efter ett par till några månader satt de i rullstol och visste inte om det var måndag eller Marocko! Inte bara en gamling utan det hände hela tiden, det kunde inte bara vara här som det var så illa, så jag gick hem o satte mig vid datorn o började googla i ämnet äldrevård. Det jag hittade var skrämmande! Det var då jag bl.a hittade det som ni kan läsa i den bifogade länken.

Jag anser att det som är värst inom äldrevården är läkarna som är kopplade till sevicehusen. De skriver ut mediciner utan att kolla om de passar ihop eller om de är lämpliga för gamla människor. En del mediciner är för schizofreni, en del mediciner skrivs ut för att underlätta för personalen att ta hand om en "jobbig" gamling, det minsta läkarna har är engagemang i en gammal människa. En positiv sak dock är att apotekspersonal på vissa orter upptäckt detta och tagit på sig uppgiften att kolla att mediciner som skrivs ut av läkare passar ihop...hur illa får det bli?

Det näst sämsta inom äldrevården är jakten på att spara pengar, vilket innebär att enhetschefen ofta bara är intresserad av att nå uppsatta ekonomiska mål. Egentligen inte hennes/hans fel för de måste ju, det är deras jobb att hålla budgeten, om än inte den enda, men trycket finns ju på ekonomin, klarar dom inte det så byts enhetschefen ut till någon annan. Förutom detta så är det en hel del av vårdpersonalen som har hamnat helt fel i livet, som t.o.m. ibland är riktigt onda och elaka. Dock finns det många godhjärtade också som har ett hjärta, som känner för de gamla...heder åt dem och att de finns. En enda sådan personal kan faktiskt göra stor skillnad för den gamla människan som tvingats utstå denna omänskliga behandling.

Föresten...hur kan det komma sig att fängelsekunder har det bättre än våra gamla?

Hmmm...detta är bara lite skrap på ytan...

Yanna
Tack för den här tråden och din rättframhet, Yanna. Eftersom du är en gästfri, positiv och social människa så kommer du ha många vänner och förhoppningsvis kommer inte att sitta ensam och gråta när du blir äldre.

/Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:00
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

En av många som jobbar med dementa.
Mitt sunda tänk är så här.

Så som man själv vill bli behandlad samt bemött vårda man andra !

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:15
Yannas avatar

Om det vore så enkelt att det bara beror på vårdpersonalen ändå!
Inget blir bättre än den sämsta i länken av människor i vårdkejdan...läs läkaren och besparingarna!
Har ni läst länken eller?

Yanna - positiv till det mesta, men inte till äldre(van)vården!
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:52
Yannas avatar

Det finns äldreboenden och äldreboenden. Jag vet att det finns några lyxvarianter i Stockholm (bl.a.) där man betalar väldigt mycket för att bo.
Nu vet jag inte vilken sorts äldreboende din pappa bor på, men jag tycker inte det låter som ett vanligt äldreboende på din beskrivning.
Kanhända jag tolkar fel men oavsett...bara för att ETT boende är bra kvarstår ju problemen på de övriga! Man kan ju inte bedömma alla boenden utifrån att ETT råkar vara bra!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:59
Yannas avatar

Citat:
bara för att ETT boende är bra kvarstår ju problemen på de övriga! Man kan ju inte bedömma alla boenden utifrån att ETT råkar vara bra!

Yanna
Som sagt!

Men grattis igen!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 21:40
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Jag betvivlar inte alls att det är STOR skillnad i kommunerna runt om i vårt land, pupkvällar vet jag att man anordnar i min ialla fall, har en vännina som jobbar i äldrevården och hennes uppgift är att endast att se till att de boende har det bra, det anordnas bingo, man lyssnar på musik , man läser tidningen högt, böcker, dans inte så många som kan dansa men ändå, man pysslar och målar. Det kan ju inte vara unikt i min kommun? Att missförhållanden finns det tvivlar jag inte en sekund över MEN vi kan inte pga några få säga att äldrevården i Sverige är sämst och man drogar ner alla..?

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 21:47
Enigmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Jag betvivlar inte alls att det är STOR skillnad i kommunerna runt om i vårt land, pupkvällar vet jag att man anordnar i min ialla fall, har en vännina som jobbar i äldrevården och hennes uppgift är att endast att se till att de boende har det bra, det anordnas bingo, man lyssnar på musik , man läser tidningen högt, böcker, dans inte så många som kan dansa men ändå, man pysslar och målar. Det kan ju inte vara unikt i min kommun? Att missförhållanden finns det tvivlar jag inte en sekund över MEN vi kan inte pga några få säga att äldrevården i Sverige är sämst och man drogar ner alla..?

Camilla
Kanske inte alla men nästan alla. I länkeexemplet drogades alla. Man hör, bevittnar och läser mycket om det.
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 21:57
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
MEN vi kan inte pga några få säga att äldrevården i Sverige är sämst och man drogar ner alla..?

