Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-25, 10:03
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Ang. äldrevården i Grekland visavi Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Gamla i varje fall till känslan övergivna människor har vi mött på resor och när min dotter som kan språket börjat prata med dom har det hänt att de gråtit och berättat att familjen inte orkar ta hand om dom och att de bara vill dö.
Minns en farbor på Kreta som ville prata varje kväll när vi gick förbi huset där han satt. Jag hade till en början en kanske väl romantiserad syn på de gamlas situation i Grekland som jag fått omdefiniera en del. Svårt för ett samhälle när allt fler yrkesarbetar och äldre och barnomsorg inte är utbyggd. Kanske är det lika illa som här i Sverige för de gamla ibland.

Eva
Detta är mycket tänkvärt på tal om Eva_L's kommentar om den grekiska äldrevården.
Här är en skildring av äldrevården i Sverige! Visst finns det exempel på de som har det bättre, men jag föredrar att sitta utanför min egen dörr i Grekland och gråta!
http://www.kebi.se/k.berminge/mamma1.html

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 20:39
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Ang. äldrevården i Grekland visavi Sverige

Nu har jag läst på länken du skickade. Vet inte vad jag ska säga, hoppas slippa denna behandling när jag blir gammal. Beklämmande att sånt får ske.

Irene
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 20:40
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Det finns många sådana beskrivningar av vanvård och kraftigt drogande av gamla människor runt om i landet. Det är förstås bättre att sitta ute i Grekland och "gråta". När man gråter så känns det åtminstone lättare i hjärtat. I Sverige händer det ofta att gamla människor är vanvårdade, drogade eller bortglömda av sina släktingar. Det vet jag också av egen erfarenhet och av mina vänner som klagade på hur deras föräldrar behandlas på äldreboenden. Bäst att inte komma dit! En gång frågade jag en bekant rektor om hans gamla föräldrar lever kvar. Han nämnde att hans far ca 85 år gammal bor på ett åldershem i Uppsala. Jag frågade hur ofta han besöker honom. Han svarade att han inte träffade sin far på några år på grund av tidsbristen.

När jag åkte i juli till Kefalonia såg jag hur en blandad svensk-grekisk familj tog med sig till Kefalonia en mycket gammal grekisk man (kanske en far, kan man tro). Den äldre manen var sjuk, matad med en sond när han åkte till Grekland och satt i rullstol. När de var på vägen hem efter en vecka fanns det ingen sond kopplad genom näsa. Han var alltså mycket friskare efter att han var i sitt hemland. Familjen vårdade den äldre mannen på ett exemplariskt sätt. Vilken kärlek och omtanke att bara släpa med sig en så gammal och sjuk släkting.

Min gamla mor bodde aldrig på ett äldre boende, hon vårdades av familjen och därmed var aldrig drogad. Många gånger tog vi henne på semester. Så gör många familjer i Grekland också. Visst, några undantag kan inträffa både i Sverige och i Grekland (både i den positiva och i den negativa riktningen).

Ha en livslång semester i Grekland, Yanna. Du kommer säkert vara frisk och leva länge tack vare din positiva attityd och eftersom du bor i Grekland.

Lycka till, Passionären
//Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2010-09-25 klockan 21:04.
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 22:17
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag tror på: gör dina val & lev som Du Vill leva ditt liv, passa på medans du kan och orkar och gör dina val och förändringar när du fortfarande kan - att åren går rår ingen på, det gäller "bara" att orka hänga i och orka med - samma sak i Grekland som i Sverige.

Hur det blir den dagen/eller OM jag behöver bli beroende av någon - det ÄR riktigt ruggigt jobbigt var jag än befinner mig i världen.

Det kan inte heller vara lätt att vara vård personal som ska tolka ett behov en människa har, hur väl personalen än menar sin kund.. - ett helt nytt hjälpbehov i en stegrande demens i en människas liv som antagligen dagligen förändras......

Att vara anhörig - Det ÄR smärtsamt svårt!!!! Bara att acceptera (mamma/pappa/make/maka??) DEMENS!!???? Man kan inte göra mer än man orkar och kan för stunden hur mycket man än vill!!!

Jag tror de flesta av oss är väldigt rädda för att bli gamla och att bara tanken på att bli beroende av NÅGON gör oss enormt rädda....

Kanske är jag ute och cycklar som vanlig?... men detta blev min känsla av denna tråd....
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 23:17
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Ledsamt att läsa men sant - jag fick under två års tid hjälpa min pappa efter två strokeanfall. Han hamnade aldrig på ett vårdboende utan kunde bo hemma men om inte jag funnits hade han aldrig haft det som han hade det - den som skriker högst hörs mest och lyssnas på , tyvärr. Nu hade min pappa ett handikapp som gjorde att jag var tvungen att lägga mig i - och jag lade mig i - men jag blev lyssnad på och förstådd, vilket jag är glad för. Jag kan idag med gott samvete säga att jag gjorde allt jag kunde för min sjuka pappa under hans sista levnadsdagar.

