Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-02, 12:39
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Ökad "småkriminalitet" ?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Trodde huvudämnet i tråden var kriminalitet inte språk eller skrivfel
Just precis!
Och här på Santorini har inbrotten ökat, dom är välplanerade och dom har tagit reda på folks dagliga rutiner. Polisen hittade en grupp av dem, Polacker, men tjuvar finns ju bland alla folkgrupper och från alla länder. Tyvärr kommer detta att öka, speciellt om folk är rädda att ha pengar på banken pga. rädsla att dracmern kommer tillbaka och inte kommer vara värd någonting! Men förutom pengar tar dom ALLT. Även laptops, smycken, telefoner, elektrisk apparatur, tom. skor och kläder... Det finns en del som hittade sitt hus tömt när dom kom tillbaka efter vintern. Nu är som tur är polisen mer alert i år och det har inte varit lika mycket på senare tid.. Hoppas bara det håller i sig.

Ingela
Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 15:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Nå har for så vidt andre svart, men "så utrolig dumt" betyr "så forferdelig trist" , "så veldig leit".
Vær litt mer forsiktig og sjekk fakta før du skjeller ut folk i et offentlig forum, kimmen.
Netwolfs svar här stämmer precis, det var så jag uppfattade det.
På vilket sätt har jag skällt ut någon? Jag kan helt enkelt inte tillräckligt bra norska, jag ber om ursäkt för det och för det missförstånd det gav upphov till.

Citat:
Och till och med kriminalitet i Grekland - inte i Spanien, Italien, Turkiet, Sverige eller Norge...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2012-10-02 klockan 16:04.
Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 19:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
På vilket sätt har jag skällt ut någon? Jag kan helt enkelt inte tillräckligt bra norska, jag ber om ursäkt för det och för det missförstånd det gav upphov till.
Du er tilgitt

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Och till och med kriminalitet i Grekland - inte i Spanien, Italien, Turkiet, Sverige eller Norge...
/kimmen
Hellas er ikke i en isolert boble på jorden. Å sammenligne opp-/nedgang av tyverier i Hellas er, etter min mening, mer interessant om det settes i en sammenheng med andre land.
For eksempel: Om det var en generell oppgang i tyverier fra turister i alle/de fleste andre typiske (typiske for nordmenn i denne sammenhengen) turistland, er det ikke så underlig at det også er oppgang i Hellas. Nå viste tabellen at det var nedgang i innmeldte turisttyverier i Hellas, mens det var stigning i noen andre turistland, og det synes jeg er interessant tatt i betraktning at den økonomiske krisen har skadet Hellas mer enn mange andre land. Men det er sikkert bare jeg som synes det er interessant, da

Min opprinnelige kommentar, lenket til og refererte fra en artikkel hvor et par norske forsikringsselskap hadde uttalt seg om tyverier i bl.a. Hellas. Så få kilder er ikke noe særlig til bevis for noe som helst, men iallfall mer relevante data i en større sammenheng enn kun en debatt om hva kalimeras brukere har opplevd eller antar. Eller for å si det på en annen måte, det viser i sterkere grad om det giottoni har vært utsatt for avviker fra "normen" (det gjør det i følge "min" artikkel), eller om dette er en trend, både i Hellas og i andre land.

Jeg synes temaet er interessant, Ökad "småkriminalitet"? som det står i tittelen er en debatt jeg gjerne deltar i, men privat synsing om temaet tilfører ikke egentlig så mye, det gjør derimot statistikker (og ja, de kan også lyve) og uttalelser fra dem som har bedre oversikt enn oss. Jeg prøvde m.a.o. å tilføre debatten noe mer enn synsing. Det var kanskje dumt? ( )

Ok, dette er en metadebatt. Jeg fortsetter hoveddbatten og synes jeg fant noe nytt og interessant her:

Gresk Police have reported a significant increase in burglaries of both occupied and unoccupied homes and apartments, as well as theft from attended and unattended vehicles with valuables left in plain sight.
Dette skriver OSAC, et amerikansk, statlig byrå. Min utheving.

Siste delen av dette (en betydelig økning i anmeldte tyverier fra parkerte biler) går jo direkte på trådstarterens innlegg.

Igjen, jeg har bare denne ene kilden (jeg har ikke tid til å søke mer på nettet), men ut av dette kan jeg kanskje konkludere med:
* generelt (iallfall for norske turister) er det en nedgang i småtyverier i Hellas.
* vær mer forsiktig enn før når man går fra bilen i Hellas - skjul (eller helst ta med?) verdisaker.
(Og det siste punktet gjelder også for nordmenn som parkerer bilen i Sverige )

Senast redigerad av Admirala den 2012-10-02 klockan 19:15.
Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 21:31
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Om nå dette - eller metadebatten - skal være vitenskapelig fundert -må vel debattantene ha kompetanse langt utover grunnleggende statistikk-kunnskaper, dvs. høyere akademisk nivå. Som jeg vil anta flere her har. Først da blir det fruktbart, i en sånn sammenheng.

Men hvor viktig er dette på et (ikke-vitenskapelig) sosialt reiseforum som Kalimera ? 'Synsing' kan være erfaringer og meninger, at man har noe å formidle. Som du sier, forskning kan være så mangt. Forsikringsselskapenes registreringer representerer ikke noe annet enn deres egne registreringer. Nesten som å føre privat regnskap, med debit og kredit.

Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 11:52
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Ja, det är nog väldigt osäkert med uppgifter som cirkulerar. Ta t.ex. detta:

Uppgifter i den lokala pressen påstod att brotten på Kreta skulle ha ökat med 700 % 2011. Senare dementerade den kretensiska polisen dessa uppgifter och säger att brotten endast ökat något, och att Kreta är ett av de säkraste områdena i Grekland. Stölder och inbrott skulle bara ha ökat med ca 19 % . (Källa Apokoronas News )
Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 15:47
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Ingenstans i Europa känner jag mig så säker som i grekiska ö-världen. Facts!
Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 23:57
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Ingenstans i Europa känner jag mig så säker som i grekiska ö-världen. Facts!
Så är det.
Trots det så har situationen förändrats och man ska nog vara lite försiktig med vissa grejer. Till exempel att lämna saker synliga i hyrbilen.
Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 05:07
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Jag tror faktiskt att det finns en starkare drivkraft än saklig informationsutbyte, om ex:s kriminalitet, på ett forum som detta.
Framförallt föreställningen om att "jag" har något att säga, att "jag" har något/någon att försvara. När person tre tolkar vad person två säger om person ett, ja då har det verkligen skenat iväg.
Alltså, som min gamla mormor sade; Att läsa /tolka vad någon egentligen menar är som att "fan sjäjv läser bibeln". Typ...
Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 06:33
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Trots det så har situationen förändrats och man ska nog vara lite försiktig med vissa grejer. Till exempel att lämna saker synliga i hyrbilen.
Ja, jag har också alltid kännt mig SÅÅÅÅ trygg i grekiska övärlden. Detta var faktiskt första gången jag INTE hade lämnat min packning väl synlig i hyrbilen, utan placerat den på golvet, under förarsätet. Alla rutor på bilen var rejält nersmetade med hand- o näsavtryck, så uppenbarligen hade tjuvarna hållit på ett tag med att undersöka om det möjligen kunde finnas något att stjäla, innan dom krossade rutan o tog mina kläder... Numer gömmer jag alltid mitt klädombyte i bagageluckan!
Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 09:24
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Ja, jag har också alltid kännt mig SÅÅÅÅ trygg i grekiska övärlden. Detta var faktiskt första gången jag INTE hade lämnat min packning väl synlig i hyrbilen, utan placerat den på golvet, under förarsätet. Alla rutor på bilen var rejält nersmetade med hand- o näsavtryck, så uppenbarligen hade tjuvarna hållit på ett tag med att undersöka om det möjligen kunde finnas något att stjäla, innan dom krossade rutan o tog mina kläder... Numer gömmer jag alltid mitt klädombyte i bagageluckan!
Det är ju ett bevis för hur desperata tjuvarna verkligen är i sin jakt på saker som dom kan stjäla. Antagligen har dom nagelfarit flera bilar innan dom bestämde sig för att ta just din av någon anledning. Valet kan ju ha varit så enkelt att bilen stod i ett skyddat läge eller att dom andra tänkbara hade larm. Sånt kan man omöjligt veta i efterhand.
Tråkigt är det trots att kanske värdet på det stulna inte är det som betyder något, så är det ilskan, besvikelsen, oron och allt besvär som det förorsakar som svider mest för den som drabbas.
Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 12:49
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Tråkigt är det trots att kanske värdet på det stulna inte är det som betyder något, så är det ilskan, besvikelsen, oron och allt besvär som det förorsakar som svider mest för den som drabbas.
Förvisso är det så, även om återanskaffningsvärdet för mig, när man börjar räkna efter, kommer upp i ett ansenligt antal tusenlappar...
Dessutom blev jag ju skyldig att bekosta reparationen av hyrbilen!
Jobbigt att behöva ta sig till polisstationen i Karterados o sitta där i timmar för att göra en rapport (handskriven, EJ via dator) där man inte bara måste veta vad som hänt, utan också behöver föräldrarnas förnamn, min religionstillhörighet, personnummer på den polisassistent som visade mig vägen till rätt skrivbord mm, mm. Försökte förklara för polisen att jag behövde en kopia av rapporten till mitt försäkringsbolag, men det gick inte, utan då fick polismannen fylla i en ny blankett där jag ansökte om tillstånd att fotostatkopiera rapporten o sedan tog det ytterligare fem dagar att få fram kopian. (Vilken jag naturligtvis var tvungen att åka till Karterados o hämta ut personligen) Två halva dagar tog det av semesterna att få till handlingarna, men glädjande nog betalade min reseförsäkring tillbaka utläggen för reparationen av bilen! Väntar fortfarande besked från reseförsäkringen angående vad jag får för mitt stulna handbagage... Låter dock inte bilinbrottet avskräcka mig från att resa till Grekland igen utan längtar redan tillbaka o planerar för nästa besök!
Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 14:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Låter dock inte bilinbrottet avskräcka mig från att resa till Grekland igen utan längtar redan tillbaka o planerar för nästa besök!
Härligt att du trots allt har en så positiv inställning till det som hände.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.