Camilla
Jag har aldrig påstått att man drogar ner ALLA! Med det räcker med dem man gör det med och det finns inom varje äldreboende även om man vid sidan om har tjusiga aktiviteter. Jag jobbade själv en period med aktiviteter som betalades av staten som ett projekt som gick ut på att några få utvalda skulle få uppleva middagar med det lilla extra i form av vackert dukade bord, musik, högläsning, m.m. men bara under en viss period, när projektet var slut var det också slut med de fina middagarna.

En viktig del i diskussionen är att öppna ögonen för att många av våra gamlingar drogas och medicinförgiftas...en dag sitter du där själv och vet inte vem du är, vllken dag det är eller känner igen dina barn eller barnbarn eller mer kroppsligt med krypningar, klåda, oro, muntorrhet, smärta....detta pga läkarna som skriver ut livsfarliga mediciner som inte fungerar tillsammans...därför vill inte jag hamna på ett äldreboende!

Det verkar inte heller som Grekland har någon äldrevård värd namnet. Jag hoppas bara att jag själv hinner agera innan jag blir placerad på någon av dessa anstalter....hellre hoppar jag i egeiska havet!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 22:48
Enigmas avatar

Citat:
Jag har aldrig påstått att man drogar ner ALLA! Med det räcker med dem man gör det med och det finns inom varje äldreboende även om man vid sidan om har tjusiga aktiviteter. Jag jobbade själv en period med aktiviteter som betalades av staten som ett projekt som gick ut på att några få utvalda skulle få uppleva middagar med det lilla extra i form av vackert dukade bord, musik, högläsning, m.m. men bara under en viss period, när projektet var slut var det också slut med de fina middagarna.

En viktig del i diskussionen är att öppna ögonen för att många av våra gamlingar drogas och medicinförgiftas...en dag sitter du där själv och vet inte vem du är, vllken dag det är eller känner igen dina barn eller barnbarn eller mer kroppsligt med krypningar, klåda, oro, muntorrhet, smärta....detta pga läkarna som skriver ut livsfarliga mediciner som inte fungerar tillsammans...därför vill inte jag hamna på ett äldreboende!

Det verkar inte heller som Grekland har någon äldrevård värd namnet.
Yanna
I Grekland är det ofta så att närmaste familjen tar hand om sina gamla släktingar. Att man hittar gamla människor utan vård så är det oftast de som inte har någon familj, hörde jag från greker.

Att personalen i Sverige skyller ofta på äldre människor att de är svara att handskas med så är det ofta därför att de äldre är dåligt behandlade, drogade, sitter ensamma instängda i sina rum och rädda. Jag jobbade under ett halvår "som sällskapsdam" på några äldreboenden. På ett av dem fanns en äldre kvinna som var svårt att hanteras med. Det påstods att hon skriker, säger ifrån och har speciella krav. Personalen frågade om jag vill ta hand om den här kvinnan. Jag log med glädje och svarade "ja". Jag tycker nämligen om dem som ingen kan klara av. Det är en utmaning för mig att hjälpa sådana personer. Det visade sig att kvinnan tyckte om personer från "högre sfär". Hon ville ha sådana kring sig själv. Jag skakade på huvudet och svarade att jag har också släktingar från sådana kretsar (jag ljög inte, de kommer från olika kretsar). Personalen hade stora ögon hur jag kunde klara av henne. Jag visade kunskap i ämnet, vi tog ämnen hon var intresserad av och vi blev vänner. Mycket kan man klara av genom ”konst”, empati och kärlek om man bara vill. Det handlar mycket om att kunna inleva sig i patientens värld, att prata om det han/hon tycker om och att uppfylla personens önskningar så långt det är möjligt. Då får man förtroende och respekt.

Senast redigerad av Enigma den 2010-09-26 klockan 23:03.
Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 12:11
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Eftersom det inte finns någon åldringsvård i Grekland går det inte att jämföra Svensk och Grekisk åldringsvård. Att vistas i Grekland som frisk äldre måste vara underbart MEN att diskutera var man tror sig trivas bäst som förvirrad och kroppsligt sjuk kanske t.o.m sängliggande - det kan man bara gissa tills den stund man är där d.v.s sjuk och i behov av hjälp - innan man är där är det endast en känsla.