Men det finns många som inte har någon anhörig som kan lägga sig i eller föra deras talan , och det är om dessa jag värnar, vad händer med dem ?

Ställde samma fråga för ansvarig person på färdtjänst...svaret blev tjaa... ..tycker det är horribelt...människor som inte kan - eller har någon som kan - tala för sig blir satta åt sidan...det är INTE okey.
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 06:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Trådstartaren har börjat tråden med ett citat från ett inlägg som jag gjorde i en annan tråd. Min mening var inte att specifikt diskutera äldrevården varken i Sverige eller Grekland. Det saknar jag tillräcklig kompetens för att göra idag. Är inte alls inläst på den aktuella situationen i Grekland. Utan inlägget var en del av det jag tycker är mindre bra i Grekland i den tråd som startades av Inkfish och mer inriktat på allmänt tyckande utifrån upplevda situationer.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 07:36
Yannas avatar

Eva, jag vet att det inte var din mening att specifikt diskutera äldrevården, men det ville jag, så för att inte kapa Inks tråd startade jag en ny.
Att jag tog med din kommentar, var för jämförelsen mellan Grekland o Sverige och att jag aldrig i livet vill komma till svensk äldrevård som den ser ut idag..hellre då sitta ensam på en trappa i Grekland.

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 07:39
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg

Jag tror de flesta av oss är väldigt rädda för att bli gamla och att bara tanken på att bli beroende av NÅGON gör oss enormt rädda....
Personligen är jag inte rädd för att bli gammal, utan för "äldrevården".

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 12:52
Enigmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Ledsamt att läsa men sant - jag fick under två års tid hjälpa min pappa efter två strokeanfall. Han hamnade aldrig på ett vårdboende utan kunde bo hemma men om inte jag funnits hade han aldrig haft det som han hade det - den som skriker högst hörs mest och lyssnas på , tyvärr. Nu hade min pappa ett handikapp som gjorde att jag var tvungen att lägga mig i - och jag lade mig i - men jag blev lyssnad på och förstådd, vilket jag är glad för. Jag kan idag med gott samvete säga att jag gjorde allt jag kunde för min sjuka pappa under hans sista levnadsdagar.

Men det finns många som inte har någon anhörig som kan lägga sig i eller föra deras talan , och det är om dessa jag värnar, vad händer med dem ?

Ställde samma fråga för ansvarig person på färdtjänst...svaret blev tjaa... ..tycker det är horribelt...människor som inte kan - eller har någon som kan - tala för sig blir satta åt sidan...det är INTE okey.
Mycket fint av dig, Maggan1! Jag hoppas att du får också en lika fint vård (när tiden är inne) som din far fick av dig. Det önskar jag dig av allt mitt hjärta. Vårdar man omsorgsfullt sina gamla föräldrar ger man är man en god förebild för sina döttrar/söner. Det ökar chansen till att på gamla dagar får man tillbaka det man gav till äldre när man blev frisk och ung.

//Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 12:54
Enigmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Att jag tog med din kommentar, var för jämförelsen mellan Grekland o Sverige och att jag aldrig i livet vill komma till svensk äldrevård som den ser ut idag..hellre då sitta ensam på en trappa i Grekland.

Yanna
Rätt och klokt beslut!
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 14:41
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det bästa vore ju att man dör knall och fall innan man får det allttför besvärligt och ligger till last för andra människor.
Fast detta vet man ju ingenting om, hur det blir

Riitta, utan krämpor, än så länge
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 14:54
Enigmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Det bästa vore ju att man dör knall och fall innan man får det allttför besvärligt och ligger till last för andra människor.

Riitta, utan krämpor, än så länge
Med tanke på drogande och vanvård på många åldershem är det inte konstigt att du tänker så. Alla är inte så lyckligt lottade som Maggans 1 far var.
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 16:43
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
[FONT=Arial][SIZE=2]Att jag tog med din kommentar, var för jämförelsen mellan Grekland o Sverige och att jag aldrig i livet vill komma till svensk äldrevård som den ser ut idag..hellre då sitta ensam på en trappa i Grekland.

Yanna
Sitta ensam på en trappa i Grekland och gråta! Jo det är ju lätt att säga och så länge man klarar sig själv är det ju bra. Nu kan jag bara prata för äldrevården i området där jag bor.. Nea Penteli i Athen eller Nea Makri en liten bit utanför Athen och det finns ingen äldrevård! då menar jag statlig MEN det finns lite fina privata ställen och då krävs att man har en stark plånbok för att kunna bo där... ! Att bli gammal i Grekland och att kunna "överleva" gäller det att man har familj som tar hand om en.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 17:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Har ju sett en del gamlingar i Aten i sådant tillstånd, att man har förstått att dom har inte det så lätt. En del förvirrade och med dåliga kläder.
Nuförtiden är det ju säkert så att ungdomarna flyttar mycket på sig så man kan ju inte vara säker på att dom kan ta hand om sina föräldrar som bir långt bort.

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 19:58
Enigmas avatar

Citat:
...och jag skulle hellre dö än att hamna i svensk äldrevård, faktiskt skulle jag hellre sitta på en trappa i Grekland o gråta eller ta en "simtur" i egeiska havet än bli nerdrogad och medicinförgiftad på ett äldreboende i Sverige. Den är inte värd namnet vård, skulle hellre säga äldrehanteringen.
Om man har läst detta http://www.kebi.se/k.berminge/mamma1.html så kan man inte tycka att det är vård värdig en människa och det värsta är att det är precis så det går till!

Jag jobbade nästan 2 år på ett s.k. servicehus, inte som vårdbiträde, utan i matsalen. Efter ett tag började jag undra om det verkligen är så här illa det är....är det bara jag som reagerar. Ett av exemplen: Nya gamla kom in, relativt friska o bara lite glömska, men efter ett par till några månader satt de i rullstol och visste inte om det var måndag eller Marocko! Inte bara en gamling utan det hände hela tiden, det kunde inte bara vara här som det var så illa, så jag gick hem o satte mig vid datorn o började googla i ämnet äldrevård. Det jag hittade var skrämmande! Det var då jag bl.a hittade det som ni kan läsa i den bifogade länken.

Jag anser att det som är värst inom äldrevården är läkarna som är kopplade till sevicehusen. De skriver ut mediciner utan att kolla om de passar ihop eller om de är lämpliga för gamla människor. En del mediciner är för schizofreni, en del mediciner skrivs ut för att underlätta för personalen att ta hand om en "jobbig" gamling, det minsta läkarna har är engagemang i en gammal människa. En positiv sak dock är att apotekspersonal på vissa orter upptäckt detta och tagit på sig uppgiften att kolla att mediciner som skrivs ut av läkare passar ihop...hur illa får det bli?

Det näst sämsta inom äldrevården är jakten på att spara pengar, vilket innebär att enhetschefen ofta bara är intresserad av att nå uppsatta ekonomiska mål. Egentligen inte hennes/hans fel för de måste ju, det är deras jobb att hålla budgeten, om än inte den enda, men trycket finns ju på ekonomin, klarar dom inte det så byts enhetschefen ut till någon annan. Förutom detta så är det en hel del av vårdpersonalen som har hamnat helt fel i livet, som t.o.m. ibland är riktigt onda och elaka. Dock finns det många godhjärtade också som har ett hjärta, som känner för de gamla...heder åt dem och att de finns. En enda sådan personal kan faktiskt göra stor skillnad för den gamla människan som tvingats utstå denna omänskliga behandling.

Föresten...hur kan det komma sig att fängelsekunder har det bättre än våra gamla?

Hmmm...detta är bara lite skrap på ytan...

Yanna
Tack för den här tråden och din rättframhet, Yanna. Eftersom du är en gästfri, positiv och social människa så kommer du ha många vänner och förhoppningsvis kommer inte att sitta ensam och gråta när du blir äldre.

/Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:00
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

En av många som jobbar med dementa.
Mitt sunda tänk är så här.

Så som man själv vill bli behandlad samt bemött vårda man andra !

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:15
Yannas avatar

Om det vore så enkelt att det bara beror på vårdpersonalen ändå!
Inget blir bättre än den sämsta i länken av människor i vårdkejdan...läs läkaren och besparingarna!
Har ni läst länken eller?

Yanna - positiv till det mesta, men inte till äldre(van)vården!
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:52
Yannas avatar

Det finns äldreboenden och äldreboenden. Jag vet att det finns några lyxvarianter i Stockholm (bl.a.) där man betalar väldigt mycket för att bo.
Nu vet jag inte vilken sorts äldreboende din pappa bor på, men jag tycker inte det låter som ett vanligt äldreboende på din beskrivning.
Kanhända jag tolkar fel men oavsett...bara för att ETT boende är bra kvarstår ju problemen på de övriga! Man kan ju inte bedömma alla boenden utifrån att ETT råkar vara bra!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 20:59
Yannas avatar

Citat:
bara för att ETT boende är bra kvarstår ju problemen på de övriga! Man kan ju inte bedömma alla boenden utifrån att ETT råkar vara bra!

Yanna
Som sagt!

Men grattis igen!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-26, 21:40
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Jag betvivlar inte alls att det är STOR skillnad i kommunerna runt om i vårt land, pupkvällar vet jag att man anordnar i min ialla fall, har en vännina som jobbar i äldrevården och hennes uppgift är att endast att se till att de boende har det bra, det anordnas bingo, man lyssnar på musik , man läser tidningen högt, böcker, dans inte så många som kan dansa men ändå, man pysslar och målar. Det kan ju inte vara unikt i min kommun? Att missförhållanden finns det tvivlar jag inte en sekund över MEN vi kan inte pga några få säga att äldrevården i Sverige är sämst och man drogar ner alla..?

Camilla
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.