Jag jobbade tidigare i flera år inom äldreomsorgen och jag har även egna erfarenheter av att vårda mina gamla släktingar. Vi i släkten hade aldrig orkat med att sköta min pappa helt själva utan "samhällets" hjälp, det samma gäller nu med min mamma. Många brister finns det och vi anhöriga behövs för att reda ut och hålla ordning på mycket men jag är innerligt tacksam att inte ALLT hänger på oss i min mammas tillvaro.
Det är såå lätt att generalisera, alla/många drogas, blir sittande inne osv. Mycket finns det att klaga på i den Svenska äldre omsorgen men den FINNS i alla fall.
Jag tror att de flesta som jobbar inom äldreomsorgen jobbar med hjärtat på rätta stället (undantag finns i alla yrken) och alla äldreboenden som jag känner till i min stad fixar kräftskivor, pubar, dans, bingo, cafeér....
"Att möta en människa där den är" - det är inte lätt, men det är att vara proffs på sitt jobb! :-)

Jag håller med det någon skrev tidigare (tror Riita) skönast skulle det vara att bara dö knall fall, men hur det blir styr man inte över.
Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 13:00
Riittas avatar

Mina föräldrar dog när dom var unga, så jag har ingen erfarenheter om äldrevård med dom.
Svärmor bodde i eget hus när hon var en bit över 80 och när hon började bli skröplig hade hon bra hemtjänst först. Sedan förstod dom också när det inte gick längre och bo hemma och hon fick förtur till en servislägenhet i närheten. Där trivdes hon väldigt bra och vi var nöjda också.
När hon behövde mer hjälp och blev mer dement flyttades hon till demensavdelningen i samma hus. Där bodde hon ca 8 månader innan hon dog. Vi är nöjda med vården hon fick. Klart att det skulle varit bra med mer personal. Men så är det ju med alla yrken inom vård och omsorg.

Allting är inte bara svart,eller vitt. det finns säkert många som har det dåligt och många som har det bättre.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 14:55
Yannas avatar

Citat:
Eftersom det inte finns någon åldringsvård i Grekland
Är detta fakta??? Frågan går till den som faktiskt vet!
Jag tror inte åldringsvården är bättre i Grekland, snarare tvärtom, men jag tror att det finns någon form av åldringsvård...har jag fel?

Citat:
egna erfarenheter av att vårda mina gamla släktingar.
Citat:
Svärmor bodde i eget hus när hon var en bit över 80 och när hon började bli skröplig hade hon bra hemtjänst först.
Citat:
har en vännina som jobbar i äldrevården och hennes uppgift är att endast att se till att de boende har det bra
Citat:
Ja, men när mina nära och kära blir bra behandlade är det svårt att vara negativt inställd
Jättebra att ni är nöjda med ERA anhöriga, så långt är allt väl...under förutsättning att ni är/var tillräckligt informerade om medicinering och omsorg om dem! Det är bara det att nu handlar inte äldrevården om bara just din anhörig, det är alltför egocentriskt. Är nerdrogning och vanvård ok bara för att just din anhörig haft det bra?
Jag vet gamla där jag jobbade som var livrädda för att kritisera personalen så de gjorde liksom tvärtom..hyllade dem!
Men var och en är säkert lycklig med sin tro på äldrevården! Jag är livrädd, därför att jag vet! Det värsta är inte vårdpersonalen även om det finns rötägg där med, utan LÄKAREN!! Det är han som drogar ner o tablettförgiftar din älskade anhörig, medan du själv tror att hennes/hans försämring är helt normal/naturlig, men du har kanske ingen aning om hur han/hon mår när du inte är där?
Javisst finns det allehanda aktiviteter, och vem skulle vilja klaga på det? Ta bort skygglapparna! Det handlar inte om det som ÄR bra, det handlar om det du förmodligen inte sett...ännu! Nerdrogningen och tablettförgiftningen! Ni har ju själva läst berättelsen i länken som finns i tråden, eller tror ni att det är fantasier och sagor...eller att det bara hänt en eller ett fåtal personer?????
Waking up is hard to do!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 19:16
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Jag undrar är det någon som sett ett servicehus, äldreboende eller en hemtjänstpersonal eller kanske en hemsjukvårdspatrull i grekland? Vad säger ni som bor i grekland hur utbyggd är sådan omsorg?
Jag har tänkt på det och tittat efter det när jag varit i grekland men aldrig sett något. Jag har inte frågat någon grek hur det fungerar men vården av äldre i grekland men det skulle vara väldigt intressant att få reda på hur de löser åldrings problematiken, för gamla sjuka och dementa blir ju även greker. Att vårda sina anhöriga hemma 100% är inte heller en bra lösning för alla, varken för den gamla eller anhöriga som kanske mer eller mindre tvingas ta hand om sin släkting av tradition och plikt.

Och JA!! Det finns många brister i äldrevården i Sverige - absolut så är det!! Och det är jag väl medveten om och jag har sett det på nära håll! Det är hemskt! Men jag vägrar tänka att något är bara svart eller bara vitt......
Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 19:22
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Jag undrar är det någon som sett ett servicehus, äldreboende eller en hemtjänstpersonal eller kanske en hemsjukvårdspatrull i grekland? Vad säger ni som bor i grekland hur utbyggd är sådan omsorg?
Jag är också väldigt nyfiken på hur det fungerar i Grekland för dem som inte har anhöriga!

Yanna
